Vragen/antwoorden eindvoorstel 4 e baanregel
Attentie: genoemde aantallen vliegtuigbewegingen geven de “ordegrootte aan” die nodig is om de effecten te kunnen beoordelen.
Wat betekent de ‘4 e baanregel’?
Het nieuwe stelsel gaat er van uit dat niet meer banen worden ingezet dan strikt noodzakelijk. Er zijn altijd tenminste twee banen in gebruik (“1+1”). Er wordt een tweede start-- of landingsbaan ingezet wanneer de ‘piekuurcapaciteit’ (38 starts / 36 landingen) onvoldoende is om het verkeersaanbod af te wikkelen (“2 + 1”) . Wanneer ook dat onvoldoende is mag beperkt een 4 e baan worden bijgezet “2 + 2”). Dat kunnen, gegeven de baancombinatie die dan in gebruik is, verschillende banen zijn. De ‘4 e baanregel’ beperkt de inzet tot gemiddeld 40 vluchten per dag en op hele drukke dagen tot maximaal 60 per dag.
Gaat het om starts of gaat het om landingen?
De inzet van een 4 e baan tijdens de pieken is nodig voor het mogelijk maken van landingen. Wanneer vliegtuigen niet (tijdig) kunnen landen missen passagiers aansluitingen en komt de positie van Schiphol als knooppunt in het netwerk van verbindingen met de wereld in gevaar.
Wat zijn de effecten van de 4 e baanregel?
Er zijn twee effecten. De regel limiteert het aantal vluchten en daardoor het doorgroeien van Schiphol. Daarnaast blijven de stille perioden tussen de 7 pieken per dag behouden.
Wat is de essentie van het eindvoorstel waarover moet worden gestemd?
Het voorstel is om het dag maximum van 60 te verhogen naar 80, het gemiddelde van 40 per dag blijft onveranderd. Daarnaast wordt afgesproken dat de regel niet geldt wanneer Schiphol zich door overmacht niet aan de regel kán houden (baanonderhoud, vulkaanas, situaties als de wereldtop, extreem weer). Als compensatie voor de effecten wordt de ‘cap’ van 510.000 vtb t/m 2020 met 10.000 verlaagd naar 500.000 vtb.
Om hoeveel dagen gaat het bij een maximum van 80 i.p.v. 60?
Op zo’n 100 dagen per jaar in de zomer is het maximum van 60 per dag niet voldoende om het verkeer af te handelen. Het aantal dagen kan jaarlijks afwijken door baanonderhoud enz. Een verhoging van het maximum van 60 naar 80 komt er dus op neer dat ongeveer 2000 vluchten per jaar méér in de piektijden mogen binnenkomen in plaats van daarbuiten t.o.v. de in 2008 gemaakt afspraak. Daarvan ca. 1.000 op de Aalsmeerbaan en ca. 1000 op de Zwanenburgbaan.
Wat zijn de effecten van het eindvoorstel?
Voor de bewoners
De stille perioden tussen de pieken worden iets korter maar het aantal vluchten dat Schiphol mag groeien (en daarmee de totale geluidshinder die Schiphol produceert) wordt minder.In aantallen vliegtuigbewegingen:
-- de afname van groeiruimte in aantal vluchten over de hele dag is 10.000 per jaar (waarvan ongeveer 5.000 op de Aalsmeerbaan en 5.000 op de Zwanenburgbaan).
-- per saldo neem door de vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen, de geluidsbelasting af t.o.v. de oorspronkelijke afspraak.
Voor de sector
De benutbare groeiruimte neemt toe van ca. 470.000 tot ca. 490.000. De sector zal zelf alles uit kast moeten halen met andere maatregelen om de groei ruimte tot 500.000 te kunnen benutten.Waar slaan deze effecten van het eindvoorstel neer? Omdat de groei van 450.000 (2015) naar 500.000 vtb per jaar in 2020 voor het grootste deel door de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan moet worden opgevangen, slaan ook de effecten voornamelijk achter deze banen neer. Dat zijn dus de verschuiving van de dalen naar de pieken van 2.000 vtb (ca. 1000/jr Aalsmeerbaan en 1000/jr Zwanenburgbaan) maar ook de afname van de groei met 10.000 (ca. 5000/jr Aalsmerbaan en ca. 5.000 ca. Zwanenburgbaan). Voor de andere banen heeft dit eindvoorstel nauwelijks effecten, hooguit een kleine verbetering.
Wat kan er gebeuren als de bewoners niet instemmen?
De Aldersakkoorden zijn een en ondeelbaar. Wanneer het akkoord wordt gebroken zij alle afspraken niet meer bindend waaronder de caps van 510.000/32.000 (nacht), de afspraken over hinderbeperking, de selectiviteit en het Convenant Omgevingskwaliteit. Van ontwikkeling van Lelystad, waartegen veel weerstand van maatschappijen bestaat, kan worden afgezien met als gevolg dat een parallelle Kaagbaan en een tweede baan onafwendbaar zijn. De bewoners kunnen nergens meer aanspraak op maken. Het lot van de bewoners in de Schipholregio ligt dan in handen van de Tweede Kamer. De huidige regeringspartijen zijn VVD en PvdA. Ton Elias (VVD): ”de groei van Schiphol mag niet worden beperkt”, de PvdA was vóór de Aldersakkoorden tegen een limiet op de groei van Schiphol.
Geplaatst door Kees
Het argument dat zonder oprekking van de vierder baanregel het netwerk in gevaar komt is verder ook onzin. De KLM groeit nauwelijks tot niet, het probleem is dat Schiphol (low cost) carriers zonder belang voor het netwerk binnenhaalt en dat er teveel vluchten in de pieken worden gepland.