Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Voorgestelde route Teuge blijkt heet hangijzer

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1478 
|
 Piloot en vliegtuig 
Voorgestelde route Teuge blijkt heet hangijzer

De verontwaardiging over een mogelijk faillissement van Teuge Airport door het op termijn gedwongen vertrek van het Nationaal Paracentrum Teuge (NPT) heeft zich uitgebreid als een olievlek. Daarbij lijkt zich een maatschappelijk draagvlak te ontwikkelen tegen de door demissionair staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu gepresenteerde plannen.

Dat is enerzijds politiek en wordt gevormd door het provinciebestuur van Gelderland en de gemeentebesturen van Apeldoorn, Deventer, Voorst en Zutphen terwijl daarnaast ook de luchtvaartbelangenorganisaties ontstemd op het voorstel van de staatssecretaris hebben gereageerd.

Maar ook de ‘gewone burger’ lijkt zich nu te gaan mengen in deze discussie. Een door de luchthaven en het NPT in het leven geroepen petitie om Dijksma te vragen haar keuze voor de uitvliegroutes te herzien, resulteerde binnen twee dagen al in meer dan een kwart van de benodigde handtekeningen.

Oorzaak


De toekomstige situatie in een notendop: bij de ingebruikname van Lelystad Airport in 2019 moeten er twee uitvliegroutes beschikbaar zijn. De staatssecretaris gaf daarom aan Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) opdracht om de aansluitingen tussen de B+ routes en de ‘snelwegen’ te ontwerpen met de volgende uitgangspunten:

• De B+ routes met de daarin aangegeven ‘IAF South’ bij Lemelerveld en ‘IAF North’ bij Steenwijk. Dit zijn de punten (Initial Approach Fix) waarop naderende vliegtuigen de B+ routes opkomen;

• De B+ routes met daarin aangegeven de routepunten ‘LE506’ bij Wezep waar vertrekkende vliegtuigen via OUT-02 en OUT-07 aan sluiten io het routepunt LE506 bij Wezep.

Probleem


Op de routekaart van LVNL is minder goed te zien waar zich punt LE506 precies bevindt, maar op de door illustratrice Anke Arts gemaakte ‘vertaling’ naar een infographic worden zaken opeens stukken duidelijker. Als de huidige plannen doorgaan, zal OUT-02 recht over vliegveld Teuge voeren, met alle gevolgen van dien omdat de route en de vlieghoogte (FL60, 1.800 m) parachutespringen over een paar jaar onmogelijk zal gaan maken.

Oplossing?


Daarbij dient zich een ogenschijnlijk eenvoudige oplossing aan: verleg routepunt LE506 van Wezep tot vlak achter Apeldoorn. Die paar mijl meer vliegen voordat moet worden ‘afgeslagen’, zal het probleem niet vormen, want tussen Wezep en Apeldoorn bevinden zich geen speciale luchtruim beperkingen.

De inwoners zullen dan niet meer ‘hinder’ ervaren dan in het huidige voorstel waarin Out 7 route ten westen, en de nu omstreden Out 2 route ten oosten van de stad voert. Op die manier kan Teuge grotendeels worden ontzien. Een kleine aanpassing van de ‘werkruimte’ van Nationaal Paracentrum Teuge lost vervolgens het hele probleem op.

Bekijk bericht op "Piloot en vliegtuig"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg

Een kleine kanttekening, een vraag misschien.
We zien hier weer, dat een staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, mevrouw Sharon Dijksma, afkomstig van de PvdA , even ongeacht haar rol in de hele procedure - per saldo de klap moet incasseren. Wat zal dit politiek voor haar voor consequenties hebben?
Al eerder zagen we, dat een staatssecretaris van de PvdA, ook van Infrastructuur en Milieu mevrouw Wilma Mansveld, het veld moest ruimen.
In de hele misère blijft mevrouw de minister mevrouw Melanie Schultz-van Haegen - Maas-Geesteranus buiten beeld, of zo u wilt, buiten schot. Wat is haar rol in het geheel? Zij is per slot van rekening de minister van het departement. Is het bekend, dat haar naam vaak wordt genoemd als mogelijk president-directeur van Schiphol na de huidige kabinetsperiode, dat zij die positie ambieert? [Google even op 'Schultz, Schiphol', en laat je verrassen, een aanrader.] Dit even afgezien van een gewenste verantwoording van haar beleid m.b.t. verkeer (de maatregel om 130 km/u op autosnelwegen in te voeren, met een significante stijging van het aantal gewonden en doden als gevolg) en luchtvaart en milieu (uitbreiding van het aantal vluchten, en daardoor verdere verslechtering van het leefmilieu ('n cadeautje van de minister met 'Milieu' in haar portefeuille', zullen we maar zeggen). Tijd voor Kamervragen, voor een parlementaire enquête?
Hoeveel achternamen moet je hebben om in dit gave land met z'n liberale klimaat je gang te mogen gaan?

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Schultz van Haegen + VVD elite is nogal klimaatontkennend. Ik schreef al eens dat Schultz in de MER voor wegenaanleg en 130 km/uur graag de bovengrenzen voor fijnstof en NOx opzocht. Ik heb de indruk dat bij de formatie van Rutte III "klimaat" een zeer kritische factor is waarover men mogelijk kan gaan struikelen. Mogelijk. Hangt af van de ijdele kontendraaier Pechtold.
Een goed voorbeeld van de klimaatontkenning is de heer Frits Paymans, Statenlid VVD in Zuid Holland. En ex KLM gezagvoerder!! Iemand die ons ziet als irriterende actiegroepjes.

http://www.ad.nl/politiek/statenlid-vvd-klimaatverandering-is-complot~ad7cc926/

Verder heeft de Friese delegatie van de VVD in het verkiezingsprogramma van 2017 de paragraaf van de door de mens veroorzaakte klimaatsverandering laten schrappen.

Schultz van Haegen had in Rutte I en II maar één taak: 700 km asfalt erbij leggen en vooral het fêteren van de Transport Logistiek NL. Het Schiphol en NS - Fyra dossier heeft ze snel naar de Staats Mansveld afgestoten, want ze wist dat dit gevaarlijke zaken waren. Mansveld struikelde inderdaad.
Verder moet ik nog zien of Schultz op Schiphol terecht komt. In ons regio suffertje schreef ze dat ze voorlopig (met wachtgeld uiteraard) wat meer op de leidse terrrasjes te zien zal zijn. Manlief Haro Schultz Hagen heeft een topbaan bij Vondel Finance, Corporate Finance & Private Equity. De wereld van het snelle geld zullen we maar zeggen.
Wel is duidelijk dat de VVD'er Nijhuis forse averij opgelopen heeft door de problemen op Schiphol. KLM, I&M en de VVD zullen hem op een goed moment lozen.

Helaas leven we in land dat aan de leiband van het anglosaksiche neoliberale model gelegd is. Waar werknemer, milieu en klimaat aan de liberale Goden en Godinnen overgeleverd zijn.