Vliegtickets duurder door biokerosine
Een heffing van 7,80 euro op vluchten binnen Europa en 31,30 euro op intercontinentale vluchten. Met die ticketbelasting kan de productie van biokerosine in Nederland worden betaald en opgezet.
Het alternatief is dat de subsidie van biokerosine wordt betaald uit de algemene middelen, zodat alle belastingbetalers opdraaien voor ruwweg 500 miljoen euro per jaar. Zonder subsidie of een tickettaks lukt het niet om op korte termijn de luchtvaart te vergroenen.
Dat stelt het onderzoeksbureau CE Delft. Op verzoek van het ministerie van milieu en infrastructuur is gekeken hoe de luchtvaart kan overschakelen op biobrandstof. Staatssecretaris Sharon Dijksma heeft het rapport doorgestuurd naar de Tweede Kamer. Daarbij spreekt zij zich niet uit voor een bepaalde aanpak. Die hete aardappel schuift zij door naar het nieuwe kabinet. Het gaat immers om een gigantische investering.
Om de luchtvaart te vergroenen is verplichte bijmenging een optie, zoals Noorwegen al doet. Dan wordt gedacht aan 35 procent biokerosine. Het gevolg is dan wel dat de airlines op Schiphol die kosten verrekenen via de tickets. Met name transferpassagiers kunnen dan kiezen voor andere overstapluchthavens. Dan zal het netwerk van KLM, dat is gebaseerd op veel overstappers, afbrokkelen. Ook bestaat het gevaar dat op andere luchthavens kerosine wordt ingeslagen.
Subsidie
De onderzoekers hebben dan ook een voorkeur voor het subsidiëren van biokerosine. In alle gevallen gaat het om veel geld. Vliegtuigen mogen steeds minder brandstof gebruiken, door de groei van de luchtvaart zal het brandstofverbruik stijgen van 3,7 miljoen ton in 2015 naar 5,1 miljoen ton in 2030. Bij een bijmenging van 35 procent, gaat het om 840 euro subsidie in 2020 en bij een daling in de jaren daarna gaat het om 90 tot 560 euro per ton. Ofwel, met subsidie is al gauw 500 miljoen euro per jaar gemoeid. Een half miljard overheidsgeld is veel geld, zeker wanneer voor een periode van vijftien jaar garanties moeten worden gegeven, zoals nu ook bij windenergie het geval is.
Tickettaks
Uitgaande van het principe dat de vervuiler betaalt, kan ook de helft of het hele subsidiebedrag worden gehaald uit een belasting op vliegtickets. Die belasting geldt dan niet voor vracht en ook niet voor transferpassagiers. Het netwerk van KLM, dat het vooral van die overstappers moet hebben, hoeft er niet onder te lijden. Passagiers die uit Nederland vertrekken, moeten de vliegtaks wel betalen. Voor Europese vluchten wordt die geschat op 7,80 euro en bij intercontinentale vluchten 31,30 euro. Op termijn kan dat bedrag lager worden.
Die vliegtaks zal zeker effect hebben. Met name prijsstunters zullen vluchten schrappen en dat merken vooral de regionale luchthavens. Omdat Duitsland ook al een vliegtaks heeft, is er niet de verwachting dat Nederlanders massaal naar Duitsland uitwijken. Op Schiphol zal niet minder worden gevlogen, maar zal alleen de groei afvlakken. Wel zal KLM-dochter Transavia klappen krijgen, omdat Transavia juist van Nederlandse luchthavens vliegt.
Productie in Nederland?
Nederland kan de productie van biokerosine in Europa naar zich toe trekken door snel te handelen. In Europa bestaan nog geen grootschalige productiefaciliteiten.
Nederland heeft nu al raffinaderijen bij Rotterdam, en Amsterdam is een belangrijke benzine- en kerosinehaven. Via pijpleidingen gaat de brandstof naar Schiphol en het buitenland.
Met meer elektrische auto’s zal de vraag naar benzine afnemen. Biokerosine kan dat gat opvullen. Dat is goed voor de werkgelegenheid en onderzoekscentra. ,,Het is wel een dilemma hoe je die unieke kans moet verzilveren. Geef je subsidie aan de producent, dan kan de biokerosine ook aan het buitenland worden verkocht. Steun je de leverancier, dan kan die de brandstof ook in het buitenland kopen. Het mooiste is een producent die leverancier is en in Nederland zijn fabriek neerzet’’, lichten de onderzoekers van CE Delft het rapport toe. ,,De zeehavens zijn ideaal voor de aanvoer van de biomassa.’’
Biokerosine is nu nog twee tot drie keer zo duur als gewone kerosine. Gezien de moordende concurrentie zal geen luchtvaartmaatschappij die dure biokerosine kopen. Daarbij speelt mee dat de prijs zo hoog is, omdat de vraag laag is. KLM heeft wel biovluchten gehad, maar daarbij werden de kosten gedekt met subsidies en door bedrijven die extra betalen. Die brandstof werd geleverd door het Nederlandse bedrijf SkyNRG, maar dat bedrijf laat de kerosine uit planten of frituurvet nu nog in het buitenland maken.
Milieuwinst
Wat is de milieuwinst van een snelle overgang naar biokerosine? Daar draait het immers allemaal om.
Biokerosine beperkt de CO2-uitstoot met tachtig procent. Dat komt niet doordat het vliegtuig zelf minder CO2 uitstoot, maar doordat de brandstof is gemaakt uit bijvoorbeeld planten zoals jatropha. Bij de groei van planten wordt namelijk CO2 uit de lucht gehaald.
Maar op honderd procent biokerosine kan en mag nog niet worden gevlogen, zodat met deze aanpak alleen maar de toename van de CO2-uitstoot door de luchtvaart wordt gestremd. Van een echte daling of volledige compensatie is dan ook nog geen sprake. Omdat de luchtvaartsector in Nederland relatief groot is, is de luchtvaart goed voor zeven procent van de CO2-emissies in Nederland. Wereldwijd is dat twee procent, maar dat aandeel groeit snel.
Verder is uit onderzoek gebleken dat biokerosine leidt tot minder zwaveluitstoot en minder fijnstof. Dat is wel gunstig voor de mensen die op en rond de luchthavens werken en wonen. Bekijk bericht op "Gooi- en Eemlander"
Geplaatst door Jos