Vrees voor meer woningen rond Schiphol
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Niet alleen het gebruik van de vierde baan op Schiphol is een hoofdpijndossier, ook de woningbouw is dat. Juist in de Amsterdamse regio is veel behoefte aan nieuwe woningen.
Mansveld moet knoop doorhakken
De luchtvaartsector wil dat beperken uit vrees voor nieuwe klagende bewoners. Gemeenten willen kleine projecten toch doorzetten. Het rijk moet nu de knoop doorhakken.
,,We wachten al een half jaar op een besluit, maar Den Haag komt er blijkbaar ook niet uit’’, constateert gedeputeerde Tjeerd Talsma. Dat terwijl staatssecretaris Wilma Mansveld had toegezegd voor de feestdagen een besluit te nemen. Zij hield toen al een slag om de arm.
Een besluit is op korte termijn nodig, want volgens CDA-kamerlid Martijn van Helvert overwegen ontwikkelaars zich al terug te trekken. ,,De regio maakt zich daar zorgen over, want daarmee staan ook de ontwikkelingen in het gebied stil. Die zijn juist hard nodig om de kwaliteit en de leefbaarheid in het gebied op peil te houden.’’
Leefbaarheid
Het draait om kleine woningbouwplannen in het verlengde van de start- en landingsbanen. In principe mogen in dergelijke gebieden geen woningen komen. Maar gemeenten willen uitzondering voor plannen waarbij leegstaande bedrijfspanden of braakliggende terreinen worden benut voor nieuwe huizen. Dat is goed voor de leefbaarheid.
De schattingen over het aantal woningen dat daar kan komen lopen uiteen van 2500 tot 4000. Een enkel project vindt de luchtvaartsector geen probleem, maar grootschalige woningbouw wel. Omdat partijen niet nader tot elkaar komen, moet de staatssecretaris of de minister de knoop doorhakken. Al eerder wisten KLM en Schiphol bij de Raad van State een plan voor de bouw van 700 woningen bij Badhoevedorp te blokkeren.
Ultrafijnstof
Wonen rond de luchthaven kan niet alleen veel herrie geven, maar ook de gezondheid bedreigen. Dat bleek onlangs uit onderzoeken naar de verspreiding van ultrafijnstof van Schiphol tot in woonwijken.
Daarom komen nu rond de luchthaven Schiphol extra metingen naar de concentraties ultrafijnstof die vliegtuigen uitstoten. Ook brengt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in kaart wat er wereldwijd bekend is over mogelijke gezondheidsrisico’s, zegt staatssecretaris Mansveld toe.