Vliegveld Beek vreest vertrek belangrijke maatschappijen
Maastricht Aachen Airport vreest dat twee belangrijke maatschappijen de luchthaven mogelijk verlaten.
Dat zegt directeur Jos Roeven. Een eventueel vertrek heeft gevolgen voor de werkgelegenheid.
Niet blij
De provincie maakte vorige week bekend dat er een nieuwe aanvraag komt voor een vergunning. Daardoor mogen de vliegtuigen vanaf april waarschijnlijk geen gebruik meer maken van de volledige lengte van 2750 meter van de startbaan.
Vooral Saudia Cargo en Emirates Skycargo zijn volgens de directeur niet blij met deze beslissing. "Ze hebben bewust voor ons gekozen omdat ze van de volledige baan gebruik konden maken", stelt hij. "U kunt zich voorstellen dat ze teleurgesteld zijn en het vertrouwen in de overheid en ons hebben verloren", zegt Roeven.
16 keer per week
Als beide maatschappijen zouden vertrekken heeft dat grote gevolgen voor de luchthaven. Beiden vliegen samen zestien keer per week op Beek. Dat is een derde van het totaal aantal vrachtvluchten. "Wat de gevolgen zijn voor de 200 medewerkers, is nog niet duidelijk", legt de directeur uit.
Lees ook hier: Inkorten baan vliegveld: wethouder verrast door besluit
Video: Vrees voor vertrek maatschappijen Maastricht 3 dec 2018
Bekijk video via de onderstaande link naar het originele artikel
Gelobbyd
Roeven is op dit moment met de maatschappijen in gesprek. Ook wordt er achter de schermen gelobbyd door belangenverenigingen. "Misschien is het mogelijk dat de huidige regels blijven gelden voor Saudia en Emirates en dat ze wel gebruik mogen maken van de 2750 meter baan", zegt de directeur. Volgens hem is dat maar beperkt het geval. "Nog geen tien procent van de vluchten heeft de volledige baan nodig."
Vertrek
Ook de vakbonden houden de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten. "Er zijn andere kapers op de kust", zegt Leen van der List van FNV. "Denk aan Frankfurt en natuurlijk Luik." Van der List vreest dat een vertrek van een of beide maatschappijen een bredere impact heeft. "Dan voelt de hele keten het, zoals transportbedrijven. Die hebben dan minder werk."
Vergunning
Toch heeft de directie van MAA begrip voor de stap van de provincie om de vergunning opnieuw aan te vragen. "We willen dat alles netjes geregeld is. Er zijn nu dingen gebeurd die niet te voorspellen waren. Denk aan de meetmethodes die niet bleken te kloppen", zegt Roeven.
Compromis
Ook de vakbonden vinden dat de stem van de omwonenden gehoord moet worden. "Ik denk dat de omwonenden en de luchthaven tot een goed compromis moeten komen", zegt Van der List. "Zo kunnen er duidelijke regels komen voor het vliegverkeer, zoals bijvoorbeeld strengere geluidsnormen. Dan kan het nog goedkomen."