Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vrees voor groei Rotterdam Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1393 
|
 refdag.nl 
gh_vliegtuig_030504_1902GNDSC02129.jpg

Door Jan Pieter Rottier

Meer bestemmingen, meer vluchten en meer passagiers. Dat zijn de plannen van Rotterdam The Hague Airport. De regio heeft daar behoefte aan, zegt de vliegvelddirectie. Omwonenden zijn bang voor meer herrie en meer vervuiling.

Vanuit haar kantoor kijkt Désirée Breedveld uit op een grijze vlakte vol gele strepen en witte letters. Op die vlakte van Rotterdam The Hague Airport parkeren de vliegtuigen en vertrekken ze. Iets verderop stijgen en landen ze. Een mooie werkplek, beaamt Breedveld, marketingmanager bij het vliegveld.

Het vliegveld heeft forse uitbreidingsplannen, zegt Breedveld. Ze legt uit dat de directie deze week het laatste onderzoek in een serie heeft gepresenteerd en dat nu alle plannen onderbouwd zijn. In het rapport staat dat de vliegvelddirectie de mogelijkheden bekijkt om binnen tien jaar jaarlijks tussen de 76.000 en de 89.000 starts en landingen te realiseren. Nu zijn dat er zo’n 50.000. Het gaat om grote en kleine vliegtuigen en helikopters. En om zakelijke, toeristische en politie- en traumahelikoptervluchten.

Uit het rapport blijkt dat er tien tot vijftien bestemmingen bij kunnen komen. Het aantal passagiers zal groeien van 1,7 miljoen nu naar 2,9 miljoen in 2025. Er hoeft geen extra baan te komen en het aantal nachtvluchten blijft beperkt, benadrukt Breedveld. Tegen het eind van het jaar zal de vliegvelddirectie de plannen naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu sturen. „Daarna moeten we nog minstens een jaar op goedkeuring wachten.”

Overlast

Een grote groep mensen die onder de start- en landingsroute wonen, is tegen de uitbreiding. Het ledental van de al jaren actieve actiegroep Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV) is erdoor gegroeid. Er zijn nu 370 huishoudens lid, zegt voorzitter Hubert van Breemen.

De vliegtuigen maken zo’n herrie, vindt Van Breemen. „Ik word er bijna elke morgen wakker van”, zegt hij. „Niet alleen doordeweeks, maar ook op zaterdag en zondag.” De actiegroep is ervan overtuigd dat omwonenden door de uitbreiding nog meer met geluidsoverlast te maken krijgen. Als Van Breemen midden in zijn verhaal zit, wordt hij onderbroken door het geluid van een Transaviatoestel. „Dit begint al om zeven uur”, zegt hij.

De BTV-leden verwachten dat ze door de uitbreiding nog meer last krijgen van de uitlaatgassen van de vliegtuigen. Mensen in de buurt vinden nu al regelmatig een zwarte afzetting op hun tuinmeubels en buitenmuren, vertelt Van Breemen. Hij en zijn BTV-leden vrezen ook de toename van fijnstof. Bij Schiphol zijn er fijnstofmetingen gedaan, zegt hij. De uitkomsten ervan noemt hij „verontrustend.”

Geen oog dicht

Ook GroenLinks Rotterdam is tegen de uitbreiding. „Na de uitbreiding kunnen omwonenden helemaal geen oog meer dichtdoen”, zegt raadslid Bonte.

Hij benadrukt dat het vliegveld aan drie kanten is ingesloten door woonwijken. Hij schat dat als de plannen doorgaan er 1000 tot 10.000 extra mensen last zullen krijgen van het vliegtuiglawaai.

Ook Bonte wijst op de gevaren van de toename van uitlaatgassen. „Het is ongezond”, zegt hij. „En het draagt bij aan de klimaatverandering.” Wat hem betreft is „de grens bereikt.” Daarom gaat hij binnenkort een motie indienen. Hij verwacht een raadsmeerderheid te halen en weet zeker dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar bezwaren van de Rotterdamse raad zal luisteren.

De VVD is zich bewust van de nadelen voor omwonenden, maar zegt geen nee tegen de uitbreiding. „Het is niet onbespreekbaar”, aldus fractievoorzitter Laan. Ze benadrukt dat haar partij er nog over nadenkt. De VVD is niet tegen, omdat de uitbreiding voor meer werkgelegenheid kan zorgen en omdat de uitbreiding meer bedrijven naar de regio kan trekken.

Toeristen


De regio wordt door de uitbreiding inderdaad interessanter voor bedrijven, zegt marketingmanager Breedveld. Ook zij wijst op de toename van de werkgelegenheid. Er moeten op het vliegveld 1500 banen bijkomen en bij leveranciers zo’n 3700. Ook het aantal toeristen zal volgens haar toenemen, net als de uitwisselingen tussen universiteiten.

Breedveld: „Met de uitbreidingsplannen spelen we niet alleen in op toenemende vraag, maar geven we ook een antwoord op de groei in de afgelopen jaren. Zo is het aantal internationale studenten via uitwisseling gegroeid. Het toeristenverkeer in de regio is ook toegenomen, onder andere door de lage ticketprijzen. De vraag van bedrijven in de regio naar zakenbestemmingen is eveneens gestegen.”

Twee walletjes

Een woordvoerder van het regionaal overlegplatform Metropoolregio Rotterdam Den Haag bevestigt de groeiende vraag van bedrijven. „Bedrijven in de regio hebben behoefte aan uitbreiding van het aantal zakelijke bestemmingen.”

BTV-voorzitter Van Breemen en GroenLinksraadslid Bonte zien die toenemende vraag ook. Ze vinden dat er best zakelijke bestemmingen bij mogen, als er maar vakantiebestemmingen af gaan. Bonte vindt dat het huidige aantal vluchten gelijk mag blijven. Van Breemen wil zelfs dat het aantal vluchten verminderd wordt. Beiden wijzen erop dat de gemeente met het vliegveld heeft afgesproken dat het zich vooral op de zakelijke markt zou richten. Het steekt hen daarom dat het vliegveld juist het aantal vakantievluchten wil laten groeien. „Ze willen van twee walletjes eten”, zegt Bonte.

Breedveld is zich bewust van de bezwaren van omwonenden. „Het is lastig om individuele belangen af te zetten tegen werkgelegenheid.” Ze wijst erop dat er onderzoek gedaan is naar de voor- en nadelen. Er zijn volgens haar vooral economische voordelen.

Het vliegveld gaat altijd het gesprek aan met omwonenden, benadrukt Breedveld. Van Breemen is er blij mee. „De nieuwe vliegvelddirecteur heeft voorgesteld om regelmatig te overleggen. Dat vinden we positief.”

Bekijk bericht op "refdag.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Het is weer het oude liedje: geld is belangrijker dan het welzijn van de omwonenden. Door onze economie steeds meer van luchtvaart afhankelijk te maken wordt het steeds moeilijker om dit terug te draaien.

Geplaatst door anoniem

Het is inderdaad een vicieuze circle. Steeds moeilijker om terug te draaien.
En bijzonder kwetsbaar om afhankelijk van te zijn. Er wordt helemaal niks geproduceert,het is bijzonder conjunctuur gevoelig en op lange termijn is de strijd niet te winnen.
We maken ons dus afhankelijk van een zinkend schip,dat tegelijkertijd ontwikkelingen in andere richtingen ernstig belemmert.
Schiphol gaat ons op de middellange termijn heel veel geld kosten.