Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Waarom Schiphol in sporen moet investeren

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 97 
|
 trouw.nl 07-08-2017 
Waarom Schiphol in sporen moet investeren

OPINIE

Door Vincent Wever en Geertje van Hooijdonk


Maak van Schiphol een internationaal spoorhub, bepleiten Vincent Wever en Geertje van Hooijdonk

Niet alleen de grenzen van Schiphol, ook die van de gehele luchtvaart komen in zicht. De Nederlandse luchthavens kunnen de groeiende reizigersstroom niet meer aan. Investeer daarom in station Schiphol in plaats van luchthaven Schiphol. Een goede internationale spoorhub voor Nederland maakt veel vluchten binnen Europa overbodig. Zowel Schiphol als de reiziger profiteert hiervan.

Schiphol zit knel door ruimtelijke grenzen en de noodzaak om de uitstoot van CO2 terug te dringen. De grens van het aantal vliegbewegingen en geluidsnormen is eerder in zicht dan verwacht en de wachtrijen nemen groteske vormen aan. Automatisch klinkt de roep om uitbreiding, hetzij door Schiphol uit te breiden, hetzij door uit te wijken naar regionale luchthavens. Een manier van denken die lijkt op de strategie om meer snelwegen te bouwen: het slibt toch weer dicht, je blijft bijbouwen want je trekt juist meer verkeer aan.

Gezondheid

Uitbreidingsmogelijkheden voor luchthaven Schiphol zijn er niet meer, wil je recht doen aan de afspraken uit het klimaatakkoord van Parijs en de gezondheid van omwonenden, zo blijkt uit de mobiliteitsvisie van Natuur & Milieu. Omwonenden hebben ernstige geluidshinder en ademen twee tot drie keer zo veel ultrafijn stof in. Daarnaast kunnen we de klimaatdoelen simpelweg niet halen als de luchtvaart blijft groeien. Investeringen die we nu doen in uitbreiding van luchthavens kunnen we daarom al snel met veel verlies afschrijven. Investeer daarom liever in toekomstbestendige uitbreiding van Schiphol. Door de internationale spoorverbindingen voor Amsterdam en de Randstad daar te concentreren.

Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar het is ook lucratieve business voor Schiphol. Aan prijsvechters voor korteafstandsvluchten verdient de luchthaven nauwelijks iets. Bovendien zijn korte vluchten relatief milieubelastend. Met snelle en voordelige treinen naar Berlijn, Antwerpen, Brussel, Parijs en Frankfurt verleid je reizigers uit die korte vluchten de trein in. Voor de reiziger is de trein naar deze steden comfortabeler dan het vliegtuig met bijbehorend in- en uitcheckcircus. Zo komt er op Schiphol (binnen de bestaande vliegcapaciteit!) ruimte vrij voor intercontinentale vluchten.

Zorgenkind
Station Schiphol is de afgelopen decennia helaas een ondergeschoven kindje geworden. De Schipholspoortunnel, het aankomst- en vertrekpunt van veel internationale treinen, is een zorgenkindje qua veiligheid. Daarnaast is de capaciteit voor treinen te laag. Zo kan de Eurostar die vanaf december gaat rijden tussen Amsterdam en Londen niet stoppen op Schiphol vanwege capaciteitsproblemen.

Niet alleen het station zelf, ook de treinverbindingen met het buitenland zijn onderontwikkeld. De spoorsector in Europa gaat niet met haar tijd mee. In Azië schieten de snelle treinen als paddenstoelen uit de grond. In Europa is het andersom: hier worden nachttreinen in rap tempo geschrapt. Terwijl we juist stappen voorwaarts moeten zetten richting het duurzame alternatief voor het vliegtuig, zetten we steeds meer stappen terug.

Voor de groeiende internationale reisbehoefte moet een volgend kabinet duurzame ruimte creëren op Schiphol. Zorg dus voor flink meer sporen en moderne incheck- en overstapfaciliteiten bij het station. Regel dat je vanaf Station Schiphol makkelijk kunt reizen naar alle grote steden in Nederland. En zorg dat het Europese spoor weer populair wordt. Met de behoeften van de reiziger van de 21ste eeuw voorop.

Bekijk bericht op "trouw.nl 07-08-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Een goede en snelle treinverbinding kan een stuk aantrekkelijker zijn dan een luchtverbinding. Geen ellenlange incheckprocedures, niet op je koffer hoeven wachten, van stad tot stad dus geen transfers, meer beenruimte en je kunt zelfs even naar een restauratiewagen lopen. Jammer van het debacle met de Fyra-treinstellen, want dat had ook anders gekund. Kijk maar eens naar Frankrijk en Duitsland.

Geplaatst door anoniem

Voor dit soort ontwikkelingen is visie en durf nodig. Helaas hebben de Nederlandse politici geen visie en geen durf. Het enige dat ze kunnen is blind achter de Schiphollobby aanlopen.

Geplaatst door Griese JH

Chapeau Vincent Wever en Geertje van Hooijdonk ! Nog steeds is de trein niet in staat te concurreren met de Luchtvaart.. Dus: NU KEROSINE TAX EN BTW OP TICKETS ! En Inderdaad Schiphol ombouwen naar Trein station !

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.