Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Voorlopig geen groei Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 137 
|
 telegraaf.nl - 25-04-2019 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

DEN HAAG - Eindhoven Airport mag de komende jaren niet groeien. Dat adviseert oud-staatssecretaris Pieter van Geel in een rapport dat donderdag aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is overhandigd.

Het regionale vliegveld telt nu maximaal 43.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is door de luchthaven zelf al beperkt tot 41.500. Van Geel adviseert om de komende twee jaar geen groei toe te staan. Om de geluidsoverlast te beperken, zou er vanaf volgend jaar al een einde moeten komen aan vluchten na 23.00 uur.

Vanaf 2022 mag Eindhoven Airport alleen groeien als de herrie fors wordt teruggedrongen. Van Geel stelt een doel voor: 30 procent minder geluid in 2030 ten opzichte van dit jaar. „Geluidsbelasting is de grootste bron van hinder”, stelt de CDA-prominent. „Ik heb moeten constateren dat er geen draagvlak is voor een voortzetting van een groei in vliegbewegingen zoals in de afgelopen jaren.”

Klimaat
Van Geel heeft ook een forse klimaatagenda voor Eindhoven Airport. Zo zou er moeten worden ingezet op biokerosine en nieuwere schonere vliegtuigen. Ook zou er een heus Klimaatfonds moeten komen om de vergroening te financieren. Om deze pot te vullen, suggereert Van Geel een tickettoeslag van 1 euro.

Het rapport adviseert het kabinet ook om de plannen voor een nationale vliegtaks aan te passen. Het kabinet wil de inkomsten rechtstreeks naar de schatkist laten vloeien. In zijn rapport schrijft de oud-staatssecretaris dat de taks al dan niet deels gebruikt zou moeten worden voor duurzame brandstoffen.

Van Geel is voorzitter van de zogeheten Proefcasus Eindhoven Airport. Bij wijze van proef heeft de oud-staatssecretaris op een nieuwe manier gekeken naar draagvlak voor de toekomst van de regionale luchthaven. Voorheen gebeurde dit met ingewikkelde polderoverleggen onder leiding van oud-minister Hans Alders.

Het advies is tot stand gekomen door tal van gesprekken in de regio Eindhoven. Voor het eerst zijn ook kinderen van verschillende scholen betrokken bij het proces.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil het rapport eerst bestuderen voor ze een inhoudelijke reactie geeft. De VVD-bewindsvrouw benadrukt dat het om een ’proef’ gaat en dat er nog meer draagvlak nodig is om tot een echt toekomstplan te komen.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 25-04-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Elodie

Het is een goed uitgangspunt.

Geplaatst door Michel

Daar gaan we weer, biokerosine......er is nog steeds honger in de wereld! Gesubsidieerde troep wat net zo vervuilend is !
Stillere vliegtuigen zijn een lachertje, stuk voor stuk produceren die vliegende klimaatslopers herrie en we weten allemaal wat herrie doet met geest en lichaam.

Maak die tickets eens eerlijker aan de prijs en financier met deze opbrengsten een schoon alternatief voor die vliegende herrie producerende klimaatslopers.

Geplaatst door Peter

Ondertussen lekker 1,75 aan de pomp betalen voor de biobenzine en tweehonderd euro per maand voor het biogas, maar de biokerosine gaan we uiteraard weer lekker subsidiëren want ja het vliegverkeer is zooo belangrijk, veel belangrijker dan zeg auto rijden om op je werk te komen of je huis te verwarmen als het koud is.