Vliegveld in zee: ’Wijk aan Zee’ wist van niets
Bart Vuijk
Wijk aan Zeeër Bas van den Born, die de inwoners van Wijk aan Zee en Velsen-Noord vertegenwoordigt in de Omgevingsraad Schiphol, was net zo verbaasd over de vliegveld-in-zee-plannen als iedereen. Hij wist er hoegenaamd niets van, en las het plan voor het eerst in de krant.
Dat is al vreemd, maar het kan nog veel gekker. Heemskerker Joop Floor zit ook in die Omgevingsraad. Hij wist wel van het plan en heeft het goedgekeurd. ’Zijn’ Belangenvereniging Zuidbroek prijkt tussen de namen van zestig bewonersgroepen rondom Schiphol die het plan hebben bedacht en aan de minister van infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen hebben gestuurd. Met de aanbeveling om zeer serieus naar het vliegveldplan bij Wijk aan Zee te kijken. Echter, één dag na de presentatie van het plan geeft Floor tegenover deze krant bijna huilend aan dat hij het hele plan ’een gedrocht’ vindt en hij hoopt van harte dat het zo snel mogelijk wordt afgeschoten. Waarom zijn handtekening dan toch onder dit plan staat? ,,Iedereen was voor.” De druk was hem te veel. ,,Als je niet meetekende, kreeg je geen informatie meer.”
PVRC
Een derde ondertekenaar uit deze regio is het Platform Vlieghinder Regio Castricum, de PVRC. Voorzitter Ymte van Gosliga verdedigt zijn goedkeuring aan het plan. Het idee om een vliegveld in zee voor de kust van Wijk aan Zee aan te leggen, vindt hij een minder belangrijke component ervan. Belangrijker is volgens hem dat alle ondertekenaars in het plan aangeven dat het voorbij moet zijn met de groei van Schiphol, op welke manier dan ook. De nationale luchthaven zit vol, en er kan geen vliegtuig meer bij. Het is klaar.
De uitbreidingsmogelijkheden op land zijn ook op, en dus moet je naar zee. Wijk aan Zeeërs hebben daar volgens hem geen last van. ,,Het ligt zeven kilometer uit de kust.” Van Gosliga ziet in het plan een plaatje staan met stippellijntjes waarover de vliegtuigen naar de nieuwe zee-luchthaven moeten aanvliegen. Die aan- en uitvliegroutes lopen niet over land. Geen overlast dus. Het enige bezwaar dat hij zich wel kan voorstellen, is dat het vrije uitzicht over zee wordt bedorven. Gezien de vliegherrie-overlast is dat iets wat voor lief moet worden genomen, is kort samengevat zijn mening.
Zo zitten de bewonersvertegenwoordigers uit dit gebied die meepraten over de toekomst van Schiphol in de Omgevingsraad Schiphol (ORS), er dus in. De een wist er niets van, terwijl het plan voor zijn deur in zee moet komen; de tweede heeft zich onbedoeld achter het plan geschaard en de derde staat er vierkant achter.
Bas van den Born heeft bij de opstellers van het rapport opheldering gevraagd. Waarom is hij er buiten gehouden? Het blijkt, bij navraag door deze krant, dat Van den Born kennelijk een cruciale vergadering heeft gemist. Op die vergadering gaven zestig van de ruim honderd bewonersverenigingen aan dat ze het toekomstplan verder wilden ontwikkelen. Met als onderdeel het vliegveld bij Wijk aan Zee. Daar was Van den Born niet bij. Mede-opsteller Hans Buurma van het plan: ,,Kennelijk is er bij de interne communicatie in dat platform iets mis gegaan. Het was zeker niet de bedoeling om de vertegenwoordiger van Wijk aan Zee hier buiten te laten.”
Van den Born heeft er tabak van en haalt inmiddels de actieborden al te voorschijn. ,,Wijk aan Zee zal dit niet over zijn kant laten gaan.”
Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee
Nog schofferender zijn de andere verraderlijke verenigingen die hun achtertuin proberen schoon te vegen en hun troep bij de Wijk aan Zeeërs in de voortuin willen deponeren.
Dit gedrag kan je met recht schaamteloos en verachtelijk noemen.