Waarom KLM en Schiphol een voorkeursbehandeling krijgen
Nu heel Nederland met zomervakantie is en de eerste vakantietripjes alweer achter de rug zijn, rijst de vraag weer: waarom geldt die 1,5 meter eigenlijk niet in het vliegtuig? Vanwege die ijzersterke luchtvaartlobby of iets heel anders?
Misschien bent u het al een beetje vergeten, alle ophef over die losgelaten anderhalvemeterregel in vliegtuigen. Postte u net zelf op Instagram, met mondkapje en al, het allereerste vakantiekiekje vanuit uw Transaviatoestel. #Onderwegnaaribiza. Met over uw schouder uw reisgenoot meekijkend. Die wilde ook graag op de foto. Nog maar anderhalve maand geleden een doodzonde.
Het is 3 juni als een journalist tijdens de wekelijkse coronapersconferentie een beetje per ongeluk ontdekt dat de strenge afstandregels in de lucht niet gelden. “Maar dat is toch een beetje gek ...”, begint ze. “Wij moeten met z’n allen 1,5 meter afstand houden, maar in het vliegtuig zou het niet gelden?” Premier Mark Rutte’s antwoord: luchtvaartmaatschappijen hebben zich te houden aan strenge internationale regels. Het kabinet, de adviseurs van het tot dan toe zo vaak geraadpleegde Outbreak Management Team; ze lijken zich er niet al te veel mee te bemoeien. Bekend en onbekend Nederland buitelt over elkaar heen om kritiek te uiten. Altijd maar die uitzonderingspositie van de luchtvaart, hekelt ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger stelt er Kamervragen over: waarom wel die strenge regels in theater en niet in de lucht? Staan Schiphol en KLM boven de wet, vragen mensen op sociale media zich af.
... Lees meer via onderstaande link
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
Ze hebben de eerste coronagolf hierheen gebracht en doen dit gewoon weer. Laat anderen er maar voor opdraaien is het devies!
Wanneer worden deze criminelen eindelijk aangepakt?