Waarom de luchtverkeersleiding (theoretisch) gelijk heeft
Vandaag is in vele media het heuglijke nieuws te lezen dat het stiller wordt rond Schiphol. De luchtverkeersleiding (LVNL) neemt een nieuw navigatiesysteem in gebruik en zal voortaan minder herrie over woonwijken heensturen. Althans, dat is het verhaal.
Dat nieuwe systeem staat in het wereldje bekend als performance based navigation en is onderdeel van een groter geheel dat NextGen-navigatie wordt genoemd. Door gebruik te maken van satellieten kunnen vliegtuigen nauwkeuriger worden gestuurd en zullen volgens LVNL woonkernen worden vermeden.
Goed nieuws, toch? Google dan eens op termen als NextGen in combinatie met ‘noise sewers’, herriegoten in goed Nederlands. Dan leest u verhalen over hele buurten waarin een normaal leven onmogelijk is geworden en waar mensen letterlijk gek worden van het vliegtuiglawaai. Over exploderende aantallen meldingen van vliegherrie (plus 400 procent is geen uitzondering) en over groot onrecht dat de ongelukkige burgers wordt aangedaan.
Méér vliegtuigen
NextGen is helemaal niet bedoeld voor het ontzien van mensen rond een luchthaven. NextGen is bedoeld om efficiënter te vliegen en meer vliegtuigen per tijdseenheid door de lucht te kunnen sturen. De geavanceerde technologie maakt het mogelijk het aantal vliegtuigen in de lucht bijna te verdubbelen.
Een neveneffect is de (theoretische) beperking van de hinder. Hoe werkt dat dan?
Omdat het met NextGen mogelijk is vliegtuigen heel precies over bepaalde vliegpaden te sturen, wordt al het vliegverkeer precies over dezelfde gebieden gestuurd. Dat beperkt het aantal ernstig gehinderde mensen op de grond, buiten die lijnen. Die mensen zullen de hinder naar verwachting licht zien dalen.
Voor Schiphol is dat van groot belang omdat het op deze manier het democratisch afgesproken aantal ernstig gehinderde woningen kan terugbrengen. En dus volgens de gemaakte afspraken méér vluchten kan faciliteren.
Wonen in de herriegoot
Maar wat als u niet behoort tot de gelukkigen, maar juist direct onder een nieuw aangelegd vliegpad woont? Dan woont u dus in een zo’n herriegoot. En maak dan uw borst maar nat. Er zal geen normaal leven meer mogelijk zijn in uw wijk, als we de Engelstalige ervaringsdeskundigen op internet mogen geloven. En waarom zouden we dat niet?
Burgers in de VS en in het VK hebben al jarenlang ervaring met de herriegoten en spreken van een regelrechte aanslag op hun leven. Een nooit aflatende stroom vliegtuigen over de daken zorgt dag en nacht voor onrust, hartkloppingen en gevaar.
Voor Schiphol maakt het niet uit. Mensen die toch al in een contour wonen met hoge geluidsbelasting krijgen nog meer herrie voor hun kiezen, maar er staat voor het vliegveld geen straf op. Of er nu sprake is van een jaargemiddelde van 58 decibel of 61 decibel – het aantal ernstig gehinderden in zo’n gebied blijft gelijk.
Niet minder hinder, maar concentratie van hinder
NextGen gaat dus niet over hinderbeperking, maar over concentratie van de hinder. De nu al ernstig gehinderden onder bij voorbeeld de aanvliegroute voor de Polderbaan, krijgen vanaf vandaag nog meer overlast te verduren. En tegelijkertijd neemt het aantal ernstig gehinderden elders af vanwege de nauwkeurig gevlogen lijnen.
De luchtverkeersleiding heeft theoretisch dus gelijk en kan het aantal vliegbewegingen gaan opschroeven. Dat is winst voor LVNL (dat per vliegbeweging krijgt betaald) én voor Schiphol zelf dat met NextGen een grote technische stap zet richting 800.000 vliegbewegingen per jaar.
Redactie vlieghinder.nl. Zie hier op de site van LVNL het sprookje over de voordelen voor de omwonenden van Schiphol van het nieuwe navigatiesysteem.