Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtuigen moeten en kunnen veel dichter op elkaar landen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 435 
|
 telegraaf.nl 
hv_veiligheid_2284.jpeg

Door Paul Eldering

Brussel - Het Europese luchtruim gaat op de schop. Nieuwe technologie moet ervoor zorgen dat vliegtuigen veilig dichter op elkaar kunnen starten en landen en directer van A naar B mogen vliegen.

Als er niets gebeurt, loopt het luchtverkeer komend decennium vast. Er ontstaan dan 15 keer zoveel vertragingen als nu en veel meer luchthavens zullen dichtslibben. Dat blijkt uit een voorstel van het publiek-private samenwerkingsverband Sesar (Single European Sky ATM Research) aan de Europese Commissie. ATM staat voor luchtverkeersleiding.

De vertragingen in het Europese luchtruim stijgen al fors. „Sinds 2013 is het tijdverlies al verdrievoudigd. Het moet snel beter om meer ellende te voorkomen”, vindt Eurocontrol-baas Eamonn Brennan, één van de Sesar-oprichters.

Een kwart van de 11 miljoen vluchten in Europa heeft volgens hem last van vertragingen van meer dan een kwartier. „Gemiddeld komen passagiers op die vluchten bijna een uur later op hun bestemming. Dat willen we flink gaan terugbrengen.”

Begeleiden

Topman Michiel van Dorst van Luchtverkeersleiding Nederland onderschrijft het voorstel. „We zijn druk bezig met een omschakeling naar meer automatisering. Zo installeren we in april elektronische vluchtstrips in de toren van Schiphol, zodat onze verkeersleiders de vliegtuigen efficiënter begeleiden.”

"Schade vertraging loopt in de miljoenen"


Van Dorst laat weten dat het luchtruim opnieuw wordt ingedeeld. „Voor 2023 is dat in Nederland klaar. We werken nauw samen met buurlanden en Defensie. In heel Europa moet de vliegcapaciteit fors omhoog, bijvoorbeeld met nieuwe methoden om de afstand tussen aankomende vliegtuigen te verkleinen bij harde wind. Dat kan met scheiding op basis van tijd in plaats van afstand. Daardoor worden we minder afhankelijk van het weer.”

Daarnaast wordt de gevaarlijke ’zogturbulentie’ bij vertrekkende vliegtuigen volgens Van Dorst aangepakt. Door deze wervelwinden achter elk toestel kan de volgende in problemen komen. Door extra te letten op de weerstand van vliegtuigtypen kan de afstand fluctueren.

Onbemand

„Ook moet er een oplossing komen voor het risico van drones. Daarvoor wordt een eigen verkeersleiding UTM opgetuigd, waarbij de U staat voor onbemand. Eind dit jaar kiezen we een leverancier om het commerciële vliegverkeer rond Schiphol en regionale vliegvelden digitaal te beschermen”, aldus Van Dorst.

Luchtvaartkoepel IATA verwacht dat het aantal passagiers wereldwijd rond 2035 zal zijn verdubbeld tot acht miljard. Alleen al in het Europese luchtruim gaat het volgens het Sesar-rapport om een toename van 50 procent van het aantal vluchten, tot 16 miljoen per jaar. Schiphol handelt dit jaar een half miljoen starts en landingen af. De Nederlandse vlieggroei richting 2035 is (politiek) nog onzeker.

Directeur-generaal transport Hendrik Hololei van de Europese Commissie wijst op andere knelpunten, zoals lawaai, stakingen, extreem weer en tekort aan luchtverkeersleiders. „De schade van alle vertragingen loopt in de miljarden. Daarom omarmen we de nieuwe plannen. Ons doel is gemiddeld maximaal een halve minuut vertraging per vlucht in 2035.”

Airbus heeft een techniek gelanceerd, Future Air Navigation System (FANS), waarmee vliegtuigen altijd vierdimensionaal gevolgd kunnen worden op de grond. Het luchtruim kan zo beter benut worden. Met easyJet is dit jaar een proef gestart. Ook Air France, Iberia, British Airways, Thomas Cook, Wizzair en Novair doen mee met experimenten in de A320.

Verdwijnmysteries als MH370 zouden daarmee verleden tijd moeten zijn. Datzelfde zegt satellietexpert Inmarsat, die samen met de European Space Agency het Iris-systeem uitrolt om de navigatie van vliegtuigen te begeleiden. „In 2020 gaan we testen. Er kan nauwkeuriger en veiliger worden gevlogen met 50 procent meer luchtverkeer.”

Opmerking redactie vlieghinder.nl: in het originele artikel is beeldmateriaal opgenomen. De tekst kan ook gesproken worden beluisterd.



Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door wim

"Nieuwe technologie moet ervoor zorgen dat vliegtuigen veilig dichter op elkaar kunnen starten en landen en directer van A naar B mogen vliegen".
Toch nog iets positiefs. Einde netwerk KLM. Het aantal vluchten op Schiphol kan dan drastisch naar beneden.
Maar dat ze op een afstand van 10 seconden van elkaar gaan vliegen ben ik geen voorstander van.



Geplaatst door Jaap

Misschien nog iets over de uitstoot van broeikasgassen? Of vergeten we dat gemakshalve maar even. De winst door kortere routes wordt binnen de kortste keren door de groei van het aantal vluchten om zeep gebracht.
En misschien kan bij de automatisering van de luchtverkeersleiding ook eens gekeken worden of er meer CDA geland kan worden en steiler (liefst in één ruk door naar kruishoogte) gestegen kan worden. Kortom: hoger aan- en wegvliegen, zodat geluidsoverlast minder wordt.

Geplaatst door Bob

Nu al om de 2 min belast met herrie. Moet dat dan nog korter worden? Een groei van 50% is een echt rampscenario voor de leefomgeving!

Geplaatst door Marc

Het is onbegrijpelijk om op de radar elke keer weer te moeten constateren dat het luchtverkeer grote omwegen maakt richting landingsbanen. Een voorbeeld zijn de S vormingen vliegbewegingen boven midden Nederland:
Vanuit het zuiden (Frankrijk, Spanje, Italië) vliegt men naar het noorden (voorbij schiphol) richting de Flevopolder om vervolgens bij Lelystad te keren en over Almere af te dalen naar het zuiden om bij Bodegraven/Woerden weer een bocht te maken naar het noorden om weer richting Schiphol aan te vliegen en op de Polderbaan/Aalsmeerbaan te kunnen landen. Had men niet rechtstreeks naar de baan kunnen vliegen? Nu vliegt men honderden kilometers om wat betekent duizenden liters extra en kerosine (1500 a 2000L per 100km), nog meer luchtvervuiling en vlieghinder. BIZAR!!! Hopelijk komt hier snel een einde aan!!

Geplaatst door anoniem2

Als ik het plaatje in het artikel lees dan staan er afstanden in. Moet het aan al deze afstanden voldoen of alleen 1 van de 3?
Als allemaal, mogen ze dan uberhaupt wel paralel landen op zwanenburgbaan en polderbaan? Ze vliegen naast elkaar met maar 1,7km er tussen?

Geplaatst door Annelie

ja joh, nog dichterbij.

Geplaatst door Annelie

Ik zet mijn huis morgen nog te koop...hahaha moet je voorstellen dat ze dit menen, dan kun je er beter meteen een eind aan maken...

Geplaatst door Annelie

TE KOOP: leuke woning in Amstelveen. Met tuin. Tuin helaas onbruikbaar en huis alleen te bewonen met speciale oordoppen in. U gaat wel wat eerder dood als u dit huis koopt. Aan de andere kant kunt u dan wel weer lekker goedkoop met vakantie blijven gaan om ergens anders uw geluk te zoeken. Verder prima huis, en u kunt uw vliegtuig zonder vergunning voor de deur parkeren.

Geplaatst door Jaap

@Marc Ik ben ook "slachtoffer" van die S-bochten en ik heb hierover navraag gedaan. Omvliegen is nodig omdat er in het midden van ons land een groot gebied voor de burgerluchtvaart zeer beperkt beschikbaar is. Dat luchtruim is namelijk gereserveerd voor militaire doeleinden (vliegbasis Volkel). Soms kan men er in de weekenden wel vliegen.
Bij de komende herindeling van het luchtruim gaat men bekijken of dat kan veranderen, want dat omvliegen kost de maatschappijen kerosine en dus geld. Waarschijnlijk gaan die militaire activiteiten verplaatst worden. Er is dus hoop.
Maar wat de herindeling nog meer gaat inhouden, is voorlopig nog een verrassing; laten we hopen geen onaangename...….

Geplaatst door Janna

Ik kan vandaag weer niet ademhalen van de kerosine dampen!
Als Schiphol de bewoners gewoon weg pest dan wel uitroeit door ons ziek te maken dan kunnen ze lekker uitbreiden!