Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtuigen te dicht bij elkaar. Luchtverkeersleiding neemt maatregelen op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 458 
|
 m.noordhollandsdagblad.nl 
Polderbaan_vanuit_de_lucht.jpg
Polderbaan gezien vanuit de lucht in noordelijke richting
Credit: Whowouldtell

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Ondanks het doorvoeren van een aantal verbeteringen bij de luchtverkeersleiding, zaten in december toch twee keer vliegtuigen te dicht bij elkaar tijdens parallel baangebruik op Schiphol. In totaal ging het acht keer ’mis’ dit jaar.

Het laatste incident vond plaats op dinsdag 24 december. Toen ging het om twee toestellen die tegelijk vertrokken vanaf de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan en bij het uitvliegen de officiële onderlinge afstand overschreden. Op 1 december, 2 juli en 28 januari ging het om landingen. Die vliegtuigen zaten te dicht bij elkaar tijdens de parallelle nadering vanuit het zuiden op de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan.

Soms gaat het mis op dezelfde baan, zoals op 9 oktober wanneer twee vliegtuigen naderen voor de Schiphol-Oostbaan. Op 3 augustus zijn het juist twee toestellen die gestart zijn vanaf de Polderbaan, waarbij het tweede vliegtuig sneller gaat dan de eerste. Na een doorstart vanaf de Buitenveldertbaan komt op 25 maart een vliegtuig door de harde wind te dicht in de buurt van een ander toestel dat al bezig was met de landing.

Miscommunicatie
In alle voorvallen was er geen sprake van een ’echt’ gevaarlijke situatie. Dat geldt ook voor de parallelle nadering op 5 februari op de Zwanenburgbaan en Polderbaan. Dat voorval was het gevolg van een miscommunicatie tussen beide naderingsverkeersleiders.

„Op basis van dit voorval en een aantal vergelijkbare voorvallen heeft LVNL een intern onderzoek uitgevoerd om alle onderliggende oorzaken van voorvallen rondom parallel naderen op Schiphol diepgaand te analyseren”, laat de luchtverkeersleiding weten. „De uitkomsten van dit onderzoek hebben geleid tot het doorvoeren van een aantal verbeterpunten zoals extra aandacht voor de specifieke procedures voor parallel naderen bij zowel luchtverkeersleiders als piloten, het onderzoeken van technologische mogelijkheden ter verdere ondersteuning van luchtverkeersleiders en het beter monitoren van de parallelle operatie om hiervan te leren.”

Waarom het dan twee keer deze maand weer fout ging, is de LVNL nog aan het uitzoeken. In 2018 waren er op Schiphol maar twee voorvallen van toestellen die te dicht bij elkaar zaten en in 2017 zeven keer. Dat op een aantal van 250.000 landingen en 250.000 starts per jaar. Maar ieder incident is er een teveel, want het kan een keer verkeerd aflopen.

Doden
Wereldwijd ging het afgelopen jaar twintig keer flink mis, waarbij volgens Aviation Safety Network 283 doden vielen. Het jaar ervoor waren er 15 ongevallen met 556 doden. In beide jaren ging het om een 737 Max die neerstortte (Indonesië en Ethiopië) en waarbij iedereen aan boord om het leven kwam. Sinds het laatste ongeval staan wereldwijd alle 737 Max aan de grond, zoals twee toestellen van TUI op Schiphol.

Bekijk bericht op "m.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Twee parallelle banen (Polder- en Zwanenburgbaan) vormen nu al operationeel een ernstig verhoogd risico.
En Schiphol, als opdrachtgever aan adviesbureau To 70, hebben in al hun wijsheid bedacht dat er nog wel een parallelle Polderbaan tussen kan. Dit idee is zelfs zo serieus, dat ze het onaangekondigd breeduit hebben presentatie aan de ORS en ook nog eens geplaatst is in de landelijke dagbladen.
Deze idioten neem je toch niet serieus. Levensgevaarlijke lieden.Volgens mij wordt het hoog tijd dat ze even langs de dokter moeten en daarna preventief opsluiten met levenslange TBS.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

PLUS STRAKS VAAK ELKE 70 SECONDEN PARALLEL NAAR DE BANEN...................

I&W en Defensie hebben bij LVNL apparatuur geplaatst waarmee straks nog dichter opeen, zelfs om de 70 seconden, laagvliegend geland gaat worden.

Dit als onderdeel van een luchtruim herziening, gebaseerd op maximale capaciteit en exploitatie van het luchtruim en blijkbaar de methodiek van "collateral damage" of wel extra "gevolgschade" die burgers - vanwege het economisch gewin van de sector - aangedaan mag worden.

Gaat politiek Den Haag dit straks in de nieuwe Luchtvaartnota bekrachtigen, zo lijkt de vraag?

Het gaat zelfs zo ver dat deze maximale vliegfrequentie wordt gepresenteerd als een manier om de beleving van vlieglawaai positief te beinvloeden: een egaal geluidsgordijn met minder pieken zou beter te verduren zijn, zo heet het..............................

Geplaatst door Jos

Het probleem is dat de LVNL stuurt op capaciteit en efficiency boven veiligheid. Dit zie je terug komen bij veel van de incidenten. Vliegtuigen die verkort indraaien omdat ze snel willen landen, afwijkende uitvliegroute´s om de capaciteit te verhogen, landen op de Buitenveldertbaan in combinatie met gebruik andere banen waardoor er weinig ruimte is voor doorstarts , enzovoort. Verder is er nog heel weinig opvolging gegeven aan de adviezen van de OvV, veel is nog slechts in studiefase. OvV constateert structurele problemen met de ligging en lay-out van Schiphol en adviseert een fundamentele discussie over de mogelijkheden en onmogelijkheden op Schiphol. T070 (u vraagt wij draaien bureau voor de luchtvaart) komt echter met de 2 extra banen waardoor de complexiteit waarvoor de OvV waarschuwt alleen maar toeneemt.

Geplaatst door Marc uit Almere

En weer wordt er op zowel de Polderbaan als de Buitenveldertbaan baan geland. Weer Mega druk boven het drukbevolkte Almere! Deze 2 banen staan haaks op elkaar, maar toch ivm een beetje zijwind kiest LVNL ervoor om ook de buitenveldertbaan in te zetten. Belachelijk! Het is gewoon te druk! En er zijn plannen voor een 2e Polderbaan?!?! Het lukt nu niet eens om de Aalsmeerbaan in te zetten, laat staan een 3e parallelle baan. Ook goed voor de veiligheid trouwens. Het zou triest zijn als een vliegtuigcrash nodig is om deze waanzin van een overvol luchtruim in drukbevolkt gebied aan te pakken.



Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.