Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Waarom KLM en Schiphol een voorkeursbehandeling krijgen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 860 
|
 Trouw 
Condensspoor nabij Schiphol
Condensspoor nabij Schiphol
Credit: SketchUp

Nu heel Nederland met zomervakantie is en de eerste vakantietripjes alweer achter de rug zijn, rijst de vraag weer: waarom geldt die 1,5 meter eigenlijk niet in het vliegtuig? Vanwege die ijzersterke luchtvaartlobby of iets heel anders?

Misschien bent u het al een beetje vergeten, alle ophef over die losgelaten anderhalvemeter­­regel in vliegtuigen. Postte u net zelf op Instagram, met mondkapje en al, het allereerste ­vakantiekiekje vanuit uw Transaviatoestel. #Onderwegnaaribiza. Met over uw schouder uw reisgenoot meekijkend. Die wilde ook graag op de foto. Nog maar anderhalve maand geleden een doodzonde.

Het is 3 juni als een journalist tijdens de ­wekelijkse coronapersconferentie een beetje per ongeluk ontdekt dat de strenge afstandregels in de lucht niet gelden. “Maar dat is toch een beetje gek ...”, begint ze. “Wij moeten met z’n allen 1,5 meter afstand houden, maar in het vliegtuig zou het niet gelden?” Premier Mark Rutte’s antwoord: luchtvaartmaatschappijen hebben zich te houden aan strenge internationale regels. Het kabinet, de adviseurs van het tot dan toe zo vaak geraadpleegde Outbreak Management Team; ze lijken zich er niet al te veel mee te bemoeien. ­Bekend en onbekend Nederland buitelt over elkaar heen om kritiek te uiten. Altijd maar die uitzonderingspositie van de luchtvaart, hekelt ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger stelt er ­Kamervragen over: waarom wel die strenge ­regels in theater en niet in de lucht? Staan Schiphol en KLM boven de wet, vragen mensen op sociale media zich af.

... Lees meer via onderstaande link

Bekijk bericht op "Trouw"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Schiphol en KLM boven niet boven de wet, want die maken ze zelf zo met hun politieke 'vrinden', dat dit niet hoeft.

Ze hebben de eerste coronagolf hierheen gebracht en doen dit gewoon weer. Laat anderen er maar voor opdraaien is het devies!

Wanneer worden deze criminelen eindelijk aangepakt?

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

LUCHTVAARTBELEID MOET OP DE SCHOP

Langzamerhand tekent zich een isolement af van het Superministerie van I&W en een aantal hardnekkige leden in de luchtvaartcommissie. Lieden die, koste wat kost (= de gezondheid van talloze omwonenden!), hun oude beleid met Mainport, HUB en EU-Deltametropool willen behouden.

Het lijkt erop dat steeds meer belanghebbenden gaan begrijpen hoe het spel van list en bedrog wordt gespeeld. Dat is ook nodig om een noodzakelijke ommekeer, sanering van de luchtvaart en het samenhangende MRA schaduwbestuur aan te zwengelen.

Zie ook: http://www.toekomstluchtvaart.nl en www.lbbl.nl