VVD wil minder beperkingen voor Schiphol
Door Karlijn Meinders
Volgens de regeringspartij houden regels voor milieu en geluidshinder de groei van onze luchthaven tegen. En daarmee legt Schiphol het straks af tegen Dubai en Heathrow.
VVD: "We moeten meegaan in de concurrentie. We liggen strategisch, laten we die kansen en mogelijkheden benutten." Hoor hier het interview.
VVD-Kamerlid Barbara Visser vindt dat er te veel gedacht wordt in onmogelijkheden in plaats van mogelijkheden. "Schiphol biedt aan ruim 300.000 mensen werkgelegenheid en draagt 26 miljard bij aan het Bruto Nationaal Product. Het vliegveld is van groot economische belang."
Geluidshinder
Een belangrijk punt in deze discussie is geluidshinder, meent Visser. "We hebben zelf middels een akkoord beperkingen opgelegd. Maar we zijn nu zeven jaar verder en de geluidshinder is afgenomen door allerlei nieuwe toestellen. Toch meten we nog steeds op basis van oude systemen."
Registreren
Volgens Visser registreren we op basis van personen en woningen, maar kunnen daardoor ook kantoren niet worden getransformeerd tot woningen. "Maar mensen willen er wel wonen. Dan moeten we dus een andere manier vinden om de geluidshinder vorm te geven. Ook in andere industrieën wordt er per oppervlakte een maximaal geluid afgesproken, dus waarom niet in de luchtvaart."
Toekomst
Schiphol groeit, maar dat doen ook andere grote spelers op de markt, zegt Visser. "Als we kijken naar Dubai en Istanbul: daar worden compleet nieuwe vliegvelden binnen een jaar de grond uit gestampt. Dat geldt ook voor Londen, daar moet binnen tien jaar een nieuwe baan liggen. We moeten meegaan in die concurrentie. We liggen strategisch, laten we die kansen en mogelijkheden benutten."
Het blauwe gevoel
Visser is benieuwd of haar collega's verder kunnen denken dan de onmogelijkheden. "Zonder op de stoel te gaan zitten van alleen KLM, dat moeten we niet doen. We moeten wel aan Schiphol ruimte bieden om door te ontwikkelen. Daar profiteren alle maatschappijen van."
Geplaatst door maranne uit castricum