Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtuigen die ‘stil’ opstijgen van Eindhoven Airport maken niet minder herrie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 828 
|
 ed.nl 
tb_vliegrtuig_KLM-Cityhopper-PH-EZA.jpg

Door Rob Burg

EINDHOVEN - Het maakt voor de hoeveelheid herrie niet zo gek veel uit, hoe een vliegtuig vanaf Eindhoven Airport opstijgt: door eerst snelheid te maken en wat langzamer te klimmen, of juist langzamer te vliegen en steiler te starten; de methode waarvan verwacht werd dat deze minder hinder zou kunnen opleveren.

Tussen de twee ‘klimprofielen’ zit nauwelijks verschil in geluidsproductie. Dit blijkt althans uit een proef, die eind augustus werd gehouden en waarvan de resultaten de afgelopen maanden zijn onderzocht door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum.

Tijdens de pilot werden 175 starts door Ryanair vliegtuigen op de twee verschillende manieren uitgevoerd. De proef gebeurde op verzoek van omwonenden, die dit begin dit jaar inbrachten tijdens een door Defensie verzorgde masterclass. De omwonenden konden bij de vliegbasis kwijt hoe zij de geluidsproductie beleefden. Hiervan maakten 253 personen gebruik. Samen waren zij goed voor 1345 reacties.

Langer
Ook werden geluidsmetingen verricht op vijf plekken. Ook hieruit blijkt volgens Defensie niet dat er wezenlijke verschillen zijn tussen de twee klimprofielen. Sterker nog: het profiel dat er op gericht was om de hinder in de directe omgeving van het vliegveld terug te dringen -snel hoogte maken maar langzamer vliegen- had een wat averechts effect. Het geluid hield volgens de omwonenden langer aan. Dit klimprofiel heeft wel als voordeel dat de toestellen op een afstand van 5.500 tot 13.500 meter 200 meter hoger zitten en dus iets minder geluid maken.

Gelet op de uitkomsten heeft de luchtverkeersleiding besloten vooralsnog geen van beide klimprofielen verplicht te stellen.

Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Henk Bartels uit Wintelre

Overlast voor de omwonenden kan NOOIT worden verminderd zolang de vliegtuigen opstijgen en landen. Alleen als er minder wordt gevlogen. Onze eigen overheid verlangt van ons om zuinig te zijn met de fossiele brandstoffen (alle woningen van het aardgas en een elektrische auto gaan rijden). Tegelijkertijd blijft onze eigen betrouwbare overheid het vliegen subsidiëren met onze belastinggelden. Omwonenden betalen dus belasting en krijgen geluidoverlast en (ultra)fijnstof er voor terug. Uiteindelijk zal Moedertje Aarde het toch winnen van onze gekozen politici! Zou een oplossing kunnen zijn dat de vervuiler betaalt!

Geplaatst door Bas van den Born uit Wijk aan Zee

Deze proef resulteerde dus in eenvrije keuze tussen NADP 1 en 2, ( alleen Boeing 737 )
Mocht je de proef uitvoeren met een Boeing 777 of 747 dan is het resultaat giga anders. Dus dit advies kan niet zomaar meegenomen worden richting Schiphol. Want voor de andere types geldt een ander resultaat.