Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vlootvernieuwing KLM: geen hoorbaar verschil voor omwonenden

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 186 
|
 /satl-lelystad.nl 
oren_dicht.png

Wat is het werkelijke effect van de ‘vlootvervanging’ van de KLM, als 20% van de vliegtuigen van de KLM-vloot worden vervangen door nu in bestelling zijnde moderne toestellen? Geluidsexpert en oud- overheidsadviseur drs Ton Tukkers analyseerde het effect en zette de cijfers voor ons op een rijtje.
Conclusie is dat het gewogen gemiddelde van de geluidhinder van de gehele KLM-vloot, met 0,6 tot 0,8 EPNdB (Effective Perceived Noise in dB) zal afnemen.

Slecht nieuws voor omwonenden die hier niets van zullen merken.

De huidige vloot van de KLM (meetmoment juli 2024) omvat 105 toestellen, het plan is om hiervan 21 toestellen te vervangen door moderne vliegtuigen. (Wanneer deze toestellen daadwerkelijk zijn vervangen is niet bekend.)

Deze berekening laat het effect zien op de gewogen gemiddelde geluidbelasting van de KLM-vloot als 21 oude toestellen worden vervangen door de 21 nieuwe toestellen die nu in bestelling zijn.

In dit onderzoek is er van uitgegaan dat de bestelde vliegtuigen dienen ter vervanging van de oudste exemplaren. Dus 9 x A321-252NX vervangt B737-900 (gem. 22 jaar) en 12 x B787-10 vervangt B777-206ER (gem 20,6 jaar).

Lees verder met onderstaande link................

Bekijk bericht op "/satl-lelystad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door The Observer uit Castricum

Zoals vaker op deze site terecht is gemeld, vlootvernieuwing is slechts schone schijn. Binnen de geluidsmaten Lden en Lnight kunnen minder lawaaiige vliegtuigen weer worden opgevuld door meer vluchten. Oftewel langer herrie. Totaal geen verbetering voor omwonenden. De enige oplossing voor een betere leefomgeving is krimp en nachtsluiting.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.