Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtuigen moeten op Schiphol aan stopcontact (en meer)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1848 
|
 NHD 
me_vliegveld_IMG_0720.jpg


Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Vliegtuigen die op Schiphol aan de gate staan, zijn verplicht om de staartmotor uit te zetten en over te schakelen op stroom voor de verlichting en de airco. Maar een op de tien doet dat niet. Zodoende zijn 25 maatschappijen aangeschreven door de inspectie en is één keer een dwangsom opgelegd.

Dat meldt de inspectie leefomgeving en transport in het jaarverslag. De regels over het stroomgebruik zijn bedoeld om de uitstoot van stikstof terug te dringen. Die moet tussen 2010 en eind 2015 halveren op de luchthaven. Piloten worden verzocht om na de landing één van de motoren uit te zetten tijdens het taxiën.

Dwingender is het gebruik van stroom. Wanneer een toestel een uur aan de gate staat en al die tijd de staartmotor gebruikt voor elektra en de airco, is dat vervuilend en geeft herrie. Een alternatief zijn aggregaten op het platform, maar die dieselmachines zijn ook vervuilend. Daarom is Schiphol verplicht stopcontacten voor de vliegtuigen te maken bij de gates.

De inspectie houdt die aanleg scherp in de gaten en dreigt komende zomer met een dwangsom wanneer vertraging ontstaat. Inmiddels zijn er 63 klaar rapporteert de inspectie, maar volgens de luchthaven zijn het er al 69.

Een groter probleem is echter dat maatschappijen de walstroom niet gebruiken. Het gaat niet om incidenten. Maar liefst één op de tien toestellen wordt niet aangesloten. In totaal 25 maatschappijen kregen een waarschuwingsbrief en één een dwangsom.

Stiekem in de nacht

Een dwangsom van 15.000 euro heeft een andere maatschappij gekregen omdat meermalen zonder geldige reden in de nacht (na 23 uur) werd geland, terwijl daarvoor geen landingsrechten waren. De inspectie stuurde ook een waarschuwingsbrief naar één maatschappij omdat in de nacht van de vastgestelde route is afgeweken door de piloot.

De luchtverkeersleiding wordt mogelijk ook aangepakt omdat die in de nacht te vaak piloten opdracht gaf om anders te vliegen, waardoor mogelijk meer herrie is ontstaan voor bewoners.

De totale geluidsbelasting van de luchthaven is slechts bij één handhavingspunt overschreden en wel bij Leimuiden. Maar die afwijking is een gevolg van het nieuwe systeem van vliegen volgens afspraak, waarbij vooral de Polderbaan en Kaagbaan worden gebruikt. Dat systeem wordt dit jaar vastgelegd in wettelijk regels.

Bekijk bericht op "NHD "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

"HET GAAT OM INCIDENTEN"

Opvallend dat over meerdere incidenten waarbij boven de BUCH (PVRC) regio gevaarlijke situaties ontstonden rond het "parallel aanvliegen" als onderdeel van het VVA systeem met geen woord wordt gerept.

Elke keer mogen bewoners "opgelucht ademhalen" en bij navraag door de Milieufederatie werd eenvoudigweg gesteld dat elk incident slechts apart en dus niet in samenhang wordt bezien.
Wie e.e.a. signaleert en de onvoldoende horizontale scheiding (of met factor 10 overschrijden van veiligheidsmarges) meldt, wordt niet of nauwelijks serieus genomen. Blijkbaar is tegelijk met het naar het tweede plan verwijzen van de veiligheid nu een "collateral damage" gangbaar om de kwantitatieve groei via prijsvechters en maximale "efficiency" door te drukken?

Het meest opvallend is wel het stilzwijgen van de verantwoordelijke politici, bestuurders en ORS vertegenwoordigers. Of zou dat te maken hebben met de beslotenheid van de vergaderingen die door aspirant voorzitter Hans Alders (met 30 bijbanen en voor elke betrokken sector: luchtvaart, pensioenen, energie, Prorail enz.) eenvoudigweg wordt opgelegd?