Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Waarom we waarschijnlijk nooit naar de zon vliegen: ‘Lelystad Airport ingehaald door de tijd’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 197 
|
 destentor.nl - 03-02-2024 
1024px-Lelystad_Airport_control_tower.jpg
Verkeerstoren Lelystad Airport
Credit: Bennie91

Door Paolo Laconi

Ooit leek de uitbreiding van Lelystad Airport een goed idee. Honderden miljoenen euro’s werden geïnvesteerd in een gloednieuw vliegveld voor vakantievluchten naar de Zuid-Europese zon. Nu trekt de politiek de handen er vanaf. Waar ging het mis?

De Tweede Kamer wil niet dat vakantievliegveld Lelystad ooit nog opengaat. Een Kamermeerderheid steunt een motie waarin het kabinet wordt opgeroepen de stekker uit het vliegveldproject te trekken. Het voorstel krijgt steun van de linkse partijen, maar ook van NSC, BBB en CDA.

Daarmee lijkt voor Lelystad Airport het doek te vallen. Terwijl het vakantievliegveld ooit een goed idee leek. Hoe kon het zover komen? De drie belangrijkste redenen op een rij.

Reden 1: Laagvliegroutes en de geboorte van het ‘Verzet van het Oosten’
Al in 2007 komt toenmalig CDA-minister Camiel Eurlings met het plan voor een vakantievliegveld in het hart van Flevoland. Hij is vastbesloten om goedkope vakantievluchten van Schiphol te verplaatsen naar Lelystad.

Schiphol krijgt hierdoor meer ruimte voor lucratieve vluchten naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Azië. Wie met een spotgoedkope pretvlucht naar de Zuid-Europese zon wil, kan terecht op Lelystad. Die regionale luchthaven moet dan wel eerst flink worden opgeknapt. De Tweede Kamer vindt het een prachtig plan.

Er is geen noemenswaardige weerstand. In Flevoland hebben maar weinig inwoners een probleem met een vakantievliegveld naast de deur. Dat verandert plotseling als in mei 2017 de vliegroutes van Lelystad Airport bekend worden.

Het Nederlandse luchtruim zit tjokvol met Schiphol-verkeer. Voor Lelystad-vluchten is geen plek. De oplossing is even inventief als omstreden: tientallen kilometers lang laagvliegen over Gelderland en Overijssel, op 1800 meter hoogte. Om botsingen met vliegtuigen van en naar Schiphol te vermijden.

Zonder het goede werk van Leon Adegeest en andere burgers was het vakantie­vlieg­veld allang open geweest.
Ruud Holswilder, luchtvaartkenner en oud-KLM piloot

Inwoners van Oost-Nederland schrikken zich een ongeluk. Ze vrezen vliegtuigherrie en milieuschade. Bezorgde burgers en politici verenigen zich in actiegroepen, zoals HoogOverijssel en Red de Veluwe. In een mum van tijd worden 80.000 handtekeningen verzameld.

Ook tientallen gemeenten in Overijssel en Gelderland zijn boos. Samen met hun provincies zetten ze politiek Den Haag onder druk: zolang de laagvliegroutes niet van tafel zijn, mag Lelystad Airport niet open, eisen ze. Tot op de dag van vandaag houdt het Verzet van het Oosten aan.

Ruud Holswilder uit het Noord-Hollandse Bergen is oud-piloot van de KLM en luchtvaartkenner. Hij volgt het airportdossier al jaren op de voet. Volgens hem is het werk van de actiegroepen, later verenigd in de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), cruciaal geweest.

,,De actievoerders riepen niet zomaar wat in het wilde weg”, zegt Holswilder. ,,Nee, ze toonden fouten aan en presenteerden de feiten. Daarmee maakten ze hard dat Lelystad Airport onwenselijk en overbodig is. Zonder het goede werk van Leon Adegeest en andere burgers was het vakantievliegveld allang open geweest.”

Reden 2: Plan-Lelystad Airport niet op orde: hoe fouten steeds weer voor uitstel zorgen
Het plan-Lelystad Airport blijkt vol fouten te zitten. De eerste die dat blootlegt is de man die Holswilder zojuist noemt: ingenieur Leon Adegeest uit Dalfsen.

Hij gaat aan het rekenen en toont aan dat de vliegtuigherrie van Lelystad Airport veel groter is dan het ministerie doet geloven. ,,We hebben fouten gemaakt”, geeft toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) met het schaamrood op de kaken toe. Het milieurapport moet opnieuw en de geplande opening op 1 april 2018 wordt uitgesteld.

Twee jaar later slaat Adegeest wéér toe. Dit keer vindt hij fouten in de stikstofberekeningen van het vliegveld. Ook nu blijkt de uitstoot veel hoger dan aanvankelijk voorgesteld. ,,Gesjoemel”, oordeelt Adegeest. ,,Er is bewust toegerekend naar een zeer lage stikstofuitstoot, zodat het vliegveld geen cruciale natuurvergunning hoefde aan te vragen.”

Het RIVM en de Commissie-mer geven Adegeest gelijk en SATL doet aangifte wegens fraude. Het Openbaar Ministerie start een strafrechtelijk onderzoek dat nog steeds loopt.

Daar blijft het niet bij. Om goedkope vakantievluchten van Schiphol te verplaatsen naar Lelystad, is een zogenoemde verkeersverdelingsregel (vvr) nodig. Hiermee kunnen airlines gedwongen worden te verhuizen. Maar de Europese Commissie gaat niet akkoord. De maatregel botst met de vrije markt.

De light-versie van de vvr die overblijft geeft geen garanties. Ook prijsvechters zoals Ryanair en Wizz Air mogen vanaf Lelystad vliegen. Wat Nederland wil - vluchten overhevelen van Schiphol - blijkt niet mogelijk. De belangrijkste reden om überhaupt een vakantievliegveld in Lelystad te openen valt daarmee weg.

,,De vele fouten, de lijken die steeds maar weer uit de kast vielen: ze brachten partijen in de Tweede Kamer aan het twijfelen”, vertelt luchtvaartkenner Holswilder. ,,Iedere keer weer kwam Lelystad Airport negatief in het nieuws. Je zag dat politici er anders over begonnen te denken.”

Een vervuilend vliegveld openen tijdens een klimaat- en stikstof­cri­sis is onbestaan­baar. Lelystad Airport is ingehaald door de tijd
Ruud Holswilder, luchtvaartkenner en oud-KLM piloot

Linkse partijen zoals de Partij voor de Dieren, SP en GroenLinks zijn altijd al tegen. Maar ook de PvdA verandert van standpunt en niet veel laten tonen regeringspartijen ChristenUnie en D66 openlijk hun twijfels. Die partijen hebben niet veel eerder nota bene hun handtekening gezet onder een regeerakkoord waarin de opening van Lelystad Airport zwart op wit staat beschreven.

,,Nog meer vakantievluchten naar Nice voor 19 euro per ticket hebben we niet meer nodig”, zegt ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins begin 2021 in de Stentor. ,,Een vervuilende luchthaven openen is onbestaanbaar.”

De draai van de ChristenUnie zet de verhoudingen in het kabinet op scherp. Wederom moet de minister de opening van Lelystad Airport uitstellen.

Reden 3: Lelystad Airport is ingehaald door de tijd
Met ieder noodgedwongen uitstel tikt de tijd verder en wordt de kans dat Lelystad Airport ooit nog opengaat een beetje kleiner.

In de tussentijd krijgt de klimaatcrisis urgentie en kantelt het denken over luchtvaart. Decennialang kan de luchtvaart groeien. Het aantal vliegbewegingen vanaf Schiphol reikt op het toppunt vlak voor corona tot boven de 500.000.

Het begrip vliegschaamte doet zijn intrede. In politiek en samenleving ontstaat een bewustzijn dat alsmaar meer vliegen slecht is voor het klimaat. Voor twee tientjes heen en weer naar Barcelona is een heilloze weg.

Dan barst ook de stikstofcrisis los. De maximumsnelheid op snelwegen gaat omlaag, bouwprojecten liggen stil en de agrarische sector vliegt in brand. Om de stikstofuitstoot drastisch te verlagen, moeten mogelijk duizenden boerenbedrijven worden uitgekocht. Boeren leggen met hun trekkeracties het land meer dan eens plat.

In deze snel veranderende maatschappelijke context is het openen van een nieuw vliegveld plotseling een vrijwel onmogelijke opgave. Het draagvlak slinkt zienderogen. Terwijl een vakantievliegveld in Lelystad tien jaar eerder, toen luchtvaartgroei nog alom geaccepteerd was, helemaal zo gek niet leek.

,,Toen draaide alles nog om groei, groei, groei”, zegt luchtvaartkenner Holswilder. ,,Maar de tijden zijn veranderd. Volgens velen moet de luchtvaart juist krimpen. Een vervuilend vliegveld openen tijdens een klimaat- en stikstofcrisis is onbestaanbaar. Lelystad Airport is ingehaald door de tijd.”

En zo zijn we aanbeland bij de laatste akte van het treurspel. Nooit eerder keerde een meerderheid van de Tweede Kamer zich tegen de opening van Lelystad Airport. Al is het vakantievliegveld nog niet definitief van de baan.

Er bestaat een scenario waarin PVV en VVD (beiden voorstander) en NSC en BBB (beiden tegenstander) in de formatie een deal sluiten en het licht voor Lelystad Airport alsnog op groen zetten. Heel waarschijnlijk is dit echter niet.

Of zoals ‘luis in de pels’ Leon Adegeest het eerder deze week stelde: ,,Als NSC en BBB straks alsnog vóór opening zijn, zou dat getuigen van zo’n slappe ruggengraat en kiezersbedrog. Ik kan het me niet voorstellen. Het is het type oude politiek waar Omtzigt juist tegen is.”

Opmerking redactie vlieghinder.nl
Onderaan dit artikel staat een tijdlijn met 11 beslissende momenten. Zie deze via de onderstaande link naar het artikel..........

Bekijk bericht op "destentor.nl - 03-02-2024 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Drs Jan Griese uit Amstelveen

Het is erg goed dat de heer Leon Adegeest nog eens nadrukkelijk wordt genoemd , Met in zijn Kielzog de organisaties Hoog Overijssel en Red de Veluwe. Zonder hem zouden we met het NIET LATEN doorgaan van Lelystad, ZEER waarschijnlijk NIET ZO VER ZIJN GEWEEST !

Het is een groot goed zeker in deze tijd dat er nog personen zijn, met een ongeschonden Integriteit , die de moed en de tijd hebben Om zich voor dergelijke GROTE belangen in te zetten
Het lijkt mij overigens bijna onmogelijk dat de heer Omzigt Alsnog door de knieen gaat.

Jan Griese Voorzitter http://www.stichtingSWAB.nl MRS kiesman

Geplaatst door Jaap uit Bussum


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.