Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Voor Aalsmeer is de maat vol wat Schiphol betreft

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1369 
|
 haarlemsdagblad.nl 
tb_vliegtuig_Gargolux_LK-VCM-2.jpg

Door Frans van den Berg

De dakpannen vliegen nog regelmatig van de daken, net als het glas uit de kassen. En stille momenten zijn er steeds minder. Ofwel, voor bewoners en het gemeentebestuur van Aalsmeer is de maat vol. De overlast van Schiphol moet verminderen.

„In alle gemeenten rond de luchthaven is te merken dat het aantal vluchten de laatste jaren is toegenomen. Maar Aalsmeer is uniek. Geen enkele woonkern ligt zo dicht tegen een landingsbaan aan. Niet voor niets hebben wij een sloopzone, waar woningen vanwege de herrie en de veiligheid weg moeten. Een zone die eigenlijk nog moet worden uitgebreid, omdat vliegtuigen na de start steeds vaker uitwaaieren in plaats van in een rechte lijn te vliegen. Daardoor ondervinden juist meer mensen overlast”, merkte wethouder Robbert-Jan van Duijn (CDA) tijdens de vele gesprekken met gedupeerden.

Maandagmiddag gaf de wethouder het startsein voor een campagne om de overlast van het vliegverkeer aan te pakken. Een brochure met daarin de standpunten van bewoners en het gemeentebestuur. Die wordt verzonden naar de nieuwe luchtvaartminister, de Tweede Kamer, de Omgevingsraad Schiphol en andere spelers zoals Schiphol.

Negentig procent
„Het nieuwe kabinet zegt dat Schiphol verder mag groeien in balans met de omgeving. Maar voor onze gemeente is er nu al een onbalans”, benadrukt de wethouder. De cijfers tonen dat ook aan. Schiphol groeide de afgelopen 17 jaar met 23 procent, maar het aantal vluchten op de Aalsmeerbaan met negentig procent. „Ook het Aldersakkoord uit 2008 heeft ons niet geholpen. Daarbij is afgesproken dat de Polderbaan en de Kaagbaan het meeste worden ingezet, maar de praktijk staat daar haaks op. Het probleem is dat wanneer de Kaagbaan meer vluchten per uur moet verwerken dat het aankan, dat de Aalsmeerbaan als tweede baan wordt ingezet. Daar gaan dan niet een paar vliegtuigen heen, maar alle toestellen die in zuidoostelijke richting over Nederland vliegen. Dan gaan er opeens meer vanaf de Aalsmeerbaan dan de Kaagbaan”, legt Van Duijn uit. De topper was afgelopen 1 november met vijfhonderd starts.

Nachtvluchten
Door de ligging heeft de gemeente Aalsmeer van meerdere banen last. Dat zijn ook toestellen die vanaf de Kaagbaan afbuigen naar het oosten. En niet te vergeten het zuidelijk gebruik van de Zwanenburgbaan. „Starten in zuidelijke richting, dus over Aalsmeer heen, is zelfs in de nacht toegestaan. Het gebrek aan rust zit veel mensen hoog. Natuurlijk weten mensen, ook als ze hier nieuw komen wonen, dat Schiphol nabij is. Maar voorheen had je twee uur vluchten over je heen en dan twee uur rust. Het gaat steeds vaker continu door.”

Aalsmeer wil maatwerkoplossingen voor de gemeente zoals ruimhartige isolatieregelingen, hulp aan bewoners die willen vertrekken, geen bochten vliegen boven de wijken, langer in het verlengde van de baan vliegen, meer rustmomenten, geen nachtelijke vluchten, geen pieken in de late avond en regelingen voor verouderde kassencomplexen. „We willen ook nieuwe woningen blijven bouwen. Geen hele wijken en bovendien op plekken waar de overlast minder hevig is.”

Tweede Kaagbaan
Dan toch maar de parallelle Kaagbaan aanleggen? ,,Dat heeft alleen zin als de Aalsmeerbaan dan wordt opgeheven, maar dat wil Schiphol niet. Bovendien is er het waterbedeffect. Dan wordt de overlast in andere delen van onze gemeente groter, net als in Rijsenhout en andere plaatsen.’’

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht