Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtuigen in ’treintje’ naar landingsbaan: omwonenden Schiphol vrezen enorme toename lawaai

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1213 
|
 haarlemsdagblad.nl - 14-04-2023 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Annet van Aarsen

Omwonenden van Schiphol gaan in verzet tegen een nieuwe landingsprocedure die de Luchtverkeersleiding (LVNL) heeft ingevoerd. Het gaat om RECAT-TBS, een nieuw intelligent naderingssysteem waarmee vliegtuigen korter achter elkaar kunnen worden gezet, in het ’treintje’ naar de landingsbaan.
Matt Poelmans van de bewonersdelegatie in de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS): ,,Het komt erop neer dat de frequentie waarmee de vliegtuigen achter elkaar landen extra wordt opgevoerd waardoor het lawaai enorm toeneemt. Omineus is de afkorting van Times Based Separation TBS: omwonenden worden Ter Beschikking van Schiphol gesteld.’’ Hij kaart de kwestie vrijdag aan tijdens een bijeenkomst van de MRS.

Herriegoot
TBS is volgens de bewonersdelegatie een intensivering van de onlangs geïntroduceerde satellietnavigatie (PBN). ,,Daarmee wordt vliegverkeer in een ’herriegoot’ geconcentreerd over een vaste naderingsroute naar het vliegveld. Onder het mom van hinderbeperking wordt dus een maatregel ingevoerd die bedoeld is als ordinaire capaciteitsvergroting.’’

Tegen alle afspraken in - zegt Poelmans - is het intelligente naderingssysteem zonder advies van de ORS/MRS in het Schiphol Hinderreductieplan opgenomen. ,,Het past ook helemaal niet bij de huidige trend naar krimp en staat haaks op de eigen plannen van Schiphol dat al heeft ingestemd met de eerste stap naar vermindering van het aantal vluchten’’, meent hij.

De Luchtverkeersleiding vierde de ingebruikname van RECAT-TBS op 5 april, maar het systeem is al sinds eind januari in gebruik.

Lees ook Luchtverkeersleiding zet vliegtuigen korter achter elkaar:

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl - 14-04-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

FOUTE TREINTJES NAAR SCHIPHOL HUB ALOM GOEDGEPRAAT

De spoorwegen leverden een nieuwe CEO voor KLM en een peloton advocaten dwong I&W en kabinet vervolgens tot voortzetting van het groeimodel voor de HUB Schiphol. Verzelfstandigde Transport Autoriteiten en LVNL maken aldus volledig de dienst uit!

Terwijl in onze buurlanden het ERTMS veiligheidssysteem voor het spoor op schema ligt, is er door toedoen van I&W een vertraging tot maar liefst 2050 ontstaan. De noodzakelijke en tot beleid gemaakte vervanging van korte(re) vluchten door HSL verbindingen wordt zo bewust tegengewerkt en een ander soort "treintjes" voor straks hyper preferente Polder- en Kaagbaan ingezet. En dat op een moment dat in de landen om ons heen een ambitieus HSL net voor de toekomst wordt uitgelegd (zie: Change.inc)

Hoewel de I&W Commissie luchtvaart tijdig op de hoogte is gesteld van het elders in de wereld - zoals bij Brisbane door de Schiphol Group! - teisteren van omwonenden middels het "Next-Gen" /tbs hoogfrequent vliegsysteem, hult men zich daar net als de door Transport Autoriteiten MRA 2.0 en MRRTH opgeslokte Provincies en gemeenten in een onvoorstelbare struisvogelpolitiek. Maar liefst vier Provincies en bijbehorende gemeenten droegen intussen macht en middelen over naar de "NOVEX Regio Schiphol" met in het verlengde een nagestreefde "Holland Metropool" welke ook wel wordt aangeduid als: SCHIPHOLLAND.

Politiek en media hanteren verhullend taalgebruik ("treintjes") om een nieuwe achterstelling van bewoners - die door deze ellende getroffen gaan worden - te maskeren.

Aldus de stand van zaken anno 2023 in Nederland!