Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtuigen te dicht op elkaar tijdens nadering Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1135 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 18-08-2017 
hv_veiligheid_2282.jpeg

SCHIPHOL - Twee vliegtuigen van TUI en KLM, die beide de landing wilden inzetten op Schiphol, zijn elkaar afgelopen zondag te dicht genaderd. Luchtverkeersleiding Nederland doet onderzoek naar het incident en heeft het voorval gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).
Bij het voorval waren een Boeing 787-8 Dreamliner van TUI en een Boeing 777-200ER van KLM betrokken. De TUI-vlucht uit Curaçao naderde vanuit het westen, terwijl het KLM-toestel uit Johannesburg vanuit het zuiden kwam aanvliegen.

Volgens de luchtverkeersleiding kreeg de Dreamliner opdracht om koers 240 aan te houden, om op die manier in de rij aan te sluiten voor landing op de Kaagbaan. De bemanning herhaalde die opdracht ter bevestiging, maar door onbekende oorzaak week het toestel af naar koers 140, waardoor het in het pad van de Boeing 777 dreigde te raken. Door de manoeuvre ontstond een verlies van afstand tussen beide vliegtuigen.

De luchtverkeersleider bemerkte de afwijking en gaf beide toestellen opdracht om bij te sturen. Uiteindelijk naderden de vliegtuigen elkaar op een horizontale afstand van iets meer dan 3 kilometer, met een hoogteverschil van zo’n 180 meter. De norm is dat toestellen ter plaatse een horizontale separatie van 5,5 kilometer en een verticale afstand van ruim 300 meter hanteren.

Beide vluchten zijn zonder problemen geland, maar door de aard van het incident wordt nu een onderzoek ingesteld.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 18-08-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

Tja, dat vectoren gaat ook een keer mis. Er zijn inmiddels een groot aantal van dit soort incidenten. Verkort indraaien, voorkruipen en het faciliteren van de KLM ten koste van de veiligheid. Operationeel concept bij Heathrow is veel veiliger , en dan kunnen er ook nog eens CDA-vluchten uitgevoerd worden.

Geplaatst door anoniem

Ja dat klopt helemaal. Ook het vectoren maakt de afwikkeling van het vliegverkeer onnodig complex en legt extra druk op de verkeersleiders.
Maar dat zal nooit benoemd worden in onderzoeken naar de veiligheid van Schiphol. De onderzoeken dienen namelijk niet om de veiligheid te verhogen,ze dienen slechts als argument om gewenste veranderingen door te voeren ten koste van de omwonenden.

Geplaatst door Els Gasseling uit Uithoorn

... het verhaal dat er wel 15 keer per dag van baan wordt gewisseld, in het belang van de omwonenden, is ook zo'n verzinsel. Onwetende kamerleden geloven dat.
Zo worden veiligheid en hinderbeperking als tegengesteld belangen geframed.

Geplaatst door H.J. Meijer uit Elburg (woonde 8 jaar in Amstelveen-Amsterdam-Bu

Omdat het vliegverkeer werkelijk rampzalige gevolgen heeft voor de leefomgeving, de aarde, onze woonplaats, is het nog veel beter het gebruik van vliegtuigen totaal te ontmoedigen,
ermee te stoppen, behalve (misschien) voor echt nodige reizen, zoals die van 'Artsen zonder Grenzen', reizen voor Militaire doeleinden in vredesmissies etc., en enkele andere
nader te bepalen zeer noodzakelijke doelen. Het gepraat over vliegroutes is alleen maar een soort 'not in my backyard' (NIMBY), zoals bijvoorbeeld bij de aanleg van de Betuwespoorlijn aan de orde was.
Als ik er maar geen last van heb ........Maar de gasvormige draak kent geen vliegroutes, met vliegtuigjes als spuitbussen vol ellende (o.a. Ultrafijnstof, CO-2) worden we allemaal getrakteerd.
Nu speelt de ellende zich boven de hoofden van de mensen af en hierbij is economie de dominante religie.
In feite is er sprake van verkrachting: tegen de zin van het land storten de vliegtuigen zich op het land. Protest van de mensen op het land lijkt niet helpen. Het land kan geen kant uit,
het ligt wijdbaans te wachten en krijgt iedere keer weer een vliegtuig over zich heen. Infrastructuur vindt het wel lekker, er wordt goed aan verdiend.
De mensen kunnen geen kant uit, ze raken lamgeslagen. Mensen worden er letterlijk doodziek van. (No problem voor het Ministerie van Infrastructuur). Wat hier gebeurt is ook geheel in strijd met de Nederlandse Grondwet, Hoofdstuk 1, art. 21 en 22.1.
Ook de Grondwet wordt en passant verkracht.
Alleen de betalende passagiers zijn interessant voor de overheid. Gebleken is dat het gebruik van het vliegtuig als vervoermiddel ook niet goed is voor de mensen die er gebruik
van maken. Ze raken erdoor gestrest. En of dat ooit nog goed komt, is er maar zeer de vraag. Je had gehoopt dat je zou uitrusten, maar komt gestrest terug. 'De nieuwe Tantalus-kwelling'
De partij die aan de wieg van deze praktijk staat, heet VVD. Die levert de premier.
In het geval van een kort geding tegen de staat door 'Urgenda' en 'Milieudefensie', zijn zij al eerder in het gelijk gesteld.
Vervolgens doet de overheid er alles aan om de zaak op de lange baan te schuiven.
Zoek maar eens op wat er met 'denial industry' wordt bedoeld.
De eerste zondvloed kwam als 'water', de volgende als 'gas'; daar is geen houden aan.
De ruimtereis is 'naar de bliksem'.