Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegvelden Rotterdam en Eindhoven hoeven toch geen natuurvergunning,

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 364 
|
 De Volkskrant 
Airport_R_H_.jpg

De luchthavens van Rotterdam en Eindhoven hebben toch geen natuurvergunning nodig, heeft minister van Natuur en Stikstof Christianne van der Wal op de valreep van het huidige kabinet gemeld. Volgens milieuclub MOB, die naar de rechter stapt, is het besluit ‘een noodsprong van de VVD’.

VVD-minister Christianne van der Wal schreef vrijdag aan de Kamer dat de stikstofuitstoot van het vliegverkeer beperkt is en dat de luchthavens zich kunnen beroepen op oude afspraken over vliegcapaciteit en geluid. Ze krijgen daarom een zogeheten ‘positieve weigering’ – ze hebben geen natuurvergunning nodig om door te kunnen gaan. Vier jaar geleden ging het ministerie er nog vanuit dat alle Nederlandse luchthavens een natuurvergunning nodig hadden vanwege de te hoge uitstoot van stikstof, die neerkomt in kwetsbare natuurgebieden.

Schiphol kreeg eind 2023 de natuurvergunning, benodigd voor een besluit over het maximaal aantal vluchten. De luchthaven kocht voor de nodige stikstofrechten twaalf boeren rond Amsterdam en twee rond Rotterdam uit. Het overkopen van zulke rechten – het zogenoemde ‘extern salderen’ – is omstreden; stikstofrechten zijn schaars en er is veel maatschappelijke discussie over wie ze zou moeten krijgen. Volgens boeren moeten de rechten binnen de landbouw blijven, terwijl milieuorganisaties ze willen inzetten voor de natuur.

Johan Vollenbroek van milieuorganisatie MOB stapt naar de rechter uit protest tegen de vergunning voor de luchthavens in Rotterdam en Eindhoven. Volgens Vollenbroek wordt met dit besluit de facto vastgesteld dat de vliegvelden sinds het jaar 2000 geen extra stikstof hebben uitgestoten. ‘Dat gelooft natuurlijk niemand. Rotterdam heette toen nog Zestienhoven.’

Speeltje van de VVD


Volgens de MOB-voorzitter is de Kamerbrief van vrijdagmiddag een ‘noodsprong’. ‘De luchtvaart is het speeltje van de VVD, dat weet iedereen. Ze handelen dit daarom nog snel even af, want het is de vraag of het komende kabinet net zo luchtvaartvriendelijk zal zijn als het huidige.’ De beoogd minister van Landbouw is Femke Wiersma van BBB. Barry Madlener van de PVV is kandidaat om de nieuwe minister van Infrastructuur te worden, en daarmee de luchtvaart.

De VVD-bewindsvrouw mikt vooral op uitstel, zegt de MOB-voorman. ‘We hebben die natuurvergunning vier jaar geleden aangekaart en pas nu ligt er een besluit. Daar gaan we tegen in beroep, maar dat duurt ook weer een jaar of twee. Zo moddert het maar door.’ MOB beschouwt de ‘positieve weigeringen’ voor Rotterdam en Eindhoven als ‘rechtsobstructie’ om tijd te winnen, evenals de natuurvergunning voor Schiphol, waartegen MOB in beroep is gegaan. De vergunning zal volgens juristen geen standhouden bij de rechter.

Bovendien hebben de luchthavens er weinig aan, zegt Vollenbroek. ‘Het is een positieve weigering van de minister, maar daar kun je geen rechtsgeldigheid aan ontlenen. Je wilt geen positieve weigering, je wil een vergunning. En die hebben ze nu niet.’

Het ministerie van Landbouw gaat in gesprek met de Schiphol Group over hoe de aangekochte stikstofruimte rond Rotterdam kan worden ingezet ‘voor andere knelpunten’. Volgens het ministerie kan daarbij worden gedacht aan de zogeheten PAS-melders, boeren die buiten hun schuld nog geen vergunning hebben. Schiphol, dat dus twee boerderijen rond Rotterdam uitkocht, zou daar niet onwelwillend tegenover staan.

Bekijk bericht op "De Volkskrant"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Uden uit Veghel

Schandalig