VNO: Kabinet moet Schiphol meer ondersteunen

Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Het kabinet moet Schiphol en de Nederlandse luchtvaart meer ondersteunen, roept VNO-NCW op. Dat betekent geen woningbouw in de geluidscontouren van Schiphol, sneller investeren in openbaar vervoer naar de luchthaven en beleid dat is gericht op het behoud van het wereldwijde netwerk van internationale bestemmingen.
Geen woningbouw binnen geluidscontouren
,,De rol van mainport Schiphol als groeimotor voor de Nederlandse economie is in gevaar. Als we niet snel zorgen voor integrale regie van Schiphol zal de internationale concurrentie van sterk groeiende luchthavens in Istanbul, Abu Dhabi, Dubai en Qatar de lachende derde worden", vindt Bert Mooren, directeur van VNO-NCW West en lid van de Omgevingsraad Schiphol. Hij zet zijn visie op de toekomst van Schiphol uiteen in het magazine West dat aanstaande donderdag verschijnt.
,,Er moet voor Schiphol een strategische groeiagenda komen in plaats van de huidige versnipperde overheidsaanpak. Hiervoor is een gezamenlijk integraal beleid nodig van de ministeries Infrastructuur en Milieu (luchtvaartpolitiek, bereikbaarheid en milieu), Financiën (aandeelhouder) en Economische Zaken (economisch vestigingsklimaat). En, net zo belangrijk, de politiek en de luchtvaartsector moeten de handen ineen slaan."
Als onderdeel van de strategische groeiagenda voor de mainport moet het kabinet sneller investeren in bereikbaarheid. Mooren: ,,De investeringen in openbaar vervoer zijn pas na 2028 gepland en dat is gewoon veel te laat." Met name het doortrekken van de metro van Amsterdam naar Schiphol staat hoog op de agenda, net als de bouw van een nieuw busstation op Schiphol Plaza.
Geen woningbouw
Verder mag Schiphol volgens de werkgeversorganisatie geen hinder ondervinden van nieuwe woningbouw in de geluidscontouren rond de luchthaven.
,,Het mag niet zo zijn dat woningen in een aanvliegroute worden verkocht als 'romantisch wonen aan de plas'. Let wel, nieuwe woningbouw is uiterst belangrijk voor de economie van de Noordvleugel van de Randstad, maar niet in de geluidzones van Schiphol", aldus Mooren. Veel gemeenten willen wel bouwen en willen via rechtszaken dat afdwingen.
,,Het besef van de grote toegevoegde waarde van Schiphol voor de Nederlandse economie is teveel weggezakt. In de discussies over de luchthaven voert de hinder voor omwonenden eenzijdig de boventoon in plaats van de lusten voor de BV Nederland", aldus Mooren.
,,De mainport Schiphol is goed voor maar liefst 330 duizend banen. Het hub-netwerk zorgt met meer dan driehonderd internationale bestemmingen voor de connectiviteit van Nederland met de hele wereld. Daarnaast is een enorme hoeveelheid en variëteit aan bedrijven afhankelijk van de luchthaven. Om nog maar te zwijgen van de bijdrage van de mainport aan de aantrekkingskracht van metropool Amsterdam en de hele Randstad op hoofdkantoren en internationale ondernemingen."
Geplaatst door Wim uit Castricum