Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtuig blijft populair voor korte afstand: ‘Ticket zou veel duurder moeten’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 358 
|
 rtlnieuws.nl - 07-04-2019 
hs.png

Je hoort het regelmatig: vliegen is slecht voor het milieu, voor korte afstanden kun je beter met de trein. Ook de regering wil korte vluchten ontmoedigen. Toch maken miljoenen mensen per jaar nog een korte vlucht van of naar Nederland, blijkt uit nieuwe cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op verzoek van RTL Nieuws samenstelde.

RTL Nieuws bekeek de cijfers van alle vliegvelden die op minder dan 500 kilometer afstand van een Nederlands vliegveld liggen.

In 2018 vlogen bijna 8,5 miljoen passagiers vanuit Nederland naar zo'n vliegveld. Dat zijn er gemiddeld meer dan 23.000 per dag, iets meer dan een vijfde van alle vertrekkende passagiers. Het overgrote deel, 96 procent, vloog vanaf Schiphol. Het gaat om enkele reizen: als aankomende passagiers ook worden meegenomen, waren er bijna zeventien miljoen korte vliegreizen in 2018.

De populairste bestemming van de korte vluchten is Londen: met 2,7 miljoen vertrekkende passagiers in 2018 is die stad goed voor een derde van de korte reizen.

Tussen de passagiers van korte vluchten zitten ook overstappers, die de korte vlucht maken als onderdeel van een langere reis. Het is onbekend hoeveel passagiers dat precies zijn, maar op Schiphol maakte vorig jaar 37 procent van de passagiers een overstap, en dat is volgens luchtvaarteconoom Eric Pels relatief hoog. Bij andere grote luchthavens als Heathrow in Londen en Charles de Gaulle in Parijs ligt het aantal overstappers rond de dertig procent.

Trein is geen goed alternatief
Het is niet gek dat nog zoveel mensen korte vluchten maken, zegt Pels. Hij werkt als luchtvaarteconoom bij de VU in Amsterdam. Pels: "De trein is eigenlijk alleen naar Brussel en Parijs een goed alternatief, en misschien naar Londen met de nieuwe Eurostar-trein."

Volgens Pels is er nog geen effect te zien van de roep om minder te vliegen. "Als je wil dat mensen minder vliegen, is er maar één manier om dat voor elkaar te krijgen, en dat is om er een hogere prijs aan te hangen. Er worden allerlei milieukosten veroorzaakt door luchtvaart, dan is het gek dat je voor een tientje naar de andere kant van Europa kan vliegen. Een ticket zou veel duurder moeten worden."

Bekijk hier hoeveel mensen een korte vlucht maken, en hoe lang een treinreis zou duren:............zie in het originele artikel via onderstaande link

Bekijk bericht op "rtlnieuws.nl - 07-04-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Inderdaad op europees niveau nu snel de prijzen omhoog brengen, dan wordt het vanzelf minder of zoekt men alternatieven. Londen is ook met de Eurostar te bereiken.

Geplaatst door Nederbelgen

Vergeet de vrachtvluchten niet !
Maximaal gesubsidieerd door de roverheid, vliegen in toenemende mate mega-vliegtuigen (boeings 747, 777, airbussen A 380-361 e.a.) tussen 2 buur-luchthavens : bv. Luik- Keulen ca. 80-90 km.
Hoor en zie je ze al, natuurlijk lekker laag, dag en nacht, overdenderen en -donderen ?

Geplaatst door Sara

Roverheid. Goed woord.

Geplaatst door Janna

Ik lees net dat Ryanair vliegtickets voor 5, 9 en 25 euro aanbiedt!
Geweldig ,hoor, dit gaat echt helpen vliegverkeer te verminderen?
Hufterigheid viert hoogtij! En dat over onze hoofden..