Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Voor of tegen groter Rotterdam The Hague Airport?

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 820 
|
 3B krant 
hv_vliegtuig_2335.jpeg

Ook geven de voorstanders aan dat Lansingerland van de uitbreiding kan profiteren bij de ontwikkeling van bedrijvenpark Oudeland met nog zo’n 52 ha uit te geven grond.

Leefbaar 3B is een peiling gestart over de vraag of vanaf vliegveld Rotterdam The Hague Airport het aantal vluchten wel of niet mag worden uitgebreid.
Rechts op de homepage van deze site kan de poll worden ingevuld. Het gaat er genuanceerd en zo te zien eerlijk aan toe, bijvoorbeeld: “Het is makkelijk zo’n vliegveld dichtbij voor zowel zakelijke passagiers als voor vakantiegangers.”

Onder aanvoering van de nieuwe directeur, Ron Louwerse, is het vliegveld een procedure gestart om het aantal vluchten te vergroten. Graag wil de luchthaven het aantal vluchten van nu 21.684 starts en landingen verhogen naar 38.580. Het huidige aantal van 1,69 miljoen passagiers per jaar wordt daarmee verhoogd naar 2,94 miljoen per jaar. Dat betekent dat dagelijks tussen 07:00 en 23:00 uur het aantal van nu gemiddeld 3,7 starts/landingen per uur omhoog gaat naar 6,6 starts/landingen per uur, met in de pieken (07:00-08:30 uur/22:00-23:00 uur) van 8,1 starts/landingen per uur naar 15.
Traumaheli en politieheli
Wat op dit moment ook speelt is de toenemende hoeveelheid geluid die de traumahelikopter en de politiehelikopter gebruiken van de totale wettelijk toegestane jaarlijkse geluidsruimte van het vliegveld. Nu is dat al 22%. Deze toename gaat ten koste van de totale geluidsruimte van het vliegveld.
De vraag die in de poll wordt gesteld is of er wel of geen extra geluidsruimte voor het vliegveld moet komen door de toename van het aantal vluchten van de beide helikopters, zodat het aantal commerciële vluchten wel of niet behoeft te worden verminderd.

Bekijk bericht op "3B krant"

Reacties op dit bericht