Platform Vlieghinder Kennemerland
 

VVD staat alleen binnen coalitie over groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1119 
|
 NRC 
hv_luchtfoto_8239.jpeg

De VVD wil afspraken met bewoners over de groei van Schiphol openbreken. De andere drie coalitiepartijen voelen daar niets voor.

Het thema luchtvaart zorgt voor steeds meer afstand tussen de VVD en de rest van de coalitie. Waar D66, CDA en ChristenUnie bestaande afspraken tussen overheid, luchtvaartsector en bewoners over de groei van Schiphol willen respecteren, pleit de VVD voor aanpassing van die afspraken.

Voorafgaand aan een Kamerdebat over Schiphol en Lelystad Airport liet VVD-Kamerlid Remco Dijkstra dinsdag al aan media weten dat zijn partij het maximum van 500.000 vliegbewegingen per jaar wil loslaten. Volgens een akkoord uit 2008 geldt dat maximum tot en met 2020. Schiphol groeide de laatste jaren echter sneller dan verwacht en kan daardoor de komende 2,5 jaar geen extra vluchten toelaten. Lelystad Airport moest vanaf dit jaar soelaas bieden, maar gaat pas in 2020 open.

Voor de VVD is het ‘slot op Schiphol’ onaanvaardbaar omdat dit ten koste zou gaan van de aantrekkingskracht van Nederland voor buitenlandse bedrijven en daarmee van banen. Kamerlid Dijkstra wil daarom de zogenoemde 50/50-regel, waarbij de helft van de door de luchtvaartsector geboekte milieuwinst ten goede komt aan groei en de andere helft aan bewoners, versneld invoeren. Dijkstra gaat uit van milieuwinst sinds 2008 en denkt dat de komende vijf jaar een jaarlijkse groei van 3 procent haalbaar is, wat neerkomt op 590.000 vliegbewegingen.

Dijkstra verwees tijdens het debat naar het regeerakkoord, waar inderdaad het aantal 500.000 en het jaartal 2020 niet expliciet worden genoemd. Elders is wel vastgelegd dat de 50/50-regel voor groei pas geldt vanaf 2021.

Betrouwbare overheid

De woordvoerders van ChristenUnie, CDA en D66 willen tot 2021 niet tornen aan de limiet. Volgens de interpretatie van CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch staat de afspraak wel degelijk in het regeerakkoord. CU-Kamerlid Eppo Bruins benadrukte het belang van een betrouwbare overheid, die niet terugkomt op afspraken.

De oppositiepartijen, met uitzondering van de PVV, voelen ook niets voor snellere groei. De Partij voor de Dieren wil zelfs terug naar 300.000 vliegbewegingen in 2030.

Politiek gezien is het pleidooi van de VVD dus kansloos. Dijkstra erkende dat: „Ik krijg dit nu niet voor elkaar. Ik weet dat ik een steen in de vijver gooi.”

Wel zorgen de liberalen ervoor dat het debat over de nog niet goed uitgewerkte 50/50-regel naar voren wordt gehaald. Minister en partijgenoot Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) toonde zich alvast sceptisch: „De sector moet eerst laten zien dat die milieuwinst er is.”

Daarnaast toont het zelfgekozen isolement van de VVD het verschil met de andere coalitiepartijen. Bij elk Kamerdebat over luchtvaart bewegen D66, CDA en CU meer richting de linkse oppositie. GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren stellen veel voorwaarden aan de groei van Schiphol, met name wat betreft milieueffecten. Opening van Lelystad Airport is volgens deze partijen ongewenst.

Bijna alle partijen pleiten voor het stimuleren van betere spoorverbindingen naar bestemmingen binnen een afstand tot 500 kilometer. Dijkstra kon het niet laten om Corrie van Brenk van 50Plus te vragen hoe ze naar dat feest in Spanje was gereisd, waar ze onlangs over twitterde. Met een KLM-vlucht, was het antwoord. Niet met een prijsvechter, want die zouden hun personeel uitbuiten.

Bekijk bericht op "NRC"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anoniem1

Maar de bestaande afsprsken worden helemaal Gerespecteerd want er word niet gehandhaaft. Mischien dat men specifiek de afspraken over groei bedoelt. Die Moeten worden gerespecteerd,de overige afspraken over hinder niet.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ja stillere, zuinige, duurzame, schonere vliegtuigen. Het bekt zo heerlijk in Den Haag bij de volksverraders van de VVD.

Helaas is het net als 90% van wat de corrupte VVDers uitkramen 100% gelogen.

Ruim 1.600 herriemakende, fijnstof uitbrakende, energieverspillende vluchten willen deze lieden ieder dag boven ons hoofd. En dan nog dood geknuffeld met oneindige subsidie en BTW en accijns vrije brandstof en leges.

Rutte, pleur (zelf) op! Je maakt dit land kapot, volledig in de uitverkoop aan de schiphol, vno-ncw, aandeelhouders en vastgoed elite.


Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De problematiek luchtvaart en dan met name in Nederland is natuurlijk niet zo simpel af te doen met, dan maar heel Nederland onder een deken van herrie, zoals de VVD het graag ziet.
Het blijkt maar niet tot de Vereniging Van Dommen (VVD) door te dringen dat het leven zoveel meer inhoudt dan enkel geld en nog eens geld.
De Vereniging Van Dommen heeft zich ten doel gesteld om via leugens en manipulatie de luchtvaart boven alles te verheffen.
Laat de rest van Nederland, zij die geen VVD aanhangen, zich niet overdonderen en gaan voor een leefbaar Nederland !

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

"Voor de VVD is het ‘slot op Schiphol’ onaanvaardbaar omdat dit ten koste zou gaan van de aantrekkingskracht van Nederland voor buitenlandse bedrijven en daarmee van banen. Kamerlid Dijkstra wil daarom de zogenoemde 50/50-regel, waarbij de helft van de door de luchtvaartsector geboekte milieuwinst ten goede komt aan groei en de andere helft aan bewoners, versneld invoeren."

Dit argument hebben we vaker gehoord. Met 500000 vluchten is Schiphol natuurlijk verre van 'op slot'! Is hier een elite groep (Schiphol groep, aandeelhouders, KLM) zich verder aan het verrijken ten koste van de vele omwonende Nederlanders en ons leefmilieu? Laat de beperkte verbeteringen in geluidsproductie van vliegtuigen nu eens ten gunste komen van omwonenden, en niet leiden tot verdere groei!

VVD = Veel Vliegtuig Dreun!!! Mijden dus!

Geplaatst door Frans.S. uit Heemstede

Dijkstra gaat uit van milieuwinst sinds 2008, als ik het goed heb zijn er sinds 2010 ongeveer 100.000 vluchten bij gekomen op Schiphol. Welke milieuwinst heeft Dijkstra het in vredesnaam over.

Geplaatst door M uit U

Die Dijkstra is een flapdrol van de bovenste plank. Hij verdraait alles om zijn geliefde vliegtuigjes maar ruim baan te kunnen geven. Afspraken over aantallen vluchten openbreken, maar afspraken over herrie en klimaat kun je gewoon negeren. Er is een afspraak van maximaal 500.000 vluchten, maar die afspraak moet maar weg omdat Schiphol de hele boel al eerder heeft volgepland dan de bedoeling was? En dat vindt die kerel dan de normaalste zaak van de wereld?

Milieuwinst met nieuwe vliegtuigen moet volgens hem deels worden teruggeven aan de luchtvaart zodat ze nog meer vluchten kunnen uitvoeren, waardoor die winst dus weer wordt tenietgedaan. Over welke winst hebben we het eigenlijk? Die herriebakken komen hier tegenwoordig heel laag over, dus als zo'n ding officieel wat minder dB's produceert, merk ik daar niks van omdat-ie zo vreselijk laag over de wijk heen buldert. Ga eerst eens wat hoger vlieger zodat ik niet 's ochtends mijn bed uit getrild wordt. En geef die 'milieuwinst' (grappig om te spreken over milieuwinst bij een product dat zo ongelooflijk milieu-onvriendeijk is) gewoon volledig aan het milieu cadeau.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Vergelijk een auto uit de jaren 60 met die van heden. Een wereld van verschil. De hedendaagse auto is veel stiller, schoner en zuinig. Elk zoveel jaar worden in EU verband de wettelijke normen aangescherpt en filters en katalysatoren doen hun werk. Uiteraard hebben we VW gehad die sjoemelde en terecht aan de schandpaal wordt gehangen maar toch is de hele markt met sprongen vooruit gegaan. Gebruik je de auto ook nog wat minder helemaal goed. Gemiddeld zijn auto's in 50 jaar tijd 2x zo zuinig geworden en 100x zo schoon. Daarnaast is de hybride en elektro auto in opkomst.

Dan het vliegtuig, ten eerste lijkt een vliegtuig van 50 jaar geleden als 2 druppels water op die van nu. Cockpit en interieur zijn nog het meest veranderd. Straalmotor is gewoon straalmotor, er is geen enkele norm en filters en katalysatoren bestaan niet.
Ietsje, paar procent zuiniger en stiller hooguit, verder niks. En over 30 jaar is het nog precies zo.

De autobezitter betaalt 1,70 voor een liter, gemiddeld 500 euro MRB, 21% BTW en een paar mille BPM etc.
De vliegtuigbranche en passagiers subsidiëren we er echter op los met het door ons opgebrachte geld.
Wederom een goed voorbeeld van hoe subsidie juist de innovatie remt.