Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Voor een elektrische luchtvaart moet hele ecosysteem mee

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 792 
|
 change.inc - 20-01-2023 
hv_overig_2692.jpeg

Waar energiecentrales en zware industrie steeds grotere stappen zetten in de transitie naar een CO2-vrije sector, heeft de luchtvaart het moeilijk. “De transitie staat in deze sector echt nog in de kinderschoenen”, luidde de conclusie econoom Mathijs Bouman in dit item van Nieuwsuur over innovaties in de luchtvaart. Innovaties in de luchtvaart duren – vooral vanwege hele strenge veiligheidseisen – lang.

Anders vliegen
Het beste zou zijn om allemaal minder vliegen, maar in de toekomst zal het ook mogelijk zijn om ánders te vliegen. Voor de kortere vluchten is een elektrische batterij de meest voor de hand liggende oplossing, voor lange vluchten is dat waterstof en groene kerosine.

Al staat een emissievrije luchtvaartsector nog in de kinderschoenen, dat neemt niet weg dat er op veel plekken hard wordt gewerkt om de sector uit die kinderschoenen te helpen. Zo wil vliegveld Eelde (Groningen) in 2030 de meest duurzame luchthaven van Europa zijn en gaat het Nederlandse Ruimte en Luchtvaartcentrum (NLR) Twente Airport gebruiken als kraamkamer voor duurzaam vliegen.

Lees het hele artikel via onderstaande link..........

Bekijk bericht op "change.inc - 20-01-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Niels uit Amsterdan

Groene kerosine is een illusie: bij verbranding komt co2, stikstof en gijnstof vrij.