Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Vreemde vliegmanoeuvre boven Uitgeest’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 2116 
|
 noordhollands dagblad 
hv_overig_1502.jpeg

UITGEEST - Ze waren net klaar met boodschappen doen, drie dames uit Uitgeest. Voor de deur van de Dekamarkt hoorden ze ineens lawaai van boven. Werktuiglijk kijken ze naar de vliegtuigen; een vertrouwd gezicht in het dorp sinds de Polderbaan bestaat. Maar wat ze nu zien, doet ze de schrik om het hart slaan.


Twee vliegtuigen voeren een nogal vreemde manoeuvre uit, zo op het eerste gezicht. Ze kruisen elkaars banen, wat ongebruikelijk is. Daarbij lijkt het ook nog eens of ze heel erg dicht bij elkaar komen. De vrouwen zijn verbaasd en bezorgd, en bellen de krant. Is er sprake van nóg zo’n bijna-crash als in 2012, toen twee vliegtuigen elkaar te dicht naderden boven het Uitgeestermeer? Want dat heeft de schrik er goed in gebracht in het dorp, dat onder twee aan- en uitvliegroutes van Schiphol ligt. Er komen elk etmaal letterlijk honderden kisten over Uitgeest.

Deze krant wordt gebeld, en die kijkt de vluchtgegevens na op bezoekbas.nl, de pagina waarop alle vluchten naar Schiphol met route en al kunnen worden nagekeken. En inderdaad, om precies 8.41 uur maandagochtend blijken een Frans en een Italiaans vliegtuig wel heel erg dicht bij elkaar te komen. Ze missen elkaar op zo’n achthonderd meter afstand, maar er is ook nog een reglementair hoogteverschil van een meter of driehonderd. Wel kruisen ze elkaars banen. Dat zien we niet vaak.

De Luchtverkeersleiding (LVNL) zoekt het uit. Woordvoerster Brit Wijkniet van LVNL: ,,Een piloot die op de Polderbaan moest aanvliegen, dat is voor het oog de baan aan de linkerkant, liet aan de verkeerstoren weten dat hij te weinig zicht had om daar te kunnen landen. Toen hebben we hem een extra rondje laten vliegen en daarna is hij naar de Zwanenburgbaan gestuurd, waar normaal het verkeer vanuit het westen op vliegt. Daarbij kruiste dit vliegtuig de baan van een ander vliegtuig. Maar de verplichte afstand tussen beide toestellen is op geen enkel moment te klein geweest, ze bleven op voldoende afstand van elkaar.’’

De manoeuvre waarbij een vliegtuig uit het westen naar de oostelijk gelegen Zwanenburgbaan is gestuurd, en een vliegtuig uit het oosten juist naar de westelijk gelegen Polderbaan, is niet erg gebruikelijk. Maar het is wel volgens procedure, legt de zegsvrouw uit. Als de ’separatieminima’ maar in acht worden genomen, en dat is hier het geval geweest.

Dus op geen moment was er hier sprake van een bijna-crash. De vliegtuigen uit 2012 kwamen veel dichter bij elkaar, en vlogen bovendien op dezelfde hoogte en aanvankelijk ook nog op dezelfde baan af. Uitgeest kan opgelucht ademhalen.

Bekijk bericht op "noordhollands dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

OPGELUCHT ADEMHALEN ?!

Was er voorheen zowel een horizontale als verticale scheiding bij het parallel aanvliegen, na de Alders experimenten ging de LVLN het anders aanpakken:

De horizontale scheiding werd steeeds meer losgelaten en de twee stromen vliegtuigen schoven steeds meer naar elkaar toe. Een soort "ritsen" via verticale scheiding van enige honderden meters. Deze ochtend was er merkwaardige mistvorming en wellicht i.c.m. een onervaren of hier min of meer onbekend pilotenteam werd blijkbaar wat geimproviseerd?

Natuurlijk wordt e.e.a. in de pers meteen goedgepraat; ach ja, het NHD mag enorme dubbelpagina's over het " Van Mainport naar Metropool" dogma plaatsen en helpt (tegen forse beloning?) een handje mee om het al tot Schiphol Group filiaal verworden PROVINCIEHUIS NOORD HOLLAND nog verder mee te slepen in de ontwikkeling naar een EU- SCHIPHOL MEGAMETROPOOL met liefst een eigen (internationaal gericht) governance bestuur.

Waar blijft toch het tegengeluid van het hernieuwde PVRC bestuur, waarom loopt de bestuurspagina op deze site ongeveer een jaar achter en wordt de aanhoudende stroom luchtvaartnieuws nimmer door dit bestuur van enig commentaar voorzien?!

Dat zijn zo de vragen die opkomen wanneer het zoveelste gevalletje "helemeel niets aan de hand" op deze website de revue passeert...............................





Geplaatst door webbeheer

@ kijk er naar de toekomst: Er was (helaas? of gelukkig?) formeel niets aan de hand. Hoe had u het bericht dan willen hebben?
Kromme tenen en angstig gevoel van de Uitgeester dames spreekt boekdelen. Wat vandaag niet gebeurde is geen garantie voor de toekomst...

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

@ webbeheer:

Over de rampzalige vlucht boven Oekraine deze zomer zei B. Baksteen, luchtvaartdeskundige, vanavond in Vandaagdedag op NPO 1:

"Wie denkt dat bij de luchtvaartsector de veiligheid nog op nr. 1 staat heeft het mis".
Daarbij doelde hij op het financiele voordeel dat aan de kortere route was verbonden............

Blijkbaar is er meer veranderd dan de stelselwijziging naar "Vliegen Volgens Afspraak" en met de
(eerst) PWC accountant Jos Nijhuis op de troon bij Schiphol valt wel te raden wat dat is.

Geplaatst door webbeheer

@ Kijk naar de toekomst: Dat is geen antwoord op de vraag hoe u het bericht dan wel had willen hebben.

Geplaatst door Jan Griese

Tja, @ Kijk naar de toekomst: Lardeer u doorgaans kritische en soms gewaardeerde commentaren met wat minder demagogie of grote woorden, dat kan ze geloofwaardiger maken, echt.
En misschien eens een belletje of mailtje naar het PVRC bestuur ?