Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegveld in zee enige optie groeiende luchtvaart

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 296 
|
 RTV Amstelveen 
tb_leefomgeving_castricum_Triade.jpg

Het Amstelveense college van B&W ziet een vliegveld in zee als enige optie om de luchtvaart in Nederland te laten groeien. Vliegveld Lelystad wordt nog wel als optie voor de korte termijn gezien, maar ,,rond Lelystad wonen ook veel mensen, en de capaciteit van dit vliegveld is met één baan beperkt,” aldus het college.

Vliegveld Lelystad moet volgens het college wel op korte termijn een deel van de luchtvaartgroei gaan opvangen. Het college vindt het namelijk niet acceptabel dat onze regio alle lasten van de groei draagt.

Er wordt wel duidelijk gesteld dat Lelystad niet de oplossing is van alle problemen. ,,Daarom is een luchthaven in zee onontkoombaar. Wij pleiten voor aanleg van een luchthaven in zee om de balans economische lusten en lasten voor het leefklimaat in onze regio te herstellen. Dat kan alleen als de groei van de luchtvaart op een nieuw aan te leggen vliegveld in zee plaatsvindt. Daardoor kan het aantal vluchten op Schiphol dalen en daarmee de druk op de leefomgeving van Schiphol verminderen. Ook is dit in het belang van de veiligheid en de gezondheid van Amstelveners,” schrijft het college in Position Paper Schiphol Gemeente Amstelveen dat dinsdag werd gepresenteerd.

Om de huidige toename van vliegtuigoverlast een halt toe te roepen, wil Amstelveen in gesprek met Schiphol over vermindering van het gebruik van de Buitenveldertbaan, de Aalsmeerbaan. Ook moet het aantal nachtvluchten omlaag. Deze gesprekken moeten worden gevoerd met regionale partners. ,,Ook Amsterdam heeft last van de Buitenveldertbaan. Voor het overleg over het gebruik van de Aalsmeerbaan kunnen Uithoorn en Aalsmeer onze bondgenoten zijn.”

Omdat Schiphol een zaak van nationaal belang is zal de gemeente actief contact zoeken met het ministerie en politieke partijen in de Tweede Kamer en daar het Amstelveense standpunt uitdragen.

Bekijk bericht op "RTV Amstelveen"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

ROL VAN METROPOOL REGIO'S WORDT STERKER: SANERING IS NODIG!

In de Metropool regio Eindhoven wordt al ingezet op consolidatie en sanering van de luchthaven.
En in de raden van Rotterdam, Amsterdam en Amstelveen klinkt eenzelfde wens steeds duidelijker door.
Hiermee lijken Schiphol en de sector - die via hun Vereniging Deltametropool totale exploitatie en verstedelijking wilden realiseren! - nu via hun eigen vehikel in de wielen te worden gereden. Daarom is een focus op deze ontwikkeling en pogingen die ongetwijfeld door sector en kabinet in het werk zullen worden gesteld om groei toch door te zetten van groot belang.

En omdat sanering bij het inperken en verbieden van nachtvluchten boven bewoond gebied begint, zou de bouw van een baan vanwaar slechts over zee kan worden aan- en afgevlogen en voorzien van een (ondertunneld) snel vervoer systeem als vervanging van dependance Lelystad wellicht een oplossing kunnen bieden. Een heffing op vliegtickets zou zowel prijsverschillen tussen vliegtuig en trien binnen Europa tot 500 km. op kunnen heffen als benut kunnen worden om deze infra te realiseren.
Nu maar zien of de bestuurders en bewonersplatforms in de Metropool regio's de enorme druk van sector en kabinet kunnen weerstaan en daarmee het gevoerde wanbeleid kunnen keren........

Geplaatst door Michel

Ja daar zijn ze weer! De asocialen! Gooi je troep maar bij een ander op stoep!
Als ik er maar geen last van heb en een ander wel !

Diep treurig dit en het getuigd van een groot egoïsme!

Geplaatst door anoniem1

Vliegveld op zee hoeft niet per definitie ten koste van heel veel anderen te gaan. De variant die laatst onderzocht was die was dat wel maar er zijn ook andere mogelijkheden. Het is niet zo dat mensen die het een goed idee vinden per definitie nimbys zijn. Als het niet kan zonder dat het ten koste gaat van heel veel andere bewoners dan niet. In elk geval wat mij betreft. Maar we zouden wel open moeten staan voor het idee naar mijn mening,niet per definitie tegen.

Maar goed: tegen de tijd dat dat vliegveld er eventueel ligt,meer dan 30 jaar in de toekomst,is het netwerk van de klm al verdwenen door de toenemende concurentie en andere ontwikkelingen in de sector. Zelfs als de overheid het netwerk in de lucht gaat houden,dan zal dat een heel erg uitgekleed netwerk zijn denk ik met een stuk minder vluchten.
M.a.w:tegen de tijd dat het vliegveld klaar is is het al weer overbodig. Dat vliegveld komt er nooit,daar hoeft men niet bang voor te zijn nog op te hopen.

Geplaatst door anoniem1

De cijfers van overstappers op Schiphol in de gaten houden komende jaren. Als de daling van 5% die laatst gemeld was zich doorzet dan is het over 10 jaar al einde netwerk,

Geplaatst door F

Laat maar komen dat vliegveld in zee! Ik ben het er mee eens dat het totaal niets te maken heeft met nimby’s. Het is verre weg de beste oplossing voor iedereen. Ik woon redelijk dicht bij Schiphol. Bij oostenwind (voorjaar) mooi weer dus, hoeven wij niet in de tuin te gaan zitten. Je verstaat elkaar oprecht niet meer. Daarnaast hoef ik geen wekker te zetten. Ze komen nog vóór 07:00 op 500-600 meter hoogte over met startende (gierende) motoren.
Ja mensen, ook op Zaterdag en Zondag.

Een vliegveld in zee is voor iedereen beter. Daar kunnen ze tenminste niet zo belachelijk laag over komen.

Geplaatst door Peter

Laat KLM en Schiphol dit zelf betalen ipv wij hardwerkende Nederlanders die altijd met miljarden de luchtvaart moeten subsidiëren.

Ik denk dat het dan vrij stil wordt als het gaat over Schiphol in zee.

Binnen nu en paar maanden breekt er een crisis los en KLM en Schiphol zitten met een zwaar gesubsidieerde overcapaciteit.

Ben bang dat geld dat eigenlijk naar Nederland kennisland direct vloeit naar verliezen bij bovengenoemd..

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.