Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vrachtvluchten Schiphol beter beschermd

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 261 
|
 24-04-2019 Transport-online 
hv_vliegtuig_2811.jpeg

Minister Van Nieuwenhuizen heeft na een langlopend proces de ‘local rule’ goedgekeurd die zorgt voor een betere bescherming van vrachtvluchten op Schiphol. De local rule regelt dat de niet-gevlogen ‘slots’ in een seizoen, door bijvoorbeeld slecht weer of operationele redenen, opnieuw worden uitgegeven, waarbij 25 procent van deze slots specifiek beschikbaar wordt gesteld voor vrachtvliegtuigen. Daarnaast krijgen luchtvaartmaatschappijen met deze local rule ruimere mogelijkheden om hun schema’s aan te passen zonder daarmee hun historische rechten op slots te verliezen.

Vrachtvluchten zijn cruciaal voor de ondersteuning van exportkansen, het vestigingsklimaat, de werkgelegenheid en de netwerkkwaliteit van Nederland. evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands hebben veelvuldig gepleit voor deze regeling.

Vrachtvluchten zitten sinds de zomer van 2017 in de verdrukking toen de luchthaven het maximum van 500.000 vliegbewegingen bereikte. Hierdoor trad er striktere regelgeving in werking die het voor vrachtvluchten moeilijker maakten om historische rechten op ‘slots’ te behouden. Het gevolg hiervan was dat vrachtvluchten noodgedwongen werden verplaatst naar het buitenland en de totale hoeveelheid afgehandelde vracht op Schiphol gestaag daalde.

Machiel van der Kuijl, algemeen directeur evofenedex: “Vrachtvluchten zijn een cruciaal onderdeel voor de exportkansen van Nederlandse bedrijven actief in de high tech, farmaceutische en bloemensector. Daarnaast is het een belangrijke pijler onder het vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven en de import van hun goederen. De goedgekeurde regeling laat zien dat onze zorgen serieus worden genomen en de toegevoegde waarde van vrachtvluchten voor de Nederlandse economie worden onderschreven.”

Maarten van As, managing director ACN: “Deze local rule is niet dé oplossing voor het tekort aan slots voor onder andere vrachtvliegtuigen op Schiphol. De vraag is nog steeds groter dan het aanbod. Maar de minister en Airport Coordination Netherlands geven hiermee wel een positief signaal af aan de luchtvrachtsector die vraagt om duidelijkheid."

“Dit is heel goed nieuws voor onze leden”, zegt Jan Boeve, directeur van TLN. “Voor de wegvervoerders die de luchtvracht op Schiphol overladen in de vrachtwagen en verder Europa in vervoeren. Maar ook voor de Nederlandse expediteurs verenigd in FENEX geldt dat Schiphol zeer belangrijk is, als hub voor internationale luchtvrachtzendingen.”

evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands waarderen de inzet van andere partijen voor het zoeken naar een oplossing in een politiek complex en gevoelig dossier. De local rule treedt per 31 augustus 2019 in werking en zal na een jaar worden geëvalueerd. Bij de ontwikkeling van de luchtvaartnota 2020 - 2050 zullen Air Cargo Netherlands, TLN en evofenedex het belang van luchtvracht benadrukken en de positie van vrachtvluchten verankeren.

Bekijk bericht op "24-04-2019 Transport-online"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Ja, de bescherming van de sector wordt meteen goed geregeld, zo niet die van de bewoners.

Daarom:

@ Anoniem 1 & Werkgroep en bestuur P.V.R.C.:

LANDINGSPROCEDURE CENTRAAL ?

Inderdaad kan de enorme overlast in deze regio het best door aanpassing van de landingsprocedure aangepakt worden, Neemt niet weg dat het aantal vliegbewegingen in feite te groot is geworden. Afname van de belasting door herrie en vervuiling lijkt onontkoombaar.

Wat betreft die aanpassing landingsprocedure biedt het lopende project "luchtruim herziening" bij I&W nog totaal geen perspectief. Niet alleen vindt alles achter gesloten deuren plaats, ook het uitgangspunt van maximale exploitatie van het luchtruim doet het ergste vrezen.

Daar bovenop ligt er het vreselijke plan van L.V.L.N / S.E.S.A.R. / One European SKY om via nieuwe software - zie ook de juichende propaganda in de media over L.V.L.N. - de vliegtuigen nog dichter opeen door luchtruim en naar de banen te sturen. Dat leidt helaas tot de volgende conclusie:

ZONDER INTENSIEVE BURGERPARTICIPATIE BIJ HET PROJECT "LUCHTRUIM HERZIENING " DREIGT DE SITUATIE NOG VEEL VERDER UIT DE HAND TE LOPEN !

Geplaatst door Annelie

maar...we moeten toch juist lokaal gaan produceren? bloemen begrijp ik nog maar als je bedenkt dat rozen uit kenia komen en dat de tulp onze grond uitput...waarom dan toch door blijven gaan met deze race to the bottom? Een tulp in huis moet een luxe product zijn. Dan geniet je er veel meer van. Ik snap dit ouderwetse beleid niet, het kan ook anders. Ik koop iig heen tulpen meer. Ik kan er gewoon niet meer van genieten, het voelt als verraad