Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vrachtluchtvaart dreigt met vertrek

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 215 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
tb_AirBridgeCargo_VQ-BRU.jpg

SCHIPHOL - Zonder extra ruimte voor vrachtvluchten op Schiphol, dreigen diverse luchtvaartmaatschappijen en op- en overslagbedrijven te vertrekken naar buitenlandse luchthavens. Duizenden banen staan zo op het spel.

Dat vreest Maarten van As, directeur van de luchtvrachtkoepel ACN. Hij heeft een lastige missie te vervullen, want bij Schiphol denkt vrijwel iedereen aan zakenlieden en vakantiegangers, niet aan vracht.

Rond Schiphol hoor je bewonersgroepen juist ook klagen over vrachtvluchten, welke ze kunnen missen als kiespijn. „Die toestellen zijn inderdaad vaak zwaar beladen en stijgen niet zo snel. Wanneer ze dan laat op de avond of in de nacht overkomen, is dat vervelend. Mede vanwege de tarieven op Schiphol kiezen steeds meer maatschappijen voor moderne stillere vrachttoestellen. Maar KLM heeft inderdaad nog enkele oude 747’s.”

Bovenal wordt door velen het belang van luchtvracht onderschat. Uit de meest recente onderzoeken blijkt dat vracht goed is voor 30.600 banen en een toegevoegde waarde van 2,7 miljard euro. Dat op een totaal van 114.000 banen en een toegevoegde waarde van 10,4 miljard euro voor de hele luchthaven. Daarmee is vracht dus goed voor een kwart van de banen.

Bloemen

Het belang is groter. De bloemenveiling Aalsmeer kan niet zonder aanvoer van bloemen uit het buitenland. „Rozen vormen een kwart van onze omzet, maar komen voornamelijk uit Afrika en Zuid-Amerika. Voor een breed assortiment is het essentieel dat we bloemen uit verschillende landen aanvoeren en weer kunnen exporteren. De helft van alle bloemen komt met het vliegtuig”, zegt woordvoerder Michel van Schie van Royal Flora Holland.

Niet alleen bloemen gaan als luchtvracht. „Ook medicijnen, paarden, machines van chipmachinefabrikant ASML en goederen voor heel veel bedrijven. Het is niet voor niets dat veel Europese hoofdkantoren in de Amsterdamse regio zijn gevestigd”, benadrukt Van As.

Slots

Het belang mag dan duidelijk zijn, maar waarom luiden Schiphol en de ACN dan de noodklok? „Dat heeft alles te maken met de slots, dus het recht om te kunnen landen en starten. In 2017 dreigde Schiphol al tegen het plafond van 500.000 vliegbewegingen te komen. Daarna raakten steeds meer maatschappijen de rechten voor hun vrachttoestellen kwijt en dat probleem is nog steeds niet opgelost”, legt de directeur uit.

Die rechten kan een maatschappij alleen behouden wanneer over een jaar bezien tachtig procent van de vluchten volgens de dienstregeling wordt uitgevoerd. „Maar vrachttoestellen hebben niet zo’n strakke dienstregeling. Wanneer de vrachtwagens te laat op Schiphol aankomen, gaat dat toestel echt niet leeg weg. De routes liggen ook niet voor het hele jaar vast. Wanneer er vanwege feestdagen extra rozen nodig zijn, wordt vaker gevlogen. Allemaal zaken die niet stroken met de slotregels, waardoor maatschappijen niet meer op Schiphol konden vliegen en uitweken naar Maastricht, Luik en Brussel. Vanaf die luchthavens gaan de goederen dan weer met vrachtwagens naar Schiphol. Niet bepaald duurzaam en behoorlijk kostenverhogend.”

KLM heeft de eigen vrachtvloot de laatste jaren al fors beperkt, met als argument dat steeds meer vracht in de steeds grotere passagiersvliegtuigen meegaat. Vrachttoestellen blijven toch nodig. „Ongeveer de helft gaat nog in echte vrachtvluchten mee, zeker wanneer de vracht te groot of gevaarlijk is of wanneer op die lijn niet voldoende capaciteit is in passagiersvliegtuigen.’’

Daling

In 2017 waren er nog 17.796 vrachtvluchten tegen 14.156 vorig jaar. Een daling van dik twintig procent. Vorig jaar is na lang praten eindelijk een regeling getroffen waardoor een kwart van alle niet gebruikte slots speciaal naar de vracht gaat. ,,Dat is onvoldoende’’, zegt Van As. ,,Het is echt nodig dat Schiphol binnen de capaciteit van 500.000 vliegbewegingen een vast deel reserveert voor vrachtvluchten. Het zal wel een probleem worden om die rechten bij passagiersvluchten weg te halen, maar het is essentieel. Wanneer Schiphol niet meer wordt gezien als vrachtvliegveld, zal ook de vracht die in passagiersvliegtuigen meegaat teruglopen. Bepaalde lijnvluchten zijn alleen rendabel wanneer er naast passagiers ook vracht is. Het raakt dus het hele netwerk.”

De noodkreet van de sector is bij Schiphol bekend. ,,We zijn druk in overleg met het ministerie en de slotcoördinator om een reservering in te voeren van slots voor de vrachtsector’’, zegt een woordvoerder.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De luchtvaartsector is als een verwend klein kind.
Jaren lang hebben ze kunnen profiteren van een veel te liberaal beleid in Nederland waardoor
het woongenot feitelijk de nek is omgedraaid door de exorbitante herrie en vervuiling dat de sector met zich meebrengt.
Wordt er eindelijk vanuit de bevolking enig tegengas gegeven, want enkel werken in een verpest klimaat is met geen geld goed te praten, al doet de sector alsof alleen geld verdienen heilig is.
Als je een cursus klagen wilt volgen: de sector kan klagen! Bij elke scheet die ze dwars zit, wordt er direct moord en brand geschreeuwd dat het wel duizenden banen zal gaan kosten.
Luchtvaartsector, donder lekker op met jullie klere woongenot verpestende product.
Leven is meer dan enkel geld binnen schrapen.