Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtuigherrie is kwestie van de lange adem

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 415 
|
 epaper.noordhollandsdagblad.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door  Senna Brammer

Slapeloze nachten, wat doet de gemeente?

Zoef. Twee minuten later nog eens. Zoef. De vliegtuigherrie tussen Alkmaar en Velsen bezorgt inwoners slapeloze nachten. „Ik snap dat mensen denken: ’Mijn gemeente doet niets’”, zegt René Oud, wethouder van Uitgeest.

Het Rijk is aan zet als het over Schiphol gaat. Het tijdstip van de nachtsluiting, het aantal vluchten per uur en wel of geen krimp van de luchthaven. Het Rijk maakt de
keuzes.

De gemeente mag sinds 2022 soms aanschuiven.
Dat doet wethouder Oud namens de gemeenten Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Haarlem, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Velsen.

„We delen de zorgen van inwoners uit de regio”, zegt hij. „De economische belangen van Schiphol en de leefbaarheid van de omgeving zijn uit balans.”
„In onze regio heb je te maken met twee banen naast elkaar (de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, red.).”
Daarover praat Oud met grote spelers als Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, de provincie en het Rijk. Drie punten hebben zijn prioriteit: herkenbare normen, de beleving
van inwoners en een gehele nachtsluiting.

Herkenbare normen
Langs een snelweg staan geluidsschermen tegen de herrie van voorbijrazende auto's. In de lucht wordt zo’n scherm lastig. „We willen een norm op de gevel. Als een vliegtuig
langs vliegt, wil je weten wat dat betekent voor de overlast per woning”, legt wethouder Oud uit.
„Nu kan je denken dat je te veel hinder hebt. In de praktijk valt dat nergens aan te toetsen. Omdat vliegtuiggeluid over een jaar wordt berekend, sta je met lege handen.”
Inwoners maken aanspraak op bescherming als er een norm komt. „Dan kun je met een decibelmeter op je gevel zeggen: ’Ho eens, ik heb feitelijk te veel hinder op mijn woning’.

Daarna kan er gekeken worden naar maatregelen of compensatie.” Mogelijke maatregelen zijn hoger vliegen, een andere route of een glijvlucht naar beneden zodat het motorvermogen minder hoorbaar is. Compensatie kan eruit zien als isolatie voor de woning of een geldbedrag.
De tweede prioriteit van de wethouder is de beleving van inwoners onder de aandacht brengen. Het nieuwe geluidssysteem moet niet alleen gaan over het aantal decibellen.
„Het moet verrijkt worden met randvoorwaarden.”

Het aantal pieken, bijvoorbeeld. „Heb je twee piekuren in de ochtend? Of drie of vier? En hoe lang heb je last van die decibellen? Hoeveel tijd zit er tussen de vluchten? Wat is het
maximaal aantal vliegtuigen aan de randen van de nacht?” Ook moet er gekeken worden naar het aantal uren rust dat inwoners hebben.

Zestig per uur
„In onze regio heb je te maken met twee banen naast elkaar (de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, red.). Er zit drie kilometer verschil in, maar in Limmen hoor je ze alle
twee. Dat lijkt alsof er zestig vliegtuigen per uur over je hoofd vliegen.” De gemeente wil dat het Rijk stopt met jaargemiddelden nemen van het aantal vliegbewegingen. En dat alle onderdelen van geluidshinder een plek krijgen in het nieuwe geluidssysteem.

Uit de GGD Gezondheidsmonitor blijkt dat inwoners stress en hartritmestoornissen oplopen door slapeloosheid. Op dit moment landen er 's nachts zowel passagiers- als
vrachtvluchten. „Als regio zetten we volledig in op een nachtsluiting van tenminste 00.00 uur tot 5.00 uur”, zegt Oud. „Daarin krijgen we zelfs bijval van Schiphol. Dan zou je denken dat het zo geregeld is. Maar er spelen zoveel belangen en het ministerie is het bevoegd gezag.” Het Rijk onderzoekt de nachtsluiting. „In Haags jargon betekent dat: we gaan kijken of we
dit mogelijk kunnen maken.”
De nachtsluiting was bijna werkelijkheid door de geplande krimp van Schiphol in 2024. Nu demissionair minister Harbers het krimpplan in de ijskast heeft gezet, staat de
nachtsluiting ernaast. „Maar waar het eerst voorzichtig was: ’Misschien een gedeeltelijke nachtsluiting’, is het vanuit de regio nu een volledige nachtsluiting. Daar moeten we de economie niet mee schaden. Er moet gekeken worden naar wat er nog wel kan dat écht goed is voor onze welvaart. Die vlucht vanuit Barcelona om 4 uur 's nachts is dat in ieder geval niet.”

Waterbedeffect
Een volledige nachtsluiting betekent toch volledige stilte? Daar zitten een aantal haken en ogen, legt de wethouder uit. „Op het moment dat je de hele nacht dicht gooit, moeten die
vliegtuigen ergens heen.” Schiphol heeft vijf landingsbanen. Wanneer de twee primaire banen vol zitten, wordt er op secundaire banen gevlogen. „Daarvan wordt gezegd dat ze
voor nog meer overlast zorgen dan de primaire banen.” En als er 's nachts helemaal niet meer gevlogen wordt op de primaire banen, worden het dagvluchten op de secundaire banen. „Dat waterbedeffect wil je voorkomen.”
Een ander risico is dat de drukte zich concentreert aan de randen van de nacht. „Het is niet de bedoeling dat ze om vijf over vijf met tientallen binnenvliegen. Schiphol heeft de
ruimtelijke capaciteit niet om zoveel vluchten in een korte tijd af te handelen.”

Korte klap
Oud geeft toe dat het voor inwoners een kwestie van een lange adem is. Op korte termijn zitten ze nog steeds in de vliegtuigherrie. De wens van de negen gemeenten is dat het Rijk de drie prioriteiten versneld in uitvoering brengt. Over een concrete termijn kan wethouder Oud niets zeggen. „We creëren alleen maar teleurstelling als we heel stoer gaan zeggen: ’Kijk, dit hebben wij over twee jaar geregeld’. Dan houden we de inwoner en onszelf voor de gek.”

De winst in dit dossier zit niet in de korte klap.

.„Het is het continu herhalen van je kernboodschap: een betere leefomgeving voor onze inwoners in balans met de economie. Als je dat blijft herhalen, gaat het Rijk op een
gegeven moment wel bewegen.”

Bewonersonderzoek
Voor de inwoners van de omgeving van Castricum is het sinds begin dit jaar geen moment stil. Ze ervaren twee keer zoveel geluidsoverlast door Schiphol dan vorig jaar.
Dat blijkt uit een enquête die Limmer Hans van Willenswaard verspreidde in de regio namens Bewonersgroep Vlieghinder Limmen e.o. 95 procent van de bijna zeshonderd deelnemers geeft aan last te hebben van laagvliegende, op Schiphol landende vliegtuigen. 91 procent ervaart sinds januari een toename van de overlast. Het is vooral het deel dat laag vliegt. Dat op 600 meter overkomt.

Krimp Schiphol
De krimp van Schiphol naar 460.000 vluchten per jaar is voorlopig uitgesteld. Dat deed demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vorige maand na kritiek van de Europese Unie en de Verenigde Staten. Volgend jaar kunnen er nog steeds 500.000 vluchten via Schiphol gaan.

Bekijk bericht op "epaper.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

"Uit de GGD Gezondheidsmonitor blijkt dat inwoners stress en hartritmestoornissen oplopen door slapeloosheid. Op dit moment landen er 's nachts zowel passagiers- als
vrachtvluchten. „Als regio zetten we volledig in op een nachtsluiting van tenminste 00.00 uur tot 5.00 uur”, zegt Oud. „Daarin krijgen we zelfs bijval van Schiphol."

Volgens mij is deze mijnheer de weg kwijt. Een nachtsluiting van 00:00 - 5.00 uur, goed voor de nachtrust van omwonenden slaat nergens op. Daar word je helemaal gestoord van. Tot 24:00 uur doe je geen oog dicht om vervolgens om 05:00 uur door een tsunami aan geluidsherrie gewekt te worden.
Wat deze mijnheer doet, is het papegaaien van het standpunt van het opperhoofd van Schiphol!

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Toevoeging op bovenstaande.
Door mijn irritatie over het benoemen van een belachelijke nachtsluiting in het artikel van onze omwonende vertegenwoordiger in deze, ben ik helemaal vergeten te vermelden wat wel een redelijke nachtsluiting is, namelijk die van 23:00 uur tot 19:00 uur.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Ik heb voor dit scenario al in 2021 gewaarschuwd in Uitgeest. Er zijn normen, namelijk Lden en Lnight, maar de grenswaarden zijn veel te hoog gekozen om de luchtvaart maximaal te laten groeien. Ook is het zo, dat deze normen geen bescherming bieden tegen een enorme toename van iets minder lawaaiige toestellen, wat de sector steeds als de oplossing door ‘stillere’ vliegtuigen noemt. De meeste gemeenten in de regio Kennemerland hebben zich volledig laten besodemieteren door de sector en de overheid, die grossieren in mooie praatjes. Hier werd in 2000 al voor gewaarschuwd door Prof. Berkhout bij de instelling van de nieuwe geluidsmaten en het handhavingsstelsel.

Men wil de ‘balans herstellen’ door ‘optimale vast routes’ over onze regio te installeren, maar gaat er helemaal aan voorbij dat degenen die daaronder komen te wonen een voortdurende gekmakende herrie en alle toekom¬stige groei ook over zich heen krijgen. Een onrechtmatige opoffering van de leefomgeving van velen in dit land, maar wel passend in de huidige wetten. Trouwens, een ongestoorde nacht, die maar duurt van 00-05 uur is veel te kort. Vergeet niet dat na 05 men helemaal los zal gaan en daarna tot 00 in de nacht erop.

‘Oud geeft toe dat het voor inwoners een kwestie van een lange adem is. Op korte termijn zitten ze nog steeds in de vliegtuigherrie.’ Deze ‘lange adem’ duurt voor ons al 25 jaar en gaat gewoon door vooral onder die nieuwe vaste routes. Lees maar het ‘minderhinder’ plan en u zult het herkennen.

Neen mensen, er is maar een echte oplossing en dat is krimp en minder vluchten ook over ons heen! Helaas heeft u massaal op de PVV gestemd, ook in onze regio, en zal hier niets van terecht komen!