Platform Vlieghinder Kennemerland
 

VNO: Kabinet moet Schiphol meer ondersteunen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1629 
|
 noordhollandsdagblad.nl/stadstreek 
hvs_flybe_DSC_2547.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Het kabinet moet Schiphol en de Nederlandse luchtvaart meer ondersteunen, roept VNO-NCW op. Dat betekent geen woningbouw in de geluidscontouren van Schiphol, sneller investeren in openbaar vervoer naar de luchthaven en beleid dat is gericht op het behoud van het wereldwijde netwerk van internationale bestemmingen.

Geen woningbouw binnen geluidscontouren
,,De rol van mainport Schiphol als groeimotor voor de Nederlandse economie is in gevaar. Als we niet snel zorgen voor integrale regie van Schiphol zal de internationale concurrentie van sterk groeiende luchthavens in Istanbul, Abu Dhabi, Dubai en Qatar de lachende derde worden", vindt Bert Mooren, directeur van VNO-NCW West en lid van de Omgevingsraad Schiphol. Hij zet zijn visie op de toekomst van Schiphol uiteen in het magazine West dat aanstaande donderdag verschijnt.

,,Er moet voor Schiphol een strategische groeiagenda komen in plaats van de huidige versnipperde overheidsaanpak. Hiervoor is een gezamenlijk integraal beleid nodig van de ministeries Infrastructuur en Milieu (luchtvaartpolitiek, bereikbaarheid en milieu), Financiën (aandeelhouder) en Economische Zaken (economisch vestigingsklimaat). En, net zo belangrijk, de politiek en de luchtvaartsector moeten de handen ineen slaan."

Als onderdeel van de strategische groeiagenda voor de mainport moet het kabinet sneller investeren in bereikbaarheid. Mooren: ,,De investeringen in openbaar vervoer zijn pas na 2028 gepland en dat is gewoon veel te laat." Met name het doortrekken van de metro van Amsterdam naar Schiphol staat hoog op de agenda, net als de bouw van een nieuw busstation op Schiphol Plaza.

Geen woningbouw
Verder mag Schiphol volgens de werkgeversorganisatie geen hinder ondervinden van nieuwe woningbouw in de geluidscontouren rond de luchthaven.

,,Het mag niet zo zijn dat woningen in een aanvliegroute worden verkocht als 'romantisch wonen aan de plas'. Let wel, nieuwe woningbouw is uiterst belangrijk voor de economie van de Noordvleugel van de Randstad, maar niet in de geluidzones van Schiphol", aldus Mooren. Veel gemeenten willen wel bouwen en willen via rechtszaken dat afdwingen.

,,Het besef van de grote toegevoegde waarde van Schiphol voor de Nederlandse economie is teveel weggezakt. In de discussies over de luchthaven voert de hinder voor omwonenden eenzijdig de boventoon in plaats van de lusten voor de BV Nederland", aldus Mooren.

,,De mainport Schiphol is goed voor maar liefst 330 duizend banen. Het hub-netwerk zorgt met meer dan driehonderd internationale bestemmingen voor de connectiviteit van Nederland met de hele wereld. Daarnaast is een enorme hoeveelheid en variëteit aan bedrijven afhankelijk van de luchthaven. Om nog maar te zwijgen van de bijdrage van de mainport aan de aantrekkingskracht van metropool Amsterdam en de hele Randstad op hoofdkantoren en internationale ondernemingen."

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl/stadstreek"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een kleine nuancering van dit bla bla verhaal lijkt me op z'n plaats. Schiphol is niet de groeimotor van de economie, maar slechts een facilitair bedrijf. Ik ben bovendien benieuwd naar de onderbouwing van de genoemde 330 duizend banen. Wie het weet mag het zeggen. Overigens ik heb een nog beter plan, heel NL plat en vervolgens helemaal volplempen met start/landingsbanen. Oeps even vergeten dat er ook nog zoiets is als een economische wetmatigheid die alles heeft te maken met onmetelijke concurrentie uit de Golfstaten, Istanboel en de prijsvechters. Zet hem op jongens (en meisjes)!

Geplaatst door Anton uit castricum

Inderdaad Wim, net zo'n berg flauwekul als dat schiphol belangrijk zou zijn voor de vestiging van internationale bedrijven, daar heb ik ook nog nooit een onderbouwing van gezien. Die komen alleen voor belastingdeals/belastingontduiking, met een postbus of een hoofdkantoor met 1 of 2 medewerkers, de rest zit in lage lonen landen .................
Maar zoals je al constateert, ze worden vanzelf (en in toenemende mate) ingehaald door de economische werkelijkheid, heeeerlijk, die marktwerking! En gezien de wijze waarop ze met omwonenden omspringen, zij het ze van harte gegund ............ Als ik hun was, zou ik nog maar eens nadenken voordat ik flink ging investeren in nieuwe pieren (terugverdientijd, een jaar of 200).

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

*Geen woningbouw binnen geluidscontouren*

Oke........... we slopen gewoon alle bebouwing op een oppervlak vanaf Bergen (Noord-Holland) tot aan Leiden. Zover reikt de geluidscontour (in meer of mindere mate, natuurlijk) van Schiphol.
Maar er is hoe dan ook vlieg-tuig geluid.

Schiphol de banenmotor van bedrijvenpark Nederland?
Het is nog nooit 100% onderbouwd en dat zal ook niet gebeuren.
Schromelijk overdreven dus. Hardnekkige propaganda om de geldstroom richting aandeelhouders ( 75% Staat der Nederlanden) veilig te stellen.
U en ik hebben er nauwelijks baat bij, integendeel.

Er is een oplossing voor alle problemen die de sector in bedrijvenpark Nederland genereert: 5 meter water! Haarlemmermeerpolder weer terug aan de natuur, weg met Schiphol!

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Het weer duidelijk de economie die de boventoon voert; gezondheid en welzijn zijn daaraan ondergeschikt. Maar je kunt dit ook anders lezen: het ons voorgespiegelde grote belang van Schiphol voor de Nederlandse economie is een bedreiging op zich. Monopolisme en dominante bedrijfstakken zijn een gevaar voor de democratie en maken de economie kwetsbaar.
Verder lijkt mij dit standpunt een proefballonnetje om t.z.t door het plafond van 500.000 vluchten te gaan.


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

ROMANTISCH VERBLIJF AAN UITGEESTER MEER KOMT ERAAN !

Aan het Uitgeestermeer wil de Provincie NH , i.s.m. een project ontwikkelaar, in het buitengebied een zestigtal woningen (tot 12 personen!) bouwen met de functie "romantisch verblijven aan de plas". Over de daar bestaande contour wordt eenvoudigweg niet gesproken. Dag en nacht heerst er een enorme vlieghinder, maar de financiele revenuen voeren eenvoudigweg de boventoon.

Dat de "Operatie Schoon Schip" nooit is afgemaakt blijkt o.a. uit dit soort dubieuze ontwikkelingen?

Het is intussen wel duidelijk dat de ORS door de BV Nederland is opgetuigd om een schijn van bewonersvertegenwoordiging op te houden. In de praktijk drukken professionele vergadertijgers uit tal van sector gelieerde bedrijven de paar bewonersvertegenwoordigers en Milieufederatie volledig aan de kant. Maar de politiek omarmt dit "bestuurlijk gremium" om rustig struisvogelpolitiek te kunnen bedrijven.

Met dank aan VNO/NCW

Geplaatst door anoniem

Wat een onzin weer,men doet net alsof die nieuwe woonwijken in de middle of nowhere onder een vluchtroute worden gebouwd.
Dat is natuurlijk niet zo, de meeste nieuwbouw sluit keurig aan op de al bestaande bebouwing.er hebben dus al heel veel mensen last van die vliegroute.
Ook zijn er veel wijken die tot een aantal jaren geleden geen geluidshinder hadden van vliegtuigen en dat nu veel meer hebben. De bewoners komen in zeer veel gevallen niet naar Schiphol toe, Schiphol komt met al zijn overlast naar de bewoners toe die daar lang zonder grote overlast gewoond hebben.

Ook suggereert dit plan deze suggestie dat de vliegroutes vast liggen,maar ook dat is niet het geval. Vliegroutes veranderen en daarmee ook de geluidscontour,in de toekomst wil men de luchtvaart meer vrijheid geven om te vliegen waar zij dat willen, dit op lage hoogte natuurlijk want het mag niet teveel kosten.

Toch is dit idee niet volledig onzinnig,al kan je je afvragen hoeveel gebieden er dan nog overblijven in de randstad waar je wel kan bouwen. Is er wel eens uitgezocht hoe groot het waardeverlies is van de grond die nu niet meer geschikt is als bouwgrond? En verdient de luchtvaart dat wel allemaal terug?

Als Schiphol nu eens op papier kon vastleggen hoe de vluchtroutes er de komende jaren uit gaan zien, dan kan je daar omheen plannen. Dus Schiphol, op zich een goed idee maar jullie moeten het wel uitvoerbaar maken door bepaalde guaranties te geven over de vluchtroutes. Dat ze blijven waar ze zijn en dat er geen andere routes bijkomen.
Als die garantie er nu komt,dan heeft dit plan misschien kans van slagen.

Geplaatst door anoniem

Om nog maar te zwijgen van de bijdrage van de mainport aan de aantrekkingskracht van metropool Amsterdam en de hele Randstad op hoofdkantoren en internationale ondernemingen."

Ja,goed voor de bedrijven maar slecht voor de inwoners.
Het zijn de nederlanders die Nederland maken en voor wie Nederland is, niet een stel amerikaanse bedrijven dat hier een postbus heeft voor de belasting.

,,Het besef van de grote toegevoegde waarde van Schiphol voor de Nederlandse economie is teveel weggezakt. In de discussies over de luchthaven voert de hinder voor omwonenden eenzijdig de boventoon in plaats van de lusten voor de BV Nederland", aldus Mooren.

Onbegrijpelijk.
Schiphol krijgt op elk gebied zijn zin en de bewoners moeten keer op keer inleveren.
In de krant (telegraaf) lees je niets anders dan over de vele zegeningen van Schiphol, nooit lees je er iets over de overlast.

Doe eens een echt onderzoek naar de toegevoegde waarde van Schiphol als hub voor de nederlandse economie, Er zijn veel economen die vinden dat die toegevoegde waarde lang niet zo groot is als Schiphol en de klm willen doen voorkomen.

Laat klm maar sneller stijgen en scherper dalen, Als we met zijn allen een collecte houden kunnen we misschien wel makkelijk dat bedrag ophoesten dat de klm bespaart. Ik heb er best een paar 100 euro per jaar voor over als de vliegtuigen hier 2 kilometer hoger zouden vliegen.
Het is triest dat het zover is gekomen,maar misschien kunnen we een deel van de overlast afkopen.

Een zus van mijn oma was de eerste stewardes van Nederland,ik ben opgegroeid met het verhaal van de uiver en hoe fantastisch dat allemaal wel niet is, Ape trots was ik als kind op onze klm en Schiphol. Overlast was er niet. Maar langzaamaan als je ouder word, dan ga je zien hoe de dingen echt zijn. Het is in en in triest.