Platform Vlieghinder Kennemerland
 

VNV woest over tweede A380 Emirates op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2183 
|
 nhd.nl 
hv_vliegtuig_2981.jpeg

Door Frans van den Berg - 19-12-2015, 15:39 (Update 19-12-2015, 15:48)


SCHIPHOL - De Nederlandse pilotenbond VNV is woest dat staatssecretaris Dijksma de luchtvaartmaatschappij Emirates toestemming heeft verleend om een tweede A380 op de route naar Schiphol in te zetten.

,,Met argumentatie Dijksma weg open voor 3e, 4e, 5e A380 van staatsgesubsidieerd Emirates naar Schiphol'', twittert de pilotenbond. ,,Dat terwijl Estonian Air niet meer mag vliegen vanwege door Europese Commissie aangemerkte subsidies. Meten met twee maten.''

De vakbond voert samen met andere bonden, vooral die in Amerika, al langer actie tegen Etihad, Qatar en vooral Emirates uit het Midden-Oosten. De drie overspoelen met grote nieuwe toestellen, lage tarieven en overstapmogelijkheden op hun vliegvelden in het Midden-Oosten momenteel de markten in Europa en Amerika. Daardoor raken de eigen maatschappijen als KLM veel passagiers kwijt en dreigen hun netwerken af te brokkelen. In het geval van KLM dreigen dan rechtstreekse bestemmingen vanaf Schiphol te vervallen en dat is weer slecht voor het vestigingsklimaat van Nederland.

Staatssteun

KLM en de VNV proberen de politiek al lange tijd te overtuigen van het feit dat deze maatschappijen uit het Midden-Oosten door hun eigen overheden zijn opgezet en daarbij worden geholpen door oliedollars. Zodoende kunnen nieuwe megaluchthavens worden gebouwd, met lage tarieven en lage kerosineprijzen, en toestellen zoals de A380 (het grootste passagierstoestel ter wereld) worden gekocht. Ofwel, er is sprake van oneerlijke concurrentie.

De Europese Commissie heeft wel een onderzoek lopen naar deze staatssteun, die keihard wordt ontkend door deze maatschappijen, en wil het mandaat krijgen om nieuwe onderhandelingen te voeren over landingsrechten. In afwachting daarvan weigerde de vorige staatssecretaris Mansveld al om Qatar extra landingsrechten te geven en werd geen toestemming voor een tweede A380 van Emirates gegeven.

Toestemming

De nieuwe staatssecretaris Dijksma heeft de zaak inmiddels verder uitgezocht en schrijft nu aan de Tweede Kamer dat Emirates alsnog die toestemming krijgt. Vanaf 1 februari mag Emirates op de avondvlucht de Boeing 777 vervangen door de grotere Airbus A380. ,,Nederland heeft een open luchtvaartverdrag met de Verenigde Arabische Emiraten waarin geen beperkingen zijn opgenomen. Wel moet het aanbod zijn afgestemd op de vraag en mogen andere maatschappijen niet op een onredelijke wijze worden getroffen. Met het vervangen van een Boeing 777 door een A380 ontstaat een relatief beperkte capaciteitsuitbreiding. Bovendien heeft dat geen significante effecten op de netwerkkwaliteit van Schiphol'', meent Dijksma, die de ontwikkeling in de gaten blijft houden.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Als je maar vaak genoeg zegt, dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, ga je het nog geloven ook. Dit is tot op de dag van vandaag niet bewezen. Wat wel bewezen is dat de KLM kapot gaat aan zichzelf. Deze mijnheer vertegenwoordigt de piloten van KLM, die in verhouding tot de piloten bij de maatschappijen die het wel goed doen, extreem meer verdienen. Lees hier: http://www.ftm.nl/exclusive/hoe-de-pilotenvakbond-klm-om-zeep-helpt/
Alles wat deze ploten meer verdienen, dan de concurrentie die het beter doet, zou je als oneerlijke concurrentie kunnen aanmerken, maar dan in negatieve zin ten opzichte van het bedrijfsresultaat van KLM.

Geplaatst door Ruud

Als reiziger ben ik wel blij met de keuze die Emirates nu biedt. KLM is wel erg matig geworden (zoals voorzitter Verhagan van de VNV zelf eerder ook aangaf).

Jaap de Wit (luchtvaartdeskundige universiteit Adam) deed de vermeende staatssteun aan Emirates tijdens de ronde tafel in de tweede kamer af als een broodje aap verhaal.

En dan weer het bekende verhaal over het vestigingsklimaat dat op het spel zou staan. Onzin. Effecten zijn volgens onderzoek van Decisio marginaal. Dit onderzoek geeft ook aan dat een eventueel verlies van arbeidsplaatsen bij de Nederlandse luchtvaartsector elders in de economie opgevangen wordt.




Geplaatst door anoniem

vnv moet niet zo zeuren, het gaat hier om een groter belang.
De connectiviteit van Nederland en de extra werkgelegenheid voor onderhouds personeel.
Allemaal argumenten die de vnv zelf ook gebruikt om de positie van de klm te verdedigen.

Wat een vreselijk kinderachtige club is de klm
Flikker toch op met je netwerk en het zogeheten belang daarvan.
Als de klm instort en het netwerk verdwijnt, dan zullen andere maatschappijen de rendabele lijnen gewoon overnemen, want daar is geld te verdienen. Daar waar er vraag is,zal die worden ingevuld.
De overstappers verdwijnen, maar die kunnen we missen als kiespijn.

Geplaatst door anoniem

vnv is "woest" laat me niet lachen.

Weet je waar ik woest om ben, om de overlast van Schiphol die jaar op jaar erger wordt en meer mensen treft.
En waar ik nog woester om ben, is dat dit de vnv helemaal niks kan schelen.