Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Waarom biokerosine voor vliegtuigen veel schoner én duurder is

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 120 
|
 rtlnieuws.nl - 07-03-2020 
Condensspoor nabij Schiphol
Condensspoor nabij Schiphol
Credit: SketchUp

Het kabinet wil de CO2-uitstoot van de luchtvaart terugdringen. Vliegmaatschappijen moeten daarom duurzame kerosine gaan gebruiken, het liefst overal in de EU. Maar hoe kansrijk is dat plan eigenlijk? En wat levert het op?

Wat zijn de plannen van het kabinet?

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Milieu wil dat vliegtuigen vanaf 2023 alleen nog maar kerosine tanken die is aangelengd met duurzame vliegtuigbrandstof.

Bij voorkeur doen alle EU-landen aan die afspraak mee. Zo niet, dan kan Nederland afspraken maken met een aantal koplopers op duurzaamheidsgebied in Europa. Desnoods komt het kabinet met een nationale 'bijmengverplichting'.

In het klimaatakkoord is al afgesproken dat in Nederland 14 procent van de getankte kerosine duurzaam moet zijn in 2030.

Nederland komt met bijmengverplichting voor luchtvaart. Lees hier.

Hoe kansrijk zijn deze Europese afspraken?
Lidstaten en EU-instellingen spraken vorig jaar ook al over een bijmengverplichting, bij het vaststellen van de Europese klimaatdoelen voor 2030.

Die is er niet gekomen omdat de onderhandelaars ervoor kozen om lidtstaten zelf te laten bepalen hoe ze de klimaatdoelstellingen voor de luchtvaart wilden behalen.

Toch zou het best kunnen dat de landen dit keer wel tot afspraken komen. Een bijmengverplichting is namelijk alleen effectief is als die in de hele EU wordt ingevoerd, het liefst zelfs wereldwijd. Daarmee voorkom je oneerlijke concurrentie, want duurzame kerosine is duur.

Nederland wil Europese kerosineheffing invoeren. Lees hier

Waar is duurzame kerosine van gemaakt?
SkyNRG, dat de eerste biokerosinefabriek van Nederland bouwt in Delfzijl, gaat vanaf 2023 kerosine maken van gebruikt frituurvet en dierlijke vetten. Je zou in de fabriek in theorie ook palmolie kunnen omzetten, maar dat zou niet duurzaam zijn.

Je kunt ook kerosine maken van plantaardig restmateriaal uit de bosbouw of de landbouw, of van algen. Dat vergt een andere techniek, dus ook een aparte fabriek.

Tot slot is er synthetische kerosine, een veelbelovende productiemethode die CO2 uit de lucht omzet in kerosine met gebruik van duurzame waterstof. "Maar dat duurt nog iets langer om te ontwikkelen", zegt Maarten van Dijk, directeur van SkyNRG.

Airbus test 'vliegtuig van de toekomst': zuiniger en stiller. Lees hier.

Is er wel genoeg frituurvet op aarde om erop te kunnen vliegen?
Van Dijk: "Gelukkig niet. Anders zouden we te maken hebben met hele andere maatschappelijke problemen."

De fabriek in Delfzijl krijgt een capaciteit krijgt van 100.000 ton kerosine per jaar. Dat is voor een brandstofproducent niet veel, maar een grotere fabriek maakt het lastiger om duurzaam te werken, zegt Van Dijk. "Je hebt maar een beperkt aanbod van afvalstromen in de buurt."

Joris Melkert, docent lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, vult aan: "Er is simpelweg niet genoeg biomassa om de hele luchtvaart van biokerosine te voorzien. Dat probleem heb je niet met synthetische kerosine, maar dat wordt nog niet op grote schaal geproduceerd."


Record: nog nooit zoveel CO2 gemeten in de atmosfeer. Lees hier.

Hoeveel CO2 bespaar je met duurzame kerosine?
Als je biokerosine verbrandt, levert dat ook CO2-uitstoot op. De winst zit hem in de CO2-reductie in de productieketen. Volgens luchtvaartorganisatie IATA kun je met kerosine op basis van afvalolie, algen of biomassa de CO2-uitstoot met zo'n 80 procent verminderen.

Als je synthetische kerosine maakt met duurzame stroom, heb je bovendien nauwelijks extra uitstoot, aldus Melkert.

Wat kost deze schonere brandstof?
Biokerosine kost gemiddeld genomen twee tot drie keer zo veel als fossiele vliegtuigbrandstof. Synthetische kerosine is op dit moment zelfs vier tot zes keer zo duur, zegt Melkert.

Dat pleit volgens hem voor internationale afspraken: "De marges in de luchtvaart zijn extreem dun. De winst op een ticket is gemiddeld minder dan tien euro. Alles wat een vliegticket duurder maakt, verzwakt je concurrentiepositie. Daar ga je uiteindelijk failliet aan."

Exxon wist al in 1991: alleen hoge CO2-prijs helpt uitstoot omlaag. Lees hier.

Waarom zou je biokerosine mengen met fossiele brandstof?
Nieuwe vliegtuigen kunnen op 100 procent duurzame brandstof vliegen, maar het wettelijke maximum is 50 procent.

Dat komt omdat oudere vliegtuigen bepaalde chemische verbindingen nodig hebben die niet in biokerosine zitten, maar wel in fossiele vliegtuigbrandstof. Zonder die verbindingen zou een vliegtuig op hoogte brandstof kunnen gaan lekken.

Hoeveel fabrieken in Europa produceren duurzame kerosine?
Nul.

Er zijn wel biodieselfabrieken die kunnen overschakelen op duurzame kerosine. Als ze dat allemaal doen, produceren ze samen jaarlijks zo'n twee miljoen ton. Ter vergelijking: de wereldwijde luchtvaart gebruikt jaarlijks bijna 300 miljoen ton.

Met andere woorden: er moeten nog flink wat fabrieken bijkomen. SkyNRG-directeur Van Dijk benadrukt dat het vijf tot tien jaar kost om die te bouwen.

De nieuwe klimaatwet van Timmermans: dit staat erin. Lees hier.

De Europese Commissie wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Gaat de luchtvaart dat lukken?
Van Dijk: "Ik denk dat het realistisch is om te denken dat je tegen die tijd op 50 procent bijmenging zit."

Melkert: "Technisch gezien kun je tegen die tijd alles met duurzame kerosine doen. Maar er zijn drie grote problemen: Het spul is er nog niet, het kost heel veel energie om te produceren en het is veel duurder dan fossiele brandstof."

Dat hoeft geen ramp te zijn. De bedoeling is dat de Europese Unie als geheel per saldo geen CO2 meer uitstoot. Als de luchvaart in 2050 nog wel CO2 uitstoot, moet er ergens anders CO2 worden afgevangen.

Joep Westerveld

Bekijk bericht op "rtlnieuws.nl - 07-03-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wat is dat toch voor onzin, biokerosine schoner!?! 100.000 ton van die troep levert ook al die vieze klimaatslopende uitstoot op.
Het is gewoon weer toveren met cijfertjes, lijkt TiTa tovenaar wel!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.