Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Voorzichtig gejuich om schrappen nachtvluchten

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 909 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
Polderbaan_vanuit_de_lucht.jpg
Polderbaan gezien vanuit de lucht in noordelijke richting
Credit: Whowouldtell

Angst bij actievoerders voor meer vluchten aan de randen van de nacht.

Dat Schiphol-topman Ruud Sondag aankondigt alle nachtvluchten binnen nu en twee jaar te willen schrappen wordt door velen toegejuicht, vooral ook door mensen in Heiloo, Limmen, Castricum en Uitgeest die al jaren strijden tegen vliegtuigoverlast.

Eerst zien en vooral horen, dan pas geloven

Heiloo - Zoals Els Meurs van onder andere het Groen Platform Heiloo die via allerlei acties - ook met Milieudefensie - al heel lang heeft gevochten om het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol te laten beperken. En Hugo Timmer, die tot voor kort bestuurslid was van het Platform Vlieghinder Kennemerland dat 650 leden telt. Nu is het dus zover, al zijn ze er - los van elkaar - nog niet helemaal gerust op dat de veelbelovende woorden van Sondag ook zo uit zullen pakken in de praktijk.

Verlangend

„Prima, hartstikke goed. Dit is waar we al dertig jaar voor ijverden. Al die smerigheid en dat lawaai over onze hoofden. Dat dát straks over is, natuurlijk kijken we daar met z’n allen vol verlangen naar uit. Maar eerst zien en dan geloven, zo is het wél”, houdt Meurs een slag om haar arm.

Op de vraag of Meurs dit als een kleine kroon op al het werk ziet, zegt ze: „Ja, een beetje wel. We hebben er jarenlang hard voor gestreden. En heel vaak geprotesteerd en wantoestanden aan de kaak gesteld. Van alles hebben we georganiseerd, zoals de wandelactie ’Laat de kust met rust’. Tja, wat hebben we al niet gedaan samen met Milieudefensie? Voor nu wil ik eerst afwachten wat het gaat worden. Het is een buitengewoon voornemen, maar ik prijs de dag niet voor het avond is.”

Overvliegende krengen

Hugo Timmer denkt er al niet veel anders over. „Het is mooi, maar... Eerst zien en vooral horen, dan pas geloven. Zo kijk ik er ook wel naar, ja. Gezien onze ervaringen van mensen die zich ertegen hebben verweerd en alle beloften die in het verleden al zijn gedaan en die niet werden nagekomen. Ik zit weliswaar niet meer in het bestuur, maar ik ben nog steeds lid en volg alles wel op de voet. Als Noord-Hollander in Heiloo heb je nou eenmaal met die overvliegende krengen te maken.”

Meurs: „De nieuwe president van Schiphol wil daarnaast ook geluidsarme vliegtuigen invoeren. Eindelijk iemand die zich niet stoort aan achterkamertjespolitiek en allerlei gekonkel. Hulde voor hem, zeker.”

Timmer benadrukt nogmaals ’heel voorzichtig positief’ te zijn. „Er is al zoveel gemarchandeerd en niet nagekomen. Je moet ze geen vingerkootje geven, want dan pakken ze je beide handen. Wat de aankondiging van de nieuwe Schiphol-topman trouwens extra bijzonder maakt, is dat er woensdag een uitspraak is in de zaak die zo’n dertig vliegmaatschappijen hebben aangespannen tegen de Staat over de krimpplannen van 500.000 naar 440.000 vluchten per jaar. Tja, en dan komt ineens dit bericht. Een wonderlijke vlucht vooruit. Zelfs de KLM is verrast, dus vraag ik me af ’is er dan geen afstemming geweest?’ Je zou dus zomaar de situatie kunnen krijgen dat KLM Schiphol - die normaal twee handen op één buik zijn - voor de rechter gaat dagen. Goh, dat zou toch uniek zijn.”

Lawaaibakken

Zijn angst is wel dat als er tussen middernacht en zes uur ’s ochtends geen nachtvluchten meer zijn, het vliegverkeer dan om zes uur in alle hevigheid zal losbranden omdat alles ingehaald moet worden. „Dat het naar de randen van de nacht wordt gegooid. En ik vraag me af of die lawaaibakken, de viermotorige Boeings 747, op korte termijn ook nog zullen gaan verdwijnen.”

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Dit voorstel gaat voor de omwonenden bijzonder ongunstig uitpakken.
Het zal de ervaren overlast (in tegenstelling tot de berekende overlast) sterk vergroten.