Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Voortrekkerij, een smak geld en leugens - alles om de KLM te beschermen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1000 
|
 parool.nl 
covid-19-4931496_960_7201.jpg
Covid-19 pandemie
Credit: FrankundFrei

Colmn van Karin Spaink.

Volgens mij ging het fout bij de luchtvaart: daar mochten ze ineens alles weer van het kabinet, zonder enige rem op de capaciteit. De cabines konden hutjemutje vol, afstand houden was niet nodig, ‘want anders is het economisch niet rendabel’. Hopla, alle principes en afspraken die Rutte het volk maandenlang had ingeprent, gingen in één klap overboord – maar uitsluitend voor die ene sector.

“Fuck,” dachten de café- en restauranthouders, de film- en theaterzaalexploitanten en de directies van concert- en pop­podia en de bus- en treinbedrijven terecht. “En wij dan? Wij houden ons hoofd ook niet boven water als die anderhalvemeterregel gehandhaafd blijft.” Waarom werd de luchtvaart als enige uitgezonderd, terwijl de KLM ook nog eens miljardensteun en -garanties kreeg?

Lees dit Parool artikel verder via onderstaande link...................

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht


Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Toen de corona epidemie in China uitbrak bleef de mondiale luchtvaart gewoon doorvliegen. Zo vloog zij niet alleen voortvarend het virus naar de hele wereld. Er was nog een gevolg dat de luchtvaartsector geheel over het hoofd zag. De reiswereld stortte in en daarmee de sector. Zo zie je hoe "strategen" in deze sector zo vervuld zijn van eigen belangrijkheid, voorrangspositie en omzet, dat hen het zicht op de gevolgen van hun handelen op iets langere termijn werd benomen.

Hetzelfde doet zich nu op kleinere schaal voor. De KLM kreeg zoals gewoonlijk geen weerwoord van het kabinet tegen hun besluit de vliegtuigen vol te laden. Terwijl de premier overigens in een persconferentie in dezelfde week het woord 'anderhalvemeter" een kleine dertig keer gebruikte. En daarmee de uitzonderingspositie van de blauwe zwaan nog eens flink accentueerde.

Intussen had heel Nederland doorgekregen dat die regel voor onze blauwe trots niet gold en dus ook niet meer belangrijk was voor onszelf. Maak maar eens een wandeling buiten en ontdek dat geen mens zich er meer aan houdt. (eigen waarneming). Met uitzondering van mensen uit risicogroepen die dat uit zelfbescherming doen.

Het onverhoopte gevolg van dit gedoogbeleid van het kabinet is niet alleen dat het de KLM helpt de besmetting in de vliegtuigen te versnellen. Veel grootschaliger is het risico dat door kopieergedrag een nationale heropleving van het virus ontstaat. Mocht dat (nogmaals onverhoopt) leiden tot een nieuwe lock-down, welke blauwe luchtvaartmaatschappij gaat dan opnieuw op zijn gezicht? En hoeveel miljard gaat dat de schatkist kosten?

Geplaatst door Uden uit Veghel

Niet te geloven. Wanneer zullen de kiezers dit door hebben?

Overigens nu op vakantie in het buitenland is landverraad. Het is een middelvinger naar de lokale middenstand. Geef het geld lekker hier uit, de middenstand heeft het hard nodig. Gun die ook een welverdiende vakantie die ze kunnen betalen.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Beste Uden,

Uiteraard roep ik iedereen op om niet met het vliegtuig op vakantie te gaan. Maar zijn er in het buitenland misschien ook middenstanders waarbij het water aan de lippen staat? Ik hoop voor de Zeeuwen op een snelle terugkeer van de Duitse stamgasten, en ik hoop ook dat fanatieke Nederlandse wandelaars dit jaar weer de Oostenrijkse berghutten aandoen. Mensen betichten van landverraad lijkt mij in deze context erg ongepast. Maar ik wens u wel een fijne vakantie, in Veghel, ergens in Nederland, of misschien toch over de grens.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Dit alles is het gevolg van teveel en te goedkoop reizen en toerisme, waar steeds meer mensen afhankelijk van zijn geworden. Een herijking hiervan is nodig.

Als deze acute coronacrisis al laat zien dat men te weinig en te laat reageert, vaak om de economie te sparen (met overigens het tegenovergestelde effect), dan zult u begrijpen dat dit met de klimaatcrisis niet anders zal zijn.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

De rsv affaire kan ik mij nog herinneren en de parralel met nu is er zeker.
Van een enquette gaat het echter niet meer komen denk ik,nederland is veranderd en de politiek en maatschappij zijn steeds minder kritisch op wat de overheid doet op financieel gebied.

Hoekstra zelf zegt dat het een soort van gok is,de investering in klm. Misschien niet met zoveel woorden maar hij heeft het toch diverse keren aangegeven. Dat het onzeker is of het allemaal wat op gaat leveren en of er op de lange termijn wel echt perspectief is.
De luchtvaart wereld is fundamenteel veranderd en de klok van klimaat verandering tikt ook door.
Misschien zit men al in het stadium van gecontroleerd afbouwen en is het steun pakket een onderdeel daarvan om de achterliggende belangen zoveel mogelijk te compenseren gedurende het onvermijdelijke proces. Uiteindelijk gaat het om de achterliggende belangen.

Easy jet vanaf eerste vlucht winstgevend vandaag in het nieuws. Hebben 3 maanden alles aan de grond gehouden. Klm bleef doorvliegen met veel verlies maar niemand in kamer die daar kritische kantekeningen bij plaatst.
Kabinet is verantwoordelijk,maar het is uiteindelijk niet het kabinet die deze beslissingen allemaal neemt. Zij dragen slechts de verantwoordelijkheid en voeren het uit.

Het is allemaal steeds duidelijker voor steeds meer mensen maar het maakt allemaal niet meer uit. Ook de schone schijn ophouden is niet echt belangrijk meer.
Op moment dat de onvermijdelijke bezuinigingen komen zal ook in nederland de polarisatie en sociale onrust enorm toenemen.

Economie moet nu op gaan starten,hoeveel van de schade die de crisis heeft veroorzaakt word snel ingelopen en hoeveel is een langdurig effect dat misschien wel 10 jaar gaat aanhouden?
Het is moeilijk te zeggen,veel onzekerheden. Een deel van de economie zal snel kunnen erstellen maar er zijn ook een aantal belangrijke factoren die bijzonder ongunstig zijn voor de economische vooruitzichten op termijn van 10 jaar.
Globalisering is een grote kracht geweest achter de economische groei van de afgelopen jaren en heel erg belangrijk voor onze welvaart.
De crisis heeft de globalisering een enorme klap toegebracht en de globalisering zal gedurende lange tijd veel minder snel gaan dan voorheen,misschien zelfs wel een aantal jaren achteruit. (hetgeen ook een enorm effect zal hebben op de luchtvaart sector,want dat was een sector die veel profiteerde van globalisering).
Dan moet je denken aan een groeipad dat gedurende lange tijd stuctureel misschien wel 5% lager zal liggen dan zonder crisis. Nominaal zal er wel groei zijn,zoveel extra geld. Maar als je kijkt naar reele groei dan zijn de vooruitzichten om te groeien boven het niveau van voor de crisis bijzonder slecht voor de komende 10 jaar.
Dat werkt dan enorm door in de economie,veel investeringen (ook in de luchtvaart) zijn (en worden nog steeds,zie de luchtvaart.) gedaan op basis van de vooruitzichten van voor de crisis,investeringen die afhankelijk zijn van een doorgaande globalisering en economische groei om rendabel te staan. Dat komt allemaal gigantisch onder druk te staan de komende jaren.

Misschien valt het uiteindelijk allemaal mee en word de schade snel ingelopen,maar en volledige V recovery lijkt er niet in te zitten als je kijkt naar alle factoren.