Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegveld binnen vijf jaar mogelijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 212 
|
 bnr.nl - 12-11-2018 
hv_natuur_9992.jpeg

Een nieuw vliegveld in de Noordzee is technisch zeer goed uitvoerbaar, zegt Peter Berdowski, bestuursvoorzitter van baggeraar Boskalis, het bedrijf dat onder meer ook de Tweede Maasvlakte heeft aangelegd.

'Uit de studie bleek dat het hoogstwaarschijnlijk qua veiligheid wel mogelijk was.' Luister hier.

De vereiste basisinfrastructuur voor een luchthaven in zee is nauwelijks complexer dan die van de Tweede Maasvlakte, die in drie jaar werd aangelegd voor zo'n 1,1 miljard euro. Afgezien van de stroperigheid van bestuurlijke besluitvorming en het vergunningstraject bedraagt de doorlooptijd van de bouw van een luchthaveneiland vlak voor de kust bij IJmuiden zo'n vijf jaar, verwacht Berdowski. 'Ga je verder de zee in, dan moet je rekening houden met een verdubbeling van de prijs, richting 4 miljard euro.'

Flyland
Rond de eeuwwisseling besloot het toenmalige kabinet al de haalbaarheid van een luchthaveneiland te onderzoeken aan de hand van het onderzoeksprogramma Flyland, maar dat ging volgens John de Ronde, voormalig ingenieur bij Rijkswaterstaat en leider van dat onderzoek, over een eiland op zo'n vijftien kilometer uit de kust. Het huidige plan is goedkoper, maar zal ook meer overlast veroorzaken, verwacht De Ronde. 'Mijn advies zou zijn om het in ieder geval een paar kilometer uit de kust aan te leggen.' Schiphol-topman Dick Benschop zei dit weekend open te staan voor een haalbaarheidsonderzoek naar - voorlopig - twee banen op een opgespoten IJ-vlakte in zee.

Bekijk bericht op "bnr.nl - 12-11-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel


Geplaatst door Jaap

Het is een beetje flauw wat ik nu schrijf, maar als de opwarming van de aarde doorzet, komt Schiphol vanzelf in zee te liggen.