Voor- en nadelen van een vol Schiphol | Analyse

Joeri van Ormondt
Schiphol zit vol, er kan geen vliegtuig(beweging) meer bij. Daardoor gaan er andere krachten spelen dan in een situatie dat er vrijelijk slots te krijgen zijn. We zetten een aantal feiten op een rijtje.
Geluid
Voor de omwonenden die last hebben van vliegtuiggeluid is het mooi nieuws de komende twee jaar. De max is bereikt, er landen of vertrekken 500.000 vliegtuigen per jaar (General Aviation hier buiten gerekend) en dat is het. Afgelopen jaar vervoerden die vliegtuigen bij elkaar 68,5 miljoen passagiers. Dat zijn gemiddeld 138 passagiers per toestel. Wat betreft passagiersaantallen zal Schiphol toch groeien ook al is er een stop op de vliegbewegingen de komende jaren.
Voller
London Heathrow zit al sinds 2011 aan haar maximum aantal vliegbewegingen van 480.000. Toch groeide het aantal passagiers op die luchthaven significant. Van 68 miljoen in 2011 naar 78 miljoen in 2017, een plus van 16 procent. De groei kwam -uiteraard- niet door meer vliegtuigen, maar omdat er meer passagiers per vliegbeweging werden vervoerd. Maatschappijen zetten grotere toestellen in en de vliegtuigen zitten voller. Tussen 2004 en 2011 lag dit gemiddelde zo rond de 142 op Heathrow. In 2017 was het 27 procent hoger, namelijk 164 passagiers per beweging.
Efficiënter
......................... Lees verder via onderstaande link naar het originele artikel.
Geplaatst door Wim uit Castricum
Maar de sector zelf staat nog steeds in de groei modus. Met dit soort minkukels redden we het klimaat niet en ook niet Schiphol en KLM. Lekker bezig!