VVD voor uitbreiding Schiphol ondanks gezondheidsrisico’s
Door Madelon Meester
Opstijgende vliegtuigen op Schiphol produceren zoveel ultrafijnstof dat het mogelijk schadelijk is voor de gezondheid van omwonenden. Dat staat in een rapport van het RIVM. Milieudefensie is daarom tegen verdere uitbreiding van Schiphol, maar de VVD is voor.
Ivo Stumpe van Milieudefensie: "De helft van de passagiers die op Schiphol landt en vertrekt, wil hier helemaal niet zijn. Dat zijn overstappers, dat zijn geen mensen die Nederland nodig heeft."
"Dat is wel winst voor Schiphol, maar ook de volle pond aan vervuiling voor omwonenden."
Aanvullend onderzoek
Volgens Barbara Visser, Tweede Kamerlid voor de VVD, moet er eerst aanvullend onderzoek worden verricht.
"In het RIVM-rapport staat dat in het algemeen wordt aangenomen dat ultrafijnstof schadelijk is, maar dat wetenschappelijke kennis hierover nog ontbreekt."
"Het is nog onduidelijk of, en zo ja in welke mate, er sprake is van gezondheidseffecten voor omwonenden van Schiphol." Volgens Visser drijft Milieudefensie ‘fact free politics’.
Luister hier naar het interview met mevr. Visser.......
Gezondheid
Mocht uit dat aanvullende onderzoek blijken dat omwonenden inderdaad gezondheidsrisico’s lopen, betekent dat wat Schipper betreft niet dat de uitbreiding van Schiphol wordt gestopt. “Er zijn in Nederland veel dingen schadelijk en uiteindelijk maak je de afweging: wat vinden we belangrijk?”
Nog nooit zo schoon
Volgens Visser is de lucht in Nederland als het gaat om fijnstof en stikstof nog nooit zo schoon geweest als in de afgelopen vijftig jaar. “Dat hebben we ondanks al deze vliegtuigen en overstappen gerealiseerd.” Volgens het Kamerlid van de VVD moet de sector meer worden uitgedaagd. “Er worden minder geluidshinder en meer stillere vliegtuigen geproduceerd. Dat moet beloond en bevorderd worden, zodat de groei van Schiphol door kan blijven gaan.”
Economie
Volgens de VVD is de uitbreiding van Schiphol van groot belang omdat het vliegveld een belangrijke bijdrage levert aan de Nederlandse economie. Door Schiphol zijn er 300 duizend banen gerealiseerd en de luchthaven levert 30 miljard euro aan het bruto nationaal product.” Daarnaast draagt Schiphol bij aan Nederland als vestigingslocatie. “Bedrijven vestigen zich hier omdat Nederland door Schiphol makkelijk te bereiken is. Dat moet je voor ogen houden en niet op basis van fact free politics besluiten niets meer met Schiphol te doen.”
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool
Dat de vervangster van Ton Elias goedgebekt en fotogeniek is valt niet te ontkennen.
Maar haar stuitend gebrek aan dossierkennis - neem het door de EU overgenomen alarmerende rapport omtrent ultra fijn stof en grote luchthavens door het befaamde MIT insitute: "levensbedreigend" - leidt tot uitspraken die funest kunnen uitpakken voor de omwonenden van Schiphol. Dat is nogal wat.
De ploeg van Mark Rutte calculeert blijkbaar een hoeveelheid "collateral damage" in onder de burgerbevolking. Een uiterst cynische en afkeurenswaardige houding van lieden die grotendeels uit het Minerva netwerk Leiden zijn gerecruteerd.
Pas op met deze lieden!