Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtuigen met biofuel streepje voor op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 316 
|
 elsevierweekblad.nl 
Vliegtuigen met biofuel streepje voor op Schiphol

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat ziet biobrandstof als het enige alternatief voor het verduurzamen van de luchtvaart. Zij wil deze brandstof subsidiëren en overweegt toestellen die deze brandstof tanken, voorrang te geven op Schiphol. Van Nieuwenhuizen zegt dit deze week in Elsevier Weekblad.

Bio-brandstof, ook wel biofuel, is een mengsel van traditionele kerosine en plantaardige stoffen. Veelal wordt afgewerkte bakolie of frituurvet gebruikt. Deze brandstof reduceert de CO2-uitstoot met tachtig procent. Probleem is wel dat biofuel twee keer zo duur is als gewone kerosine. De proefvluchten begonnen in 2009. Op dit moment beslaat biofuel slechts één procent van de wereldwijd verstookte vliegtuigbrandstof.

Van Nieuwenhuijzen werkt aan een nieuwe Luchtvaartnota. Daarin geldt de opening van vliegveld Lelystad als heet hangijzer. Maar de nota zal over veel meer gaan: de toekomst van de luchtvaart, die anders dan het wegverkeer, niet kan overschakelen op elektriciteit uit wind- of zonne-energie.

In Elsevier Weekblad noemt minister Van Nieuwenhuijzen de verdere ontwikkeling van biobrandstoffen ‘onvermijdelijk’, ‘essentieel’ en een ‘belangrijke bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het kabinet’.

Meer aandacht voor biofuel
De minister vindt dat luchtvaartmaatschappijen die biofuel verstoken meer ruimte moeten krijgen op Schiphol. Van Nieuwenhuizen: ‘Het verdelen van de capaciteit op Schiphol is aan allerlei regels gebonden. Het inzetten van duurzaamheid als selectiviteitscriterium is een aspect wat nadere analyse behoeft en zou wat mij betreft onderdeel moeten uitmaken van een bredere duurzame strategie voor de luchtvaart. Dit wordt uitgewerkt in de nieuwe Luchtvaartnota.’

De minister is verder bereid de opmars van biofuel te subsidiëren, ook omdat Nederland een belangrijke leverancier kan worden. In het artikel zegt KLM-manager Boet Kreiken dat de luchtvaart nog zeker dertig jaar afhankelijk blijft van kerosine en dat tot die tijd het bijmengen met biofuel het groene alternatief is. Boeing-specialist Darrin Morgan zegt dat de productiekosten van biofuel voortdurend dalen, terwijl de raffinage van aardolie voor kerosine steeds duurder wordt. Hij voorziet dat biofuel de kerosine verdringt.

Bekijk bericht op "elsevierweekblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Hé hé, het hoge woord is er eindelijk uit. De regering gaat biofuel subsidiëren. Dus alle subsidies op een rijtje geen btw op tickets, geen btw en ecotax op kerosine, geen btw op biofuel en nieuw met stip op 1, subsidie (die u en ik betalen) op biofuel.

Geplaatst door gerard

Met biofuel woon je de aarde uit.
Het verkleint de voor de overleving van de aarde essentiële biodiversiteit en verdringt ruimte die nodig is voor het laten groeien van gewassen voor het voeden van de mensheid. Het is een race to the bottom.

Geplaatst door Jos

De zoveelste marktverstorende maatregel door een minister van een partij die voor marktwerking en tegen subsidies is. Laat de luchtvaart en overige vervuilers C02 rechten kopen. De vervuiler betaalt, het meest simpele, doeltreffende en eerlijke mechanisme. Maar nee. luchtvaart moet zo nodig gestimuleerd worden ten koste van de belastingbetaler en de leefomgeving.

Geplaatst door Wim

En bereken het door in de ticket prijs.

Geplaatst door Michel

Bio-fuel..........Wat een dooddoener is dat zeg! De ‘verdeel en heers’ strategie is grenzeloos, trap er niet in want die bio troep is gewoon gemixed met ordinaire gewone kerosine.........Net als is Frankrijk met de e30 benzine, alcohol erin schudden en hupsakee Bio brandstof.......wat een lachertje is dit.

Geplaatst door anoniem1

Leuk voor de klm die net een biofuel bedrijf heeft opgericht. Makkelijk ondernemen op deze manier,de markt doet er niet meer toe. Naar andere oplossingen gaat niet meer gekeken worden,de keuze is gemaakt en de vervuiler gaat wederom niet betalen.

Het olifanten gras dat zo vaak genoemd wordt als middel tegen geluidsoverlast (zou het echt helpen?),dat wordt ook gebruikt voor de productie van biofuel. Echt super slim bedacht,

Geplaatst door Griese JH

@ Gerard , Juist Helemaal gelijk , VVD blijft VVD kennelijk, Graaien maar , Graaien maar , IKKE IKKE heb het voor elkaar !

HOE GAAN CU en d-66 hier op reageren ?

Geplaatst door Frans

Is die minister nu echt zo onintelligent dat ze biobrandstof gaat promoten. Daar schrik ik van. Tjonge, tjonge, lees toch eens de berichten hierover van deskundigen. Bio brandstoffen verpesten het klimaat nog veel meer dan fossiele brandstoffen (waar we ook zo snelmogelijk van af moeten).