Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtuig kan eigen accu nog niet torsen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 92 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
vvd_verboden_in_te_rijden.png

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

Elektrisch vliegen met passagiers duurt nog jaren

DELFT - Nederland moet voorloper worden als het gaat om elektrisch vliegen, en zo vervuiling en herrie terugdringen. Dat hebben D66 en VVD aan minister Van Nieuwenhuizen voorgesteld. De ontwikkelingen zijn in volle gang, maar voor de commerciële luchtvaart zijn stekkervliegtuigen nog heel ver weg.

Het gaat volgens techneuten van TU Delft en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR met name toe naar hybride toestellen die deels op stroom vliegen (en taxiën) en deels op kerosine of biobrandstof. Ook waterstof is volgens experts Joris Melkert (TU) en Martin Nagelsmit (NLR) een optie.

Elektrisch taxiën bespaart al veel CO2-uitstoot, fijnstof en lawaai voor omwonenden, zei gisteren ook Van Nieuwenhuizen tijdens een debat in de Tweede Kamer. Op Rotterdam The Hague Airport moet volgens haar in 2020 een proeffabriek voor synthetische kerosine staan.

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum doet onderzoek naar vliegen op waterstof. „Wij zien er toekomst in, het is één van de manieren de luchtvaart duurzamer te maken. Dat wordt het thema van de komende tijd”, aldus Nagelsmit.

Volledig elektrisch vliegen is nu onhaalbaar voor grote passagiersvliegtuigen, omdat de huidige techniek genoeg accucapaciteit onmogelijk maakt. „Dat zou veel te zwaar worden”, zegt Melkert in reactie op de Haagse plannen voor ’groene’ vluchten. Het NLR wijst erop dat een langeafstandsvliegtuig van het type Boeing Dreamliner niet eens de lucht in zou komen met accu’s. Het kennisinstituut experimenteert momenteel met een drone op waterstof. Als dat lukt, dan zou dit ook toegepast kunnen worden bij grotere toestellen.

Melkert is van mening dat waterstof interessante kansen biedt voor de luchtvaart. „Zoals dat in de ruimtevaart al langer gebeurt. Je kunt gekoelde waterstof net als bijvoorbeeld vloeibaar aardgas direct in straalmotoren verbranden, maar waterstof kan ook worden gebruikt om in cellen stroom op te wekken voor de aandrijving van elektropropellers.”

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing kunnen deze techniek volgens Nagelsmit toepassen. „Een hybride toepassing van een straal- en electromotor zal zeker een jaar of vijftien tot twintig duren. De ontwikkeling van een nieuw type duurt vele jaren. Zo’n concept moet ook heel veilig zijn”, zegt Nagelsmit. „Alle partijen kijken er naar, maar een definitieve oplossing is nog niet gevonden.”

Wie dat lukt, is spekkoper. De mondiale luchtvaart blijft groeien, zo is nu de verwachting. Het voordeel van waterstof is dat het toestel er verder op kan vliegen dan op batterijen.

Proeftuin

De Britse prijsvechter easyJet heeft zijn wensen al bij Airbus neergelegd om rond 2030 elektrisch tussen Amsterdam en Londen te vliegen in een nieuw hybride type met 150 zitplaatsen. „Ook gaan we elektrisch taxiën. Dat scheelt veel op Schiphol, als we op de verre Polderbaan landen”, stelt de Nederlandse topman William Vet. EasyJet wil volgens hem van Schiphol een proeftuin voor elektrisch vliegen maken.

Voor sportvliegtuigjes zijn er al 100 procent elektrische varianten in de lucht, zoals van fabrikant Pipistrel, die de ’Alpha Electro’ voor twee inzittenden heeft gemaakt. Die kan maximaal een uur vliegen voordat hij weer aan de laadpaal moet.

Ook het nieuwe Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op Teuge Airport heeft sinds kort een testvliegtuig, dat komende maanden door studenten wordt omgebouwd in een hybride toestel. Het is een tweemotorige Cessna 337 Skymaster, waar ervaring mee zal worden opgedaan voor verdere elektrificatie.

Pas na 2030 zouden elektrisch aangedreven toestellen met meer dan pakweg twintig stoelen beschikbaar kunnen komen voor korte vluchten. „Het moet zuiniger, stiller, sneller, schoner en goedkoper”, vindt Melkert.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

En de VVD en D66 net doen alsof er morgen al elektrisch gevlogen gaat worden om zo de stemming over de luchtvaart een positieve impuls te geven in het luchtvaart debat.
Het speelt in lengte van jaren geen enkele rol in de discussie over de luchtvaart groei.

Geplaatst door Jaap

Welke vliegtuigfabrikant durft het aan om een geheel nieuw toestel te ontwikkelen? Tot nu toe is elk nieuw vliegtuig een verbeterde versie van zijn voorganger. En ook dan zit het soms behoorlijk tegen: de dreamliner kwam veel later dan de bedoeling was en de 737 MAX is al helemaal een drama. De Airbus 380, dat heel grote toestel met twee verdiepingen, is ook niet bepaald een groot succes geworden. De ontwikkeling van een geheel nieuw toestel met elektrische voortstuwing vergt enorm veel geld en veel tijd, waardoor het heel lang zal duren voordat dat geld is terugverdiend. Als het wordt terugverdiend, want de fabrikant loopt ook nog het risico dat het toestel een flop wordt. En dat terwijl de concurrentie moordend is. Misschien dat China het ooit kan ontwikkelen, met staatsteun uiteraard. Zou met niet eens verbazen.....

Geplaatst door gerard

lees 'nog niet' als 'nimmer'.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.