Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtuigen blijven laag over Zeewolde scheren

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1436 
|
 destentor.nl 
hv_geluidshinder_2813.jpeg

ZEEWOLDE - Vooralsnog blijven in de plannen voor de uitbreiding van Airport Lelystad de vliegtuigen laag (500-600 meter) over Zeewolde scheren.
De raadsfractie van Leebaar Zeewolde deed eind vorig jaar nog een poging om dat te voorkomen, maar die is gestrand.

De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft een streep door die suggestie gezet. Leefbaar Zeewolde pleit ervoor om de luchtverkeersdienst voor Lelystad Airport volledig samen te voegen met de luchtverkeersoperatie van Schiphol.

De gedachte is, dat bij volledige integratie van de luchtverkeersoperatie de routes van Lelystad Airport in het verlengde van die van Schiphol kunnen liggen. Dan kunnen ze ook door het luchtruim van Schiphol gaan, waardoor langdurig laagvliegen langs kernen zoals Zeewolde, niet nodig is.

Volgens de LVNL zijn de routes uitvoerig aan de orde geweest aan de Alderstafel, waarbij ook Zeewolde betrokken was. Bij het ontwerpen van de routes Lelystad is de Luchtruimvisie van het Rijk als uitgangspunt genomen. Hierin is beschreven dat het Schipholverkeer geografisch gescheiden wordt van regionaal vliegverkeer. Het voorstel van de raadsfractie is volgens de LVNL daarmee in strijd.

"Want uit onderzoek is gebleken dat het bedienen van de luchthavens Schiphol, Rotterdam en ook Lelystad vanuit één terminal 'manoeuvring areaop operationele beperkingen stuit", zo onderbouwt de LVNL zijn standpunt.

Er zijn naast Zeewolde meer gemeenten die grote vraagtekens plaatsen bij de uitbreidingsplannen van Airport Lelystad. Ook vanuit de bevolking wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen tegen het ontwerp luchthavenbesluit.

Vanuit Zeewolde zijn tientallen bezwaren ingediend, gevoed ook door een voorbeeldbrief van de fractie Leefbaar Zeewolde met daarin zeventien argumenten om de uitbreiding niet door te laten gaan. Ook in de gemeente Elburg leeft het verzet, evenals in Biddinghuizen, Dronten en Swifterbant aan de polderkant van het Veluwe- en Drontermeer.

Bekijk bericht op "destentor.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

2000-10.000 vluchten per jaar.
Dat is 6 vluchten per dag in het begin, oplopende tot 30 vluchten per dag later.
30 vluchten die komen hier per uur langs in de spits,
Toch wel opmerkelijk, Er wordt gesteld dat het met de vlieghinder van Schiphol allemaal wel meevalt en dat mensen "niet zo moeten zeuren" maar slechts een klein aantal vluchten is voldoende om de bewoners van diverse gemeenten in paniek te laten raken, en niet geheel onterecht overigens.
Misschien een goede ontwikkeling,hoe meer mensen last hebben van de vliegtuigen, hoe groter de kans dat er iets ten goede gaat veranderen.

Geplaatst door anoniem

Volgens de LVNL zijn de routes uitvoerig aan de orde geweest aan de Alderstafel, waarbij ook Zeewolde betrokken was. Bij het ontwerpen van de routes Lelystad is de Luchtruimvisie van het Rijk als uitgangspunt genomen. Hierin is beschreven dat het Schipholverkeer geografisch gescheiden wordt van regionaal vliegverkeer. Het voorstel van de raadsfractie is volgens de LVNL daarmee in strijd.


Maar het is helemaal geen regionaal verkeer.
Het is gewoon Schiphol verkeer. Lelystad wordt de 2e polder baan van Schiphol.
Dat heeft de telegraaf ons namelijk verteld.
En het verkeer wat naar lely stad gaat, dat is Schiphol verkeer. Ook dat word duidelijk gesteld,maatschappijen moeten van Schiphol verhuizen naar lelystad.
Lely stad is gewoon Schiphol oost, dus waarom zou dat plan dan niet mogelijk zijn?


Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

¨ Er zijn naast Zeewolde meer gemeenten die grote vraagtekens plaatsen bij de uitbreidingsplannen van Airport Lelystad. Ook vanuit de bevolking wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen tegen het ontwerp luchthavenbesluit. ¨

Eigenlijk mag ik dit wellicht helemaal niet zeggen, maar er zou gewoon een (volks)opstand moeten komen tegen de ongelimiteerde uitbreiding van de Schiphol-group met zijn handlangers.
Ik zie een Kopie van wat er is toegepast bij Schiphol.
Vrijwel alle bezwaren die de sector zouden kunnen belemmeren met de uitvoering van haar terroristische taak, namelijk het verspreiden van exorbitante herrie en vervuiling, worden niet ontvankelijk verklaard. Wellicht vanwege het feit dat de Nederlandse regering een marionet van de Schiphol-group is.

Hoezo democratie?

Zijn de mensen in bijvoorbeeld Zeewolde bij Schiphol gaan wonen?
Nee, Schiphol is naar Zeewolde toegekomen, verpakt in Airport Lelystad.
Zijn de mensen in bijvoorbeeld Uitgeest of Schoorl bij Schiphol gaan wonen?
Nee, Schiphol is naar Uitgeest en zelfs naar Schoorl toegekomen!

Hetzelfde speelt zich af in Brabant met als verpakte Schiphol: Airport Eindhoven.
Mensen: het kan en mag zo niet langer, Nederland wordt stil aan onleefbaar gemaakt door
de luchtvaartsector die in Nederland bedrijvenpark vrij spel heeft.

Het is de hoogste tijd voor een marionetten vrije regering.
Een regering die er ook is voor haar inwoners en niet enkel voor ´bedrijven´ zoals de Schiphol-group.



Geplaatst door Erwin von der Meer

Dit alles doet mij spontaan denken aan Geldermalsen en het door B&W geplande AZC. Formeel was er een inspraakavond enz. enz. Indien burgers gekozen zouden hebben voor een nette formele reactie enz. was het AZC er gewoon gekomen en wel volgens de formele/nette regels van het spel. Met die o zo nette formele spelregels was de uitkomst 100% voorspelbaar, t.w. het tot stand komen van het geplande AZC. Burgers hebben deze formele weg (met voorspelbare uitkomst) niet gekozen. Nee er kwam een soort volksopstand. Verre van netjes maar blijkbaar wel effectief.
Als dit voor de burgers nu nog de enige manier is om zichzelf tegen een overval te beschermen dan zij dat maar zo. Formeel niet netjes maar wel effectief. Wellicht dat het voor de bewoners van Zeewolde ook beter is om niet langer de formele weg (met voorspelbare uitkomst) te bewandelen maar een soort van volksopstand te organiseren. O.a. Geldermalsen heeft aangetoond dat dit blijkbaar werkt.

Geplaatst door Jaap

Ik kan de onrust van de bewoners van Zeewolde goed begrijpen. In het begin zullen 6 vluchten per dag het woongenot niet veel geweld aandoen. Maar Schiphol gaf 100 jaar geleden ook geen enkele overlast.

Geplaatst door anoniem

Kan nu ook de maatschappijen wat beter begrijpen, dat ze niet naar lelystad willen.
De status van hun vluchten gaat achteruit, het is nu geen Schiphol verkeer meer maar slechts regionaal verkeer.
En regionaal verkeer is onderschikt aan Schiphol verkeer en zal altijd moeten wijken voor Schiphol verkeer indien dat nodig is.

Hoe willen ze nu maatschappijen bewegen om naar lelystad te gaan?
Niet alleen het vage argument van "spook vliegveld", er is nu ook een concreet argument.
Hun vluchten krijgen een lagere status.