Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Voorlopig geen extra commerciële vluchten Rotterdam The Hague Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 90 
|
 nu.nl 
hv_vliegtuig_2876.jpeg

Er komen voorlopig geen extra commerciële vluchten van en naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Dat was alleen mogelijk als de helikopters van het traumateam en de politie van het vliegveld zouden verdwijnen, maar dit is uitgesloten, blijkt uit onderzoek van provincie en gemeenten.

Het uitplaatsen van de helikopters kan niet, omdat de beoogde nieuwe locaties niet voldoen aan diverse eisen.

De plek moet centraal liggen in het gebied (Rotterdam-Den Haag) waar de helikopters nu het meest vliegen. Ook moet de locatie dicht bij een snelweg liggen. Daarnaast stelt Luchtverkeersleiding Nederland hoge veiligheidseisen.

RTHA kan niet meer vluchten hebben, omdat de geluidsgrenzen al zijn bereikt.

RTHA vestigt hoop op minister Nieuwenhuizen
Verkenner Joost Schrijnen adviseerde de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland daarom in 2017 om te onderzoeken of de helikopters een andere plek konden krijgen. Hun geluidsruimte zou dan kunnen worden benut voor commerciële vluchten.

Nu het niet zo ver komt, moet de directie van het vliegveld de hoop vestigen op minister Cora van Nieuwenhuizen. De VVD-minister legt de komende jaren met de luchtvaartnota 2020 en de herindeling luchtruim (2023) aan de Tweede Kamer voor wat er in het Nederlandse luchtruim moet gebeuren.

'Weinig draagvlak in regio voor uitbreiding'
RTHA overweegt om volgend jaar een nieuw luchthavenbesluit voor uitbreiding in te dienen bij de minister. Voordat de directie dat doet, moet er nog wel een nieuwe milieueffectrapportage worden gemaakt. Van de huidige rapportage is dan de geldigheid verlopen.

Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (CDA) verwacht in de huidige situatie niet dat RTHA veel kans heeft. "De minister vraagt advies aan de regio. Gebleken is dat er weinig draagvlak is. Als de minister draagvlak serieus neemt, acht ik de kans van slagen voor het vliegveld niet groot.''

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M

Hoe kan er worden uitgebreid als er al teveel geluid is?

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

"De minister vraagt advies aan de regio. Gebleken is dat er weinig draagvlak is."

Dat gaat in Noord Holland nog wat worden:

Maar liefst 43 gemeenten (en wellicht ook Castricum, Heiloo en Bergen!) zijn straks onderdeel van de via de Schiphol Group ooit opgetuigde Metropool regio MRA.

Een informeel vehikel - met bureau op de Zuid As - waar nog altijd het achterhaalde Mainport groeibeleid wordt gepredikt: extra nieuwe terminal en tweede Kaag baan, groei van 70 naar ca. 130 miljoen passagiers. En: uitplaatsing van Amsterdamse woningbouw naar de polders in BUCH regio en Kennemerland. Daartoe is wethouder Slettenhaar in Castricum ondergebracht en werd een strategische benoeming van de voorzitter van Transport en Logistiek Nederland tot Commissaris van de Koning in Noord Holland doorgedrukt........

Hoog tijd dus dat de bewoners platforms en organisaties zelf de stem van de regio gaan laten horen en o.a. via de PVRC, de L.B.B.L. en andere platforms de kans pakken om (ook via komende, verplichte Omgevingsvisies NOVI, POVI en GOVI ,vreselijke afkortingen) invloed uit te oefenen.

De tijd dat alles in de Omgevingsraad - onder geheimhouding en gemanipuleerd door Hans Alders! - wordt afgehandeld zou een afgesloten hoofdstuk moeten worden?