Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegveld Lelystad betekent veel extra banen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1134 
|
 binnenlandsbestuur.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0390.jpg

Door Sjoerd Hartholt

De ontwikkeling van Lelystad Airport is een geweldige economische impuls voor de provincie, vindt VVD-lijsttrekker Jaap Lodders. ‘Maar ook voor de bereikbaarheid van Flevoland kan de komst van een vliegveld veel betekenen.’
In aanloop naar de verkiezingen zoekt Binnenlands Bestuur naar opvallende verkiezingsthema's in elke provincie. Eerder verscheen Limburg en de Integriteitsschendingen.

Bereikbaarheid
In 2018 moet Schiphol kunnen beginnen met het overhevelen van vluchten naar Lelystad Airport, zo hoopt de VVD. ‘Wij zien de uitbreiding van Lelystad Airport positief en we hopen dan ook dat het doorgang vindt. Niet alleen is de economie in onze provincie er enorm mee gebaat, ook komt het de bereikbaarheid ten goede. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bezoekers van de Floriade in 2022, die overal ter wereld vandaan komen. Het evenement is voor hun toegankelijker met een lokaal gelegen vliegveld. Dat geldt natuurlijk ook voor overige buitenlandse reizigers naar Flevoland.’ De via het vliegveld binnenkomende toeristen ziet de VVD handenwrijvend tegemoet. ‘Ondernemers krijgen zo de kans om hun bedrijf te promoten, waardoor de lokale economie een flinke impuls krijgt. Dit kan de toeristische ondernemingen in Flevoland vooruit helpen.’

Overlast
Maar voor het zo ver is, moet VVD Flevoland eerst het besluit van staatssecretaris Mansveld afwachten. Die kondigde onlangs aan dat het Luchthavenbesluit is vertraagd tot april 2015. Er is extra tijd nodig om de milieueffectrapportage te verbeteren en voor het advies van de Raad van State. Dat is op zich geen kwalijke zaak, vindt Lodders. ‘Uiteraard moeten er bij de ontwikkeling van het vliegveld wel duidelijke afspraken gemaakt worden. De partijen die eventueel last ondervinden van het vliegveld nemen wij serieus. Waar de bereikbaarheid aan de ene kant zal toenemen, zal dit gedeeltelijk ook kunnen afnemen voor de bewoners. Dit kan veroorzaakt worden door drukte op de weg en filevorming op de weg naar het vliegveld.’

Milieu
Dan zijn er nog de mensen die zich zorgen maken om het milieu. ‘Er zijn klachten ingediend omdat de natuur zou worden belast en de voedselveiligheid in het geding kan komen. We willen dat het ministerie dit goed controleert. Het is zaak om de situatie goed te monitoren en de belanghebbenden die schade ondervinden goed te compenseren.’ Aangepaste vliegroutes, om zo bewoners te ontzien, lijkt Lodders ook een goed idee. ‘De routes kunnen zo worden uitgestippeld dat er weinig overlast is.’

Steun
De VVD kan rekenen op veel steun bij de ontwikkeling van het vliegveld. Stemwijzer Mijnstemhulp.nl legde de dertien politieke partijen in Flevoland de stelling ‘De uitbreiding van Vliegveld Lelystad is van groot belang voor de ontsluiting van Flevoland’ voor. Op GroenLinks en Partij voor de Dieren na bleek iedere partij ‘eens’, of ‘helemaal eens.’

Bekijk bericht op "binnenlandsbestuur.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Dat Schiphol aan zijn max capaciteit zit, weten we al jaren. De BLRS (vereniging Behoud Leefmilieu Regio Schiphol steunde dan ook het idee om op schiphol het Max volume op max 510.000 te houden en (mogelijke) capaciteit uit te plaatsen. Maar in de Flevopolder wonen ook mensen .. Bovendien zal moeten blijken of Dhr Lodders VVD straks zijn belofte waarmaakt om Omwonenden/burgers ruimhartig te compenseren. Wat dit betreft zijn de voortekenen en ervaringen hiermee bij Schiphol beslist slecht. En zeer belangrijk, dat Vliegtuigmaatschappijen dan ook echt schiphol gaan verlaten. Het is uiteraard niet de bedoeling, dat deze maatschappijen daar blijven zitten en er niettemin nog meer andere nieuwe maatschappijen op Lelystad neerstrijken. In dit verband biedt WTL een erg goede oplossing , zie elders op deze site: Laat de HSL lijnen de europse vluchten overnemen, zodat er perspectief blijft voor schiphol. De KLM echter gaf echter een volstrekt verkeerd signaal af,door ipv HSL lijnen Transavia in te gaan zetten als nieuwe prijsvechter. ...Daarmee doet KLM dus niet aan vergroening , maar aan Greenwashing ! Die biokerosine is niet de oplossing . Ook hoor ik VVDer Lodders niet over de klimaatproblemen. In die zin is er nog een wereld te winnen, hetgeen geldt voor de hele Vliegtuigindustrie. Zie artikel WTL op deze site !