Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vooral treinen naar Duitsland en Scandinavie zijn te lang onderweg. Vliegtuig wint meestal

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 72 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 16-10-2019 
ICE_005.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Naar het oosten is het slecht sporen. Geen hoge snelheidslijn, veel tussenstops en overstappen. Geen wonder dat veel bestemmingen in Duitsland, Scandinavië en Zwitserland sneller via de lucht zijn te bereizen. Dat blijkt uit deze tweede aflevering over de mogelijkheden om korte vluchten te vervangen door de trein.

Neem de drie meest noordelijke bestemmingen binnen de cirkel van 750 kilometer vanaf Schiphol. Dan hebben we het over Gotenburg in Zweden en in Noorwegen Stavanger en Kristiansand die dagelijks meerdere keren worden aangevlogen.

Wat zijn de mogelijkheden per trein? Dan lopen we al meteen tegen het eerste probleem aan: op de site van NS International kan je die bestemmingen niet eens boeken. Happyrail.com biedt uitkomst. Nog los van de prijs wordt al meteen duidelijk dat dit alleen voor echte treinliefhebbers is weggelegd. De treinreis naar Gotenburg duurt 15 uur met vijf keer overstappen. Voor Stavanger en Kristiansand moet je twee dagen vrijmaken. Het vliegtuig wint hier.

Kopenhagen
Dat geldt ook voor de drie Deense bestemmingen Aalborg, Billund en Kopenhagen. De hoofdstad trekt ook vanuit Nederland veel toeristen, maar met de trein duurt het nog altijd 11,5 uur en moet je twee keer overstappen vanaf Amsterdam. Een vliegtuig is daar in nog geen 1,5 uur. De kans dat de rechtstreekse trein terugkomt, ook handig voor wie naar Hamburg wil, is klein. Enige lichtpuntje is de nieuwe tunnel naar Denemarken die het veer gaat vervangen. Dat scheelt vijf kwartier. Maar daarmee vervang je niet die dertien vluchten per dag tussen Schiphol en Kopenhagen.

ICE
Dan Duitsland. Tien bestemmingen liggen binnen de cirkel van 750 kilometer vanaf Schiphol. Duitsland is een populair vakantieland voor Nederlanders en een belangrijke handelspartner. Düsseldorf ligt net over de grens, maar toch zijn er nog vijf vluchten per dag. Met de ICE ben je er in twee uur en een kwartier. Dan ga je als Nederlander toch niet vliegen met alle ongemakken en het wachten op de luchthavens!

Dat KLM toch vijf keer per dag vliegt, heeft te maken met het overstapmodel. Vanuit de hele wereld zitten passagiers in de intercontinentale en Europese vluchten, om via Schiphol naar specifieke bestemmingen te vliegen. Dus iemand vanuit de VS via Schiphol naar Düsseldorf. Of vanuit Stavanger via Schiphol naar Düsseldorf. Het is het verdienmodel van de KLM dat we bij heel veel bestemmingen zullen zien. Die krijg je alleen in de trein, wanneer ze op Schiphol meteen in de ICE kunnen stappen. Alleen vertrekt de ICE vanaf Amsterdam CS, zodat een extra treinrit nodig is. Slepen met koffers, extra reistijd en dan is vijftig minuten doorvliegen met een klein KLM-toestel wel zo aantrekkelijk.

Lufthansa

Dat geldt min of meer ook voor de andere Duitse bestemmingen. Op Frankfurt wordt twaalf keer per dag gevlogen door KLM en Lufthansa. Lufthansa heeft op haar beurt ook weer overstappers die via Frankfurt naar Nederland gaan. Andersom worden Nederlanders verleid om met de Duitse maatschappij te reizen.

Het is ruim een uur vliegen, tegen nog geen vier uur in de trein. Inclusief veiligheidscontroles en wachten, is het vliegtuig niet veel sneller op Frankfurt. NS International ziet dan ook een groeiend aantal treinreizigers. Omdat de ICE ook vaak de luchthaven van Frankfurt aandoet, is het zeker voor passagiers van Lufthansa een optie om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig.

Berlijn
Onder Nederlanders is Berlijn een populaire bestemming. Behalve KLM vliegt ook prijsvechter Easyjet op deze route in een uur en een kwartier. De trein is het afgelopen jaar al steeds vaker geboekt, maar is nog relatief langzaam. Geen ICE-trein, wel een internationale trein met heel stops en een wissel van de locomotief aan de grens. Daardoor loopt de reistijd op naar zes uur en 22 minuten voor 671 kilometer. Er zijn meerdere verbindingen per dag naar Berlijn, maar dan moet je weer overstappen.

NS en DB zijn daarom aan het kijken hoe dat sneller kan door minder te stoppen en geen locomotief te wisselen. Naar verwachting kan zo drie kwartier tijdswinst worden geboekt. NS wil het liefst naar vier uur, maar dat is vooralsnog niet haalbaar. De echte oplossing zou liggen in een aansluiting vanuit Nederland op het hsl-netwerk van Duitsland, maar dat vergt forse investeringen. Concrete plannen zijn daar niet voor.

München
Tot slot München, ook een overstapluchthaven van Lufthansa. De trein doet er minimaal 7,5 uur over. De schatting is dat de reistijd kan worden verkort met een half uur, maar komt daarmee nog altijd niet onder de zeven uur. Geen alternatief voor de twaalf vluchten per dag.

Dat geldt al helemaal voor vluchten naar Basel, Genève, Innsbruck en Praag. Wel komt er volgend jaar weer een dagelijkse nachttrein naar München, Innsbruck en verder naar Wenen. Handig voor zakenlieden die in de ochtend al moeten vergaderen en zo een hotelovernachting uitsparen. De praktijk zal moeten uitwijzen of er voldoende zakenlieden en vakantiegangers zijn. In het verleden werd de slaaptrein juist stopgezet wegens gebrek aan klanten. Maar de vele vluchten vanaf Schiphol worden hiermee niet overbodig gemaakt.

Deel 1 uit een serie van 5, Veertig procent van de vluchten vanaf Schiphol binnen 750 kilometer. Lees hier.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 16-10-2019"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.