Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtuigen Lelystad Airport hoger over Ede; nieuw probleem Veenendaal en Rhenen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1300 
|
 gelderlander.nl - 10-02-2022 
1024px-Lelystad_Airport_control_tower.jpg
Verkeerstoren Lelystad Airport
Credit: Bennie91

Door Arnold Winkel

Vliegtuigen die van en naar het nog te openen vliegveld Lelystad Airport vliegen, gaan wellicht voor minder overlast zorgen in Ede en naaste omgeving. Dat zei de Edese wethouder luchtvaart Leon Meijer donderdagavond.

In antwoord op vragen van Ellen Out (GroenLinks) vertelde Meijer dat zoals de zaken er nu voorstaan, de vliegtuigen niet meer horizontaal op 2.700 tot 3.000 meter over Ede vliegen als ze zijn opgestegen van Lelystad Airport.

,,Ze stijgen vanaf Apeldoorn verder door”, aldus Meijer. ,,Andersom wordt de daling ook later ingezet. Zo bezien hebben onze bemoeienissen tegen het laagvliegen boven Ede effect gehad. Het is nog wel onduidelijk hoe hoog de vliegtuigen wel over Ede komen en wat dit inhoudt voor de leefbaarheid in Ede en omgeving.”

Vanaf Schiphol eerder naar het zuiden
Meijer signaleert wel een ander probleem. Dat heeft te maken met het veranderen van de vliegroutes vanaf Schiphol naar Zuid-Europa.

,,Vliegtuigen vliegen nu nog eerst naar het oosten, naar Duitsland. Daar gaan ze dan zuidwaarts. Nu gaan ze al boven Nederland naar het zuiden.”

Dat zorgt volgens de wethouder weer voor nieuwe problemen. ,,Ze buigen zuidwaarts af boven de omgeving van Veenendaal en Rhenen en misschien een klein stukje van Ede. Hopelijk komen we hiermee niet van de regen in de drup.” Meijer kondigde aan ook hierover in gesprek te willen met Den Haag.

Het is nog wel onduide­lijk hoe hoog de vliegtui­gen wel over Ede komen en wat dit inhoudt voor de leefbaar­heid in Ede en omgeving
Leon Meijer, wethouder luchtvaart Ede

‘Ook vijf kilometer dramatisch’
Out was niet direct tevreden met de hogere overvlieghoogtes boven Ede. ,,Ook als ze op vijf kilometer hoogte overvliegen is de situatie nog dramatisch. En in hoeverre zijn er garanties”, vroeg Out zich af.

Stephan Nijenhuis (D66) wees erop dat vliegtuigen die op grotere hoogten verder stijgen, vaak voor meer overlast zorgen dan vliegtuigen die lager horizontaal vliegen. Meijer antwoordde dat het nog steeds niet zeker is of Lelystad Airport daadwerkelijk open gaat.

Eerder meende hij van niet. ,,Dat moeten we eerst weten. Daarnaast moeten we dus ook onderzoeken hoe het straks zit met de overlast van Schiphol. En we laten ons niet zomaar vertellen dat hoger vliegen ook minder overlast geeft.”

Gezamenlijk overleg
Ede zit in de persoon van Meijer bij alle overleggen die vanuit het Gelderse over Lelystad Airport worden gevoerd. Verder zitten onder meer de provincie, andere gemeenten, ondernemers, recreatiebedrijven, De Hoge Veluwe en groeperingen die tegen het nieuwe vliegveld zijn om tafel.

Meijer erkende dat de problemen door Lelystad Airport voor Ede en omgeving dan misschien minder worden, maar dat hiervan op de Noord-Veluwe vooralsnog geen sprake is. ,,Voor Hattem en Heerde en omgeving is er nog weinig veranderd in de plannen.”

Bekijk bericht op "gelderlander.nl - 10-02-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Hoe werd de Polderbaan ook alweer aangekondigd? Als milieubaan toch, overlast zou verminderen toch?
Laat je niet foppen beste mensen op de Veluwe…………als die herrie er is gaat het niet meer weg en zal het alleen maar toenemen.
Vergeet niet de uitstoot van al dat vliegend gepeupel………..