Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Waarom zou KLM geen geld mogen afdragen?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 758 
|
 parool.nl 
me_vliegtuig_IMG_2023.jpg



Luchtvaartconcern Air France-KLM wil 'overtollig' geld uit de kas van KLM en Air France gebruiken om zijn schulden te verlichten © anp
Een moedermaatschappij die zijn dochters om geld vraagt voor financiering, is dat raar? Volgens CDA-Kamerleden Martijn van Helvert en Pieter Omtzigt wel. Ze schaarden zich met Kamervragen in het kamp van - veelal anonieme - doemzeggers die al jaren beweren dat de Fransen KLM leegplunderen om het noodlijdende Air France overeind te houden.

Er gaat volgens financieel topman Pierre-François Riolacci geen geld van KLM naar Air France. Beide maatschappijen hebben de afgelopen tien jaar nagenoeg hetzelfde bedrag afgedragen aan 'Parijs'.
Er gaat volgens financieel topman Pierre-François Riolacci geen geld van KLM naar Air France. Beide maatschappijen hebben de afgelopen tien jaar nagenoeg hetzelfde bedrag afgedragen aan 'Parijs'. © anp
Een terloopse mededeling afgelopen vrijdag in een presentatie van financieel topman Pierre-François Riolacci van Air France-KLM pookte dat vuurtje weer op. In de eerste helft van dit jaar zal holding Air France-KLM 'overtollige cash van Air France en KLM centraliseren'.

Volgens Riolacci gaat het om geld dat de dochters niet direct nodig hebben en wordt het door de holding gebruikt om beter toegang te krijgen tot kapitaalmarkten. Op die manier kunnen dure kredieten vervangen worden met meer 'goedkoop geld'. Dat is volgens hem ook in het belang van KLM.

De nieuwe stap sluit aan op een praktijk van jaren. Obligatieleningen worden al langer op holdingniveau gesloten, net zo goed als kapitale investeringen in onder meer nieuwe vliegtuigen of de inrichting daarvan gezamenlijk worden gedaan.

Grotere hoeveelheden
Dat houdt vanzelfsprekend in dat KLM niet, zoals vóór de overname door Air France in 2004, de handen vrij heeft bij zulke keuzes. Maar daar staat een besparing tegenover die wordt bereikt door toestellen of stoelen in veel grotere hoeveelheden in te kopen. De luchtvaartmaatschappij bepaalt overigens nog altijd zelf hoeveel toestellen het nodig heeft of hoe die nieuwe vliegtuigstoelen er uit gaan zien.

Voor Air France geldt hetzelfde regime. 'De groep pompt geen geld van het ene bedrijf naar het andere,' aldus Riolacci vrijdag, daarmee de suggestie van CDA-vragenstellers Omtzigt en Helvert ontkrachtend dat KLM het noodlijdende Air France overeind houdt.

Volgens Riolaccci zijn de kapitaalhoeveelheden die van de dochtermaatschappijen naar de holding en terug stroomt de afgelopen tien jaar juist nagenoeg gelijk, terwijl Air France toch groter is dan KLM.

Zelfstandigheid
Gisteren maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu), die vorige week met topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM en Pieter Elbers van KLM sprak, duidelijk dat het luchtvaartconcern maatregelen mag nemen om zijn financiën op orde te brengen, zolang de zelfstandigheid van KLM is gegarandeerd.

'KLM moet, binnen moederbedrIjf Air France-KLM, ook financieel voldoende zelfstandig blijven,' schrijft ze aan de Tweede Kamer. 'Het is voor Nederland belangrijk dat KLM binnen Air France-KLM een zelfstandige positie behoudt. Die positie kan niet los worden gezien van een autonome positie van KLM op het gebied van financieel beheer.'

Dit betekent volgens Mansveld dat KLM kan blijven investeren, verantwoordelijk blijft voor haar eigen kasstromen, het beheer van de financiële kaspositie en de financiering van haar brandstofbehoefte.

Mansveld zal dan ook niet, zoals het CDA wil, politieke stappen nemen of zelfs met de Franse regering praten over de positie van luchtvaartmaatschappij KLM. Ze wordt daarin gesteund door de regeringspartijen VVD en PvdA.

(Door: Herman Stil)

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese

"' Volgens Riolaccci zijn de kapitaalhoeveelheden die van de dochtermaatschappijen naar de holding en terug stroomt de afgelopen tien jaar juist nagenoeg gelijk, terwijl Air France toch groter is dan KLM."

Hier zit dus het onopgehelderde probleem !