Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Voorrang voor stillere en schonere vliegtuigen op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1052 
|
 parool.nl - 25-01-2018 
wp_politiek_3697b.JPG

Door Herman Stil

Het kabinet gaat kijken of landingsrechten op Schiphol in de toekomst bij voorkeur aan maatschappijen gegeven kunnen worden die met relatief stille en schone toestellen vliegen.

Dat beloofde minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart) donderdagmiddag in overleg met de Tweede Kamer.

"Ons streven is landingsrechten in de toekomst toe te wijzen aan stillere en schonere vliegtuigen," aldus Van Nieuwenhuizen. "Ik wil daar goed naar kijken voor na 2020, om de hinder zo veel mogelijk te beperken en te stimuleren dat vliegtuigen stiller worden. We zijn gebonden aan Europese regels, maar Brussel heeft eigenlijk dezelfde doelstellingen."

Beloning
Luchtvaartmaatschappijen vragen al langer naar een beloning voor de miljarden euro's die ze investeren in het vervangen van oudere lawaaimakers door nieuwe toestellen. Zo is KLM bijna klaar met de vervanging van haar oude Fokkers door Embraers, die 20 procent stiller en zuiniger zijn en met de invoering van de Dreamliner. Easyjet vliegt sinds kort met de nieuwe stillere A320Neo naar Schiphol.

KLM wil erkenning voor miljoeneninvesteringen in nieuwe toestellen zoals de Dreamliner

Tijdens het overleg met de Kamer (Lees hier ) herhaalde Van Nieuwenhuizen te willen stoppen met het huidige overlegstelsel in de Omgevingsraad Schiphol. "Elk stelsel wordt uiteindelijk een stolsel. Dat is ook hier aan de hand en we moeten kijken hoe dingen beter en anders kunnen. Het Aldersoverleg heeft zijn waarde gehad, maar als zoveel mensen ontevreden zijn, waaronder de Kamer, dan moeten we veranderen."

Een groot deel van de Kamer is het daar roerend mee eens. "De huidige manier van eindeloos en oeverloos polderen werkt niet meer," aldus VVD-kamerlid Remco Dijkstra. "Niemand is er blij mee, behalve misschien de heer Alders. Die tafels zijn over de datum. Er zijn 60 bewonersgroepen, instituten op zich, dat is niet meer slagvaardig. Het moet moderner, bijvoorbeeld via inspraak op internet."

CDA-kamerlid Mustafa Amhaouch waarschuwde wel voor al te drastische veranderingen in het overleg. "Het moet anders, maar we moeten het poldermodel niet zomaar overboord gooien en alle bewoners wegzetten als klagers."

Lelystad
Een deel van de Tweede Kamer voelt voor uitstel van de opening van Lelystad Airport (Lees hier ), totdat een broodnodige nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim is gemaakt.

Maar Van Nieuwenhuizen laat zich niet opjagen. "Ik neem pas een besluit over Lelystad als alle feiten op tafel liggen. En dat is nu nog niet het geval."

Dat geldt ook voor besluiten over verdere groei van Schiphol. "Ook daar moeten we zorgen dat alle gegevens op orde zijn. We zijn ervan doordrongen dat we ons geen enkele fout meer kunnen veroorloven, we moeten beslissingen nemen op basis van de gegevens."

Herziening van het luchtruim moet er volgens Van Nieuwenhuizen toe leiden dat vliegtuigen niet kilometers lang relatief laag over Nederland moeten vliegen, zoals het geval is bij Lelystad.

"Wat mij betreft is het een voorwaarde dat bij de herindeling de situatie in het luchtruim verbetert en dat we van de laagvliegroutes naar Lelystad af zijn. Dat geldt dan ook voor vergelijkbare vliegroutes rondom Schiphol. Vliegtuigen moeten zo lang mogelijk zo hoog mogelijk vliegen en woonkernen mijden."

Bekijk bericht op "parool.nl - 25-01-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit Castricum

Dat voorrang voor 'stillere' vliegtuigen hebben we eerder gehoord. Er bestaan geen 'stillere' vliegtuigen. Die zijn op zijn best 'minder herriemakend'. Je kunt het verschil meten, maar hoorbaar is het verschil nauwelijks. ER BESTAAN GEEN STILLERE VLIEGTUIGEN!!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

ik heb laatst mijn BMW 535i uit 2009 ingeruild voor een 540i uit 2016. Deze is ca 10% zuiniger, waar kan ik net als KLM mijn erkennng en beloning halen?

Wat een idioten daar, zwaar gesubsidieerd kunstmatige woekerwinsten boeken, enorme energieverspiling veroorzaken en herrie en vervuiling over ons heen storten en dan nog brutaal genoeg zijn om voor de normale vervanging van je toestellen wederom naar de belastingbetaler kijken voor nog meer subsidie. Wat een walgelijk bedrijf.

Geplaatst door Thijs uit Heiloo

KLM Maakt werkelijk de meeste herrie van alles wat hier op 600 meter komt overrazen.
Hoe is het toch mogelijk dat dat mens van een Nieuwenhuizen van achter haar bureau dit soort dingen bedenkt? Vliegtuigen zijn niet stiller te krijgen, door ze groter te maken en er nog meer vakantie vee in te proppen, dus door het geluid te verdelen over het aantal hoofden maakt dat ding niet stiller.

Wat mij betreft verdwijnt Schiphol helemaal, niks meer in overleg met omgeving, gewoon weg. Ze hebben het voor zichzelf lopen verzieken met hun gesjoemel en hun leugens. En de belastingbetaler maar opdraaien voor al dat wanbeleid. Mijn vertrouwen in de politiek is inmiddels 0, zolang er dit soort verzinsels zijn waardoor mijn leefomgeving naar de klote wordt geholpen geloof ik er niet meer in dat de overheid het beste voor heeft met de inwoners van het land maar alleen met hun eigen belang.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Mensen zijn geen machines waarvoor je de maximale hoeveelheid geluid kunt berekenen. Ik heb per dag liever 10 herriebakken dan 100 zogenaamde stille vliegtuigen die net zoveel geluid produceren als die 10 herriebakken. In het eerste geval is heb je tenminste nog dat het tussen die vliegtuigen door lekker lang echt stil is. Met die 100 andere is het nooit meer even lekker stil.

Geplaatst door Wouter uit Gouda

@Jaap "Met die 100 andere is het nooit meer even lekker stil." En dat is precies de kant die het opgaat. (Iets) minder herrie makende vliegtuigen wordt beschouwd als een mogelijkheid om er nog méér de lucht in te sturen.