Vliegtuigen binnenloodsen op honderd kilometer afstand
Het is misschien wel een van de meest verantwoordelijke en gespecialiseerde banen ter wereld, die van luchtverkeersleider. En toch zijn ze op sommige vliegvelden overbodig.
In Amerika en Zweden worden vliegtuigen binnengeloodst door onbemande verkeerstorens, die op afstand worden bestuurd door slechts een persoon die op meer dan honderd kilometer afstand zit. Het enige wat hij doet is het besturen van een systeem met onder meer veertien hd-camera's en sensoren die vliegtuigen kunnen waarnemen, of het nu regent, sneeuwt of nacht is.
Het systeem werkt volgens de Zweedse defensiefabrikant Saab beter dan mensen: "De camera's en sensoren zien het vliegtuig in alle weersomstandigheden, beter dan het menselijke oog", zegt een woordvoerder tegen de BBC. Daarnaast is het systeem goedkoper, vooral voor kleine vliegvelden. Een luchtverkeersleider zou met behulp van het systeem meerdere vliegvelden in de gaten kunnen houden.
Ook voor militaire doeleinden
De Britse luchtverkeersleiding zegt dat deze technologie een revolutie kan betekenen voor de luchtvaart. Zij zijn in gesprek met meerdere fabrikanten over eventuele levering van zo'n systeem. Ook op het vliegveld van Leesburg Executive Airport in de Amerikaanse staat Virginia wordt er al mee gewerkt.
Behalve voor de burgerluchtvaart zouden op afstand bestuurbare luchtverkeersleidingstorens ook militair gebruikt kunnen worden. Door het systeem op een vrachtwagen te monteren zou het leger pop-up vliegvelden kunnen 'bouwen' in oorlogsgebied.
Saab zelf legt het in een promotiefilmpje uit. Zie onderstaande link naar het artikel.