Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Voordelen van het beperken van vliegen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1017 
|
 olino.org (11-01-2017) 
wp_luchtfoto_2893.jpg

Geplaatst door Danny Steenhorst in Energiebesparing, Transport

‘Vliegen beperken’ is een gevoelig onderwerp, zelfs bij de verschillende milieuclubs. Hoe ongemakkelijk ook, het is noodzakelijk dat we ons ‘gevlieg’ verminderen en in ieder geval de verwachte sterke groei van het aantal vliegbewegingen afvlakken.

Oneerlijke concurrentie
Touringcarbedrijven die naar bijvoorbeeld Spanje rijden moeten wel accijns betalen en de btw voorschieten, terwijl de vliegtuigbrandstof kerosine geheel is vrijgesteld van accijnzen. Bovendien hoef je als passagier zelfs helemaal geen btw te betalen voor je vliegticket.
Regionale luchthavens worden in veel gevallen door (lokale) overheden gesteund.
Nationale luchtvaartmaatschappijen zijn vaak de trots van een land en worden dan ook regelmatig financieel ondersteund.

Brandstofgebruik
Per kilometer is vliegen relatief zuinig, maar door de korte reisduur gaan we in de praktijk naar veel verdere bestemmingen dan we met andere vervoermiddelen zouden doen. Per trip wordt er dus gemiddeld veel meer brandstof verbrand.

Alternatieven

Er zijn mensen die een vakantie boeken naar een all inclusive resort in Costa Rica. Eenmaal daar gearriveerd komen ze niet of nauwelijks van het vakantieparadijs af. Een goed alternatief in dit geval kan bijvoorbeeld Spanje zijn, met even prima temperaturen en dezelfde taal. Ook op andere plaatsen in Europa zijn er genoeg bijzondere locaties (zie hier ) te vinden. En natuurlijk zijn er in Nederland ook nog heel veel mooie plekken te ontdekken.

Milieu
De CO2-uitstoot bij verbranding van kerosine zorgt voor een slechte luchtkwaliteit op en rond vliegvelden. Geluidoverlast van vliegtuigen kan bovendien zorgen voor slapeloosheid of concentratiestoornissen en leerproblemen bij kinderen.

Minder opbrengst zonnepanelen rondom vliegvelden door condensvorming in de lucht.


Condensstrepen of chemtrails
De witte condensstrepen in de lucht worden door sommige mensen chemtrails genoemd omdat zij menen dat bepaalde bedrijven chemicaliën aan vliegtuigbrandstof toevoegen om mensen te vergiftigen/rustig te houden/ziek te maken. In werkelijkheid is het de waterdamp uit vliegmotoren die onmiddellijk bevriest na uitstoot via de uitlaatpijpen. Net als bij veel mythen en sagen zit er een kern(tje) van waarheid in deze complottheorie. De kerosine (lees hier )voor Schiphol wordt o.a. in Rotterdam gemaakt in de petrochemische industrie (leeshier ). In uitlaatgassen zitten naast onschadelijke waterdamp, kooldioxide & stikstof dus ook het broeikasgas CO2 en andere schadelijke stoffen als stikstofoxiden en koolmonoxide (leeshier).

Er lopen rechtstreekse brandstofleidingen van de Rotterdamse en Amsterdamse havens naar Schiphol.
Een Boeing 747 kan in 1 keer 200.000 liter brandstof tanken.


Financieren discutabele organisaties
Vliegtuigen tanken over heel de wereld. In Nederland is het vaak al lastig om te weten te komen waar onze olie precies vandaan komt. In veel andere landen is het voor burgers simpelweg onmogelijk te achterhalen waar de olie vandaan komt. Regimes en organisaties zoals ISIS worden financieel vaak ondersteund met verkoop van olie uit eigen of bezette gebieden.

Met de inkomsten van een eerlijke CO2 beprijzing in de luchtvaart, kan je de loonkosten verlagen door vermindering van belastingen op loon. De luchtvaartindustrie zal met hogere beprijzing in de concurrerende markt worden gestimuleerd om naar alternatieven te kijken. Minder grote salaris verschillen tussen de EU en lage lonen landen beperkt outsourcing en zorgt ervoor dat er niet nog veel meer banen worden verplaatst naar lage lonen landen.


Penny wise, pound foolish
Er zijn mensen die braaf de oplader van hun mobieltje na gebruik uit het stopcontact halen; goed bezig hoor, maar boek dan niet ook even een weekendje New York. Wil je echt een keer vliegen ga dan voor langere tijd weg in plaats van verschillende korte vakanties. Voor een midweek Parijs, Londen of Berlijn neem je gewoon de trein.
Schrijver dezes heeft al ruim vijftien jaar niet gevlogen en snapt bijvoorbeeld niet dat het Wereld Natuur Fonds iemand diverse malen naar Australië stuurt om daar de zorgwekkende toestand van het koraal te bekijken. Ik vraag mij dan af of er werkelijk niemand in Australië is te vinden is die daar verslag van kan doen plus internet en een fototoestel heeft.

Oplossing tegen sterk groeiend luchtverkeer
- Kerosine zelfde accijnstarieven als diesel.
- Vliegtax invoeren.
- Geen financiële ondersteuning vliegvelden met belastinggeld.
- Nieuwe technieken als beeldschermvergaderen stimuleren.

Met de invoering van de vliegtax en kerosine-accijns kan de belasting op bijvoorbeeld (leeshier)arbeid dalen en dat zou weer goed zijn voor prijsverlagingen in de Nederlandse horeca. Een belangrijke reden voor het boeken van een vliegvakantie is namelijk het goedkope eten en drinken in sommige landen.

Bekijk bericht op "olino.org (11-01-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Begint de discussie over minder vliegen nu op gang te komen?